در روايات برخی از کارها از آنچنان اهمیتی برخوردارند که از آنها تعبیر به عبادت شده است

چه کارهایی عبادت است ؟
عبادت و بندگی خداوند مهربان تنها به نماز و روزه و رکوع و سجود نیست عبادت و بندگى مصادیق فراوانی دارد که در قرآن و روایات معصومین علیهم السلام به آنها اشاره شده است. علاوه بر قرآن کریم در روايات برخی از کارها و امور از آنچنان اهمیت و جایگاهی برخوردارند که از آنها تعبیر به عبادت شده است، نمونه هايى از آنها را در اينجا مى آوريم:
1- تفکر در فرمان خدا
حضرت رضا علیه السلام می فرماید: «بندگى خدا به نماز و روزه بسيار نيست. بندگى به تفكر و انديشه در فرمان خدا است».[1]
2- دعا کردن
حماد بن عيسى گويد: شنيدم از حضرت صادق عليه السلام كه مي فرمود: دعا كن و مگو كار از كار گذشته است زيرا دعا همان عبادت است و خداى عزوجل می فرمايد: «آنان كه از عبادت من تكبر ورزند زود است كه سرافكنده به دوزخ در آيند»[2] و نيز فرموده است: «مرا بخوانيد تا اجابت كنم».[3][4]
3- جهاد
امام صادق عليه السّلام فرمود: «بعد از واجبات، جهاد بهترين عبادت است».[5]
4- ياد على علیه السلام و سخن گفتن از او
پيغمبر صلی الله علیه و آله فرموده اند: «بهترين برادران من على است ... ياد على و سخن از او عبادت است».[6]
5- انتظار فرج
پيغمبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: «انتظار فرج عبادت است».[7]
6- اندوه به خاطر مصائب ائمه علیهم السلام
امام صادق علیه السلام فرمود: «نفس شخص اندوهگين به خاطر ستمى كه بر ما رفته به منزله تسبيح (سبحان اللَّه گفتن) است و اندوه او به خاطر ما عبادت است».[8]
7- طلب دانش
امير المؤمنين عليه السلام فرموده از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنيدم كه مى فرمود: «آموزش دانش براى خدا حسنه اى است و طلب آن عبادت است».[9]
8- نشستن در مسجد به انتظار نماز
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: «نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است تا حدثى از او سرزند عرض شد: اى رسول خدا حدث چيست؟ فرمود: غيبت كردن است».[10]
9- تماشاى كعبه
امام باقر علیه السلام به زرارة می فرماید: «اين را بدان كه تماشاى كعبه هم عبادت است».[11]
10- نگاه كردن به همه فرزندان پيغمبر صلی الله علیه و آله
امام رضا علیه السلام فرمود: نگاه كردن به فرزندان ما عبادت است. راوى گويد: عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه، نگاه كردن به فرزندان شما، يا همه اولاد پيغمبر (ص)؟ حضرت فرمود: «نگاه كردن به همه فرزندان پيغمبر (ص) تا جايى كه از روش رسول اللَّه جدا نشده و خويشتن را به گناه آلوده نكرده اند عبادت است».[12]
11- خواب روزه دار
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: «روزه دار حتی اگر در بستر خوابيده باشد در عبادت است البته تا زمانی که از مسلمانى غيبت نكرده است».[13]
12- سكوت
رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمودند: «سكوت عبادت است براى كسى كه خداوند را ياد كند».[14]
13- نگاه به قرآن
اسحاق بن عمار گويد: به حضرت صادق عليه السلام عرض كردم: قربانت گردم من قرآن را حفظ دارم آن را از حفظ بخوانم بهتر است يا از روى قرآن؟ فرمود: نگاه به قرآن كن و از روى آن بخوان كه بهتر است، آيا ندانسته اى كه نگاه كردن به قرآن عبادت است؟».[15]
14- نگاه محبت آميز فرزند به پدر و مادر
رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرموده اند: «نگاه محبت آميز فرزند به پدر و مادر، عبادت است».[16]
15- نگاه محبّت آميز به برادر مؤمن
امام سجاد علیه السلام می فرمایند: «نگاه مؤمن در روى برادر مؤمنش براى اظهار دوستى و محبّت او عبادت است».[17]
16- بوسیدن پدر و مادر
امير مؤمنان علیه السلام فرموده اند: «بوسيدن والدين عبادت است».[18]
17- نشستن نزد عالمان
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرموده است: «پرهيزگاران و اهل تقوى بزرگان و آقا هستند. فقها و دانشمندان راهنماى كاروان بشرند و نشستن نزد آنان عبادت است».[19]
18- نگاه به عالِم و در خانه او
پيامبر صلی الله علیه و آله به على علیه السلام چنین فرمودند: «اى على! يك ساعت دانشمند كه در جاى خود بنشيند و در علم فكر كند بهتر از عبادت هفتاد ساله است و نگاه به صورت عالم عبادت مى باشد، بلكه نگاه به در خانه عالم عبادت است».[20]
و امور دیگری همچون طلب روزی حلال، نگاه به امیرالمؤمنین علیه السلام، نشستن در مسجد کوفه، نگاه كردن به دريا و... که عبادت به شمار می آید و اهمیت و جایگاه رفیع آنها را می رساند که باید اهمیت آنها را دریافت و در بکار بستن آنها تمام سعی و تلاش خود را صرف نمود.
مهدی سید مرادی
پی نوشت ها:
[1] الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب، دارالكتب الإسلامية، تهران، 1407 ق، ج 2، ص 55.
[2][3] مؤمن، 60
[4] الکافی، ج2 ، ص 467.
[5] مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، طبرسى، على بن حسن، المكتبة الحيدرية، نجف، 1385ق، ص 154.
[6] الطرائف، ابن طاووس، على بن موسى، به ترجمه داود إلهامى، نويد اسلام، قم، 1374ش، ص 200.
[7] كشف الغمة في معرفة الأئمة، على بن عيسى اربلى، بنى هاشمى، تبريز، 1381 ق، ج 2، ص 101.
[8] الأمالي، شیخ مفید، به تصحیح حسين استاد ولى و على اكبر غفارى، كنگره شيخ مفيد، قم، 1413ق، ص 338.
[9] عدة الداعي و نجاح الساعي، ابن فهد حلى، به تحقیق احمد موحدى قمى، دارالكتب الإسلامي، 1407ق، ص 72.
[10] الکافی، ج 2، ص 357.
[11] همان، ج 4، ص 239.
[12] الأمالي، شیخ صدوق، كتابچى، تهران، 1376ش، ص 294.
[13] تحف العقول، ابن شعبه حرانى، جامعه مدرسين، قم، 1404ق، ص 47.
[14] بحار الأنوار، محمد باقر مجلسى، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 ق، ج 68، ص 294.
[15] الكافي، ج 2، ص 613.
[16] تحف العقول، ص 46.
[17] همان، ص 282.
[18] مكارم الأخلاق، طبرسى، حسن بن فضل، الشريف الرضى، قم، 1370ش، ص 220.
[19] الأمالي، طوسى، محمد بن حسن، دارالثقافة، قم، 1414ق، ص 225.
[20] عدة الداعي و نجاح الساعي، ص 75.