آیاتی در مورد رزق و روزی

آیات روزی

آیات روزی

خیلی حرف است که کسی مثل او،با آن همه جلال و جمال،با آن همه شکوه و شوکت، دستی بکشد روی سر بندگانش و بگوید « عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا » الله اکبر از این «علی الله»گفتنش! که یعنی روزی تان را بنویسید به پای من؛که یعنی سهمتان تضمین. با این حال ،توی کتابش، یک به یک با آیاتش،حرف ها را زده، خط وخطوط را روشن کرده ، قوانین را بیان کرده تا وقتی که اوضاع فرق کرد و کار مشکل شد، بنده اش مشکلات را به پای «علی الله » ننویسد، وعده خدا را به رو نیاورد و توی اعمال خودش مشکل را جستجو کند . اسم این آیات را می گذارم آیات روزی ...

تفاوت ها

اللّهُ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاء وَيَقَدِرُ(رعد،62)آیت الله مجتهدی تهرانی رحمه الله می فرمود:وقتی پزشک بالای سر بیماران حاضر می شود،به تناسب حال هر کدام غذایی را تجویز می کند؛برای یکی سوپ و برای دیگری کباب!آیا کسی که پزشک برایش سوپ نوشته می تواند اعتراض کند که چرا برای هم اتاقی ام کباب نوشتی و برای من سوپ؟پزشک صلاحش را نوشته . عدالت خدا هم به این معنا نیست که رزق و روزی را به طور مساوی میان بندگانش تقسیم کند؛چون اصلا مساوات با عدالت فرق دارد. مساوات یعنی توی بشقاب بچه سه ساله همان قدر غذا بگذاری که توی بشقاب مرد چهل ساله می گذاری، اما عدالت یعنی هر چیزی را درست حساب کنی ،صلاح هر کس را مد نظر قرار بدهی و حق کسی را پایمال نکنی. پروردگار ما،در بخشایش روزی عادل است.از همین رو فرمود«خدا روزی را برای هرکس بخواهد و شایسته بداند وسیع،برای هر کس بخواهد و مصلحت بداند تنگ قرار می دهد.»

مهرش یا قهرش؟

فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلا أَوْلادُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ(توبه،55)همیشه این گونه نیست که اگر روز ی برخی وسیع بود،یعنی مهرخدانصیبشان شده و اگر رزق برخی دیگر تنگ بود،یعنی قهر خدا شاملشان شده است.گاهی تقدیر متفاوت است. فرمود«اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نیاورد؛خدا می خواهد آنان را در زندگی دنیا به وسیله آن ها عذاب کند و جانشان در حالی که کافرند بیرون رود.»

کلک ممنوع!

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ (مائده،94) برخی ها به هر چیزی که از جایی برایشان برسد و هر پولی که جلوی راهشان قرار گیرد،می گویند« خدا رسانده و حلال است!»برای این آدم ها از مثال شکار کردن در حال احرام وآیه خاص آن شاهد بیاورید؛اگر در حال احرام، با وجود این که صید حرام است،حیوانی در معرض شکارتقرار بگیرد،آیا می توانی بگویی خدا رسانده و حلال است؟ فرمود«خدا شما را د رحال احرام به صیدی که در دسترس شما و نیزه های شماست می آزماید تا معلوم دارد چه کسی در نهان از او پروا می دارد.»

پیوند بی دغدغه

وَ أَنْکِحُوا الْأَيامي‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ يَکُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ(نور،32) این آیه برای کسانی است که ازدواج را در حد یک داد وستد مالی تنزل داده اند . برای کسانی است که این اتفاق شریف را بند کرده اند به دارایی و نداری!فرمود:«شما برای ازدواج مردان و زنان بی همسر قدم بردارید» روزی آن ها با خدا تازه نفرمود که اگر ازدواج کنند ،روزی می دهم بلکه فرمود«خداوند آن ها را به فضل خویش بی نیاز خواهد کرد.»

#قرآن #رزق #روزی #عدالت #زندگی #دنیا

برگرفته از مجله خانه خوبان


مطالب مرتبط