رسیدن به مقام توحید دغدغه ی هر مسلمانِ آخرت اندیشی است

«ولایت»، شرط رسیدن به مقام «توحید»

«ولایت»، شرط رسیدن به مقام «توحید»

رسیدن به مقام توحید دغدغه ی هر مسلمانِ آخرت اندیشی است. امّا چگونه و از کدام طریق می توان به حقیقت «لا إله إلا الله» رسید؟

خداوند حکیم، موجودات را برای هدفی مهم آفریده است. چنانکه قرآن تصریح می کند جنّ و انس آفریده نشدند مگر برای عبادت پروردگار (ذاریات: 56). این عبادت، هدف نهایی نیست بلکه وسیله ای است برای رسیدن به درجه ای بالاتر که قرب الهی باشد (مکارم، نمونه، 1367، ج 22: 387).

در زیارت جامعه کبیره، امام هادی علیه السلام به تبیین رابطه امامان معصوم با خداوند و نیز جایگاه خداوند نزد ائمه علیهم السلام پرداخته است و در فرازهای مختلف آن ولایت معصومین برای رسیدن به مقام توحید الزامی دانسته شده است.

در فرازی از این زیارت آمده که اعمال نیک شیعیان به واسطه پیروی از این انوار مقدسه مقبول درگاه احدیت قرار می گیرد.

وجود مقدس اهل بیت ارکان و پایه های معرفت به یگانگی خداوند است و مراد از «وَاَرْكاناً لِتَوْحيدِهِ» اعطای مقام بلند توحید است و تبیین زوایای توحید از طریق ائمه اطهار است (ادب فنای مقرّبان، جوادی آملی، ج4، ص 301) همچنانکه امام باقر در حدیثی به این حقیقت اشاره می کنند «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ» (الکافی، ج 1، ص 145). بنابراین توحید بدون ولایت آن ها، توحید نیست و با ضمیمه کردن اخلاق و عمل صالح نمی توان آن را جبران کرد.

پیشوایان ما رسیدن به مقام قرب الهی و فنای فی الله را محبت خالصانه و خالص بودن در توحید می دانند «التَّامِّینَ فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ وَ الْمُخْلَصِینَ فِی‏ تَوْحِیدِ اللَّهِ‏» و پیروان ایشان هم باید همین شیوه را برای سیر الی الله برگزینند.

از طرفی اگر کسی راه توحید را بشناسد و در این وادی قدم بگذارد بدون ولایت نمی تواند بر مسیر خود باقی بماند زیرا معصومین هستند که مؤمنین را به سوی توحید دعوت می کنند «إِلَى اللهِ تَدْعُونَ» و به سوی خداوند رهنمون می کنند «وَ عَلَیْهِ تَدُلُّونَ»و راه حق را نشان می دهند «وَ إِلَى سَبِیلِهِ تُرْشِدُونَ».

بر طبق حدیث سلسله الذهب امام رضا علیه السلام، شرط رسیدن به توحید وجود مبارک حضرت معصومین و تمسک و توسل به آن بزرگواران است که علاوه بر مقام والای آن، لزوم پذیرش ولایت آنان را نشان می دهد.

راضیه ناطقی

منابع

* قرآن کریم.

* مفایتح الجنان.

- تفسیر نمونه

- ادب فنای مقرّبان، جوادی آملی

- الکافی


مطالب مرتبط