استاد حوزه علمیه خراسان تبیین کردند سه عامل مهم در حفاظت از مکتب وحی

آیت الله سیدان فقها و عالمان دینی، حرم اهل بیت(علیهم السلام) و زیارت آن ها، هم چنین برگزاری مراسمات مذهبی در ولادت ها و شهادت های معصومین را از جمله...

استاد حوزه علمیه خراسان تبیین کردند سه عامل مهم در حفاظت از مکتب وحی

آیت الله سیدان فقها و عالمان دینی، حرم اهل بیت(علیهم السلام) و زیارت آن ها، هم چنین برگزاری مراسمات مذهبی در ولادت ها و شهادت های معصومین را از جمله عوامل مهم در حفاظت از مکتب وحی دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیدان، معظم له در ادامه سلسله جلسات دینی که هر هفته در منزل ایشان برگزار می شود با اشاره به دهه کرامت عنوان کردند: بسیار به جاست که شعائر مذهبی محافظت شود، چرا که از مهم ترین مسائلی است که دین را حفظ کرده است.

ایشان افزودند: حفاظت از مکتب وحی به چند مسئله بستگی دارد که از آن جمله شخصیت هایی هستند که از نظر علمی و عملی بسیار ممتاز بوده و می توانند در اعتقادات، اخلاق، فروع، احکام و دستورات دینی پاسخگوی حقایق باشند و به معنای واقعی کلمه فقیه در دین شده اند.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان اضافه کردند: این شخصیت ها استوانه هایی هستند که اگر نباشند، بقیه مسائل صدمه می بینند و آن ها هستند که بناهای مختلف دین را حمایت می کنند.

آیت الله سیدان در توصیف دیگر عامل حفظ کننده مکتب وحی توضیح دادند: مرقدهای معصومین(علیهم السلام) و زیارت ایشان، یکی از پایه های حفظ دین است و با زیارت رفتن ها، عهد انسان با معصوم(علیه السلام) تجدید و ارتباط با ایشان تکرار و تقویت می شود و آن ها هم لطف می کنند و عرض ادب و متحمل زحمت شدن دوستانشان را با آقایی، عنایت و دستگیری پاسخ می دهند.

ایشان در مورد سومین عامل نیز اظهار کردند: این که ولادت ها و شهادت ها به روش های مختلف از جمله برگزاری مجالس و حرکت دسته ها در مسیرهای مشخص، هر چه بهتر و با شکوه تر اعلام شود و مشخص باشد تا بروز بیشتری داشته باشد، این خود از چیزهایی است که نقشی بسیار قوی در حفظ پایه های دین دارد.

استاد حوزه علمیه خراسان به روایت مشهور «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ، أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ، أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ، أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْکوفَةُ الصَّغِیرَةُ، أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَی قُمَّ، تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ» از امام صادق(علیه السلام) اشاره کردند و با بیان این که رفتن به مکه و حرم های اهل بیت(علیهم السلام) بسیار مهم و ضروری است، افزودند: جمله آخر این روایت بسیار عجیب و فوق العاده است و بدان معناست که با حفظ شفاعت سایر اهل بیت(علیهم السلام)، موقعیت حضرت معصومه(سلام الله علیها) به گونه ای است که تناسب و شایستگی دارد که تنها به شفاعت ایشان، همه شیعیان بهشتی شوند.

آیت الله سیدان فرمودند: در روایت دیگری هم امام رضا(علیه السلام) بیان کرده اند که هر کس حضرت معصومه(سلام الله علیها) را زیارت کند، وارد بهشت خواهد شد که البته قیود آن محفوظ است.

استعاذه؛ راه رهایی از وسوسه های شیاطین

ایشان تلاش برای فهم قرآن و روایات را بهترین تلاش ها توصیف و عنوان کردند: آشنایی با قرآن و بیانات معصومین(علیهم السلام) یعنی آشنایی با سعادت، رستگاری و با کل خیر، بنابراین هر چه بیشتر و بهتر به هر اندازه ای که انسان بتواند باید از بیانات قرآن و اهل بیت عصمت(علیهم السلام) استفاده کند که به نفع انسان است و سعادتمندی انسان و خیر همیشگی و ابدی را تأمین می کند.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان افزودند: آیه های زیادی در قرآن کریم وجود دارد که در آن ها امر به پناه بردن به خدا شده است که از آن جمله سوره های ناس و فلق و آیات 97 و 98 سوره مومنون می باشد که در آن امر شده که از وسوسه های شیطان ها و این که آن ها در حول و حوش ما حاضر شوند، به خداوند پناه ببریم.

آیت الله سیدان با اشاره به آیه «وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» (اعراف/ 200)، ابراز کردند: وقتی که از طرف شیطان وسوسه ای به ما متوجه می شود و زمینه کنده شدن از حق و گرفتار باطل شدن به وجود می آید، پناه بردن به خدا و استعاذه راه حل پیشنهاد شده است.

ایشان تصریح کردند: خود انسان بهترین میزان است برای این که بفهمد وسوسه شیطان چیست؛ در واقع هر حالتی که در ذهن، ذهنیت و روحمان به وجود بیاید و ببینیم که ما را به باطل و کار خلاف متوجه و وادار می کند، وسوسه های شیطانی است.

استاد حوزه علمیه خراسان روایت «اذا وسوس الشیطان الی احدکم فلیتعوذ بالله و لیقل آمنت بالله و برسوله مخلصا له الدین» از امیرالمومنین(علیه السلام) را مطرح و عنوان کردند: لازم است این جمله شریفه را در ذهن داشته باشیم و به محض این که فتنه یا زمینه گناهی پیش می آید، به خصوص در هنگام عصبانیت، از آن استفاده نماییم.

ایشان در پاسخ به این سوال که چرا در این روایت از ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) حرفی به میان نیامده، فرمودند: کسی که ایمان به رسول آورد، ناگزیر است از ایمان به ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) و این ها از هم جدا نیستند و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از ابتدای بعثت تا رحلت، در اجتماعات بزرگ و کوچک، در سفر و حضر، در جنگ و صلح و همه جا ایمان به علی(علیه السلام) را در ردیف ایمان به خود آورده اند.

عصبانیت و زمینه سازی برای گناه

آیت الله سیدان سخنی که از دهان خارج می شود را به تیری که از کمان خارج شده تشبیه و بیان کردند: انسان در حالت خشم و غضب متوجه نیست که چه می گوید، بنابراین این حالت بسیار زمینه گناه را فراهم می کند؛ گاهی پیش می آید که انسان بسیار آرام و خونسرد است اما وقتی عصبانی می شود، دست از دهانش برداشته و هر چه به دهنش می آید را می گوید و بعداً هم از آن چه گفته، پشیمان می شود.

ایشان افزودند: در روایات تصریح شده که بیشتر مواردی که انسان باید مراقب خودش باشد و به خدا پناه ببرد، زمانی است که عصبانیت بر او مسلط می شود.

آیت الله سیدان عنوان کردند: این که انسان در هنگام عصبانیت جلوی خودش را بگیرد و به اندازه سخن بگوید و مسائل را رعایت کند، بسیار شادی آور است و شُکر دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان تأکید کردند: خداوند متعال پناه می دهد، او آگاه است، قدرت دارد که ما را پناه دهد، مهربان هم هست، بنابراین وقتی که به او پناه ببریم، حتماً ما را کمک می کند.

ایشان در بخش پایانی سخنان خود در مورد ترتیب بیان در سه آیه ابتدایی سوره ناس، فرمودند: «رب» و تربیت در مورد انسان و سایر موجودات، سریع تر و بیشتر مورد توجه و تعقل انسانی است و بعد از آن، مالکیت پروردگار و سلطنت او مورد توجه قرار می گیرد. وقتی ذات مقدسی «رب» و «ملک» است، قاعدتاً شایسته است که معبود انسان ها باشد و بر این اساس در آیه سوم «اله النّاس» آمده است. البته ممکن است تناسب های دیگری در این ارتباط نیز بیان شده باشد.

آیت الله سیدان اظهار کردند: در سوره فلق فقط یک بار اسم خدا را می آوریم اما از چند چیز به او پناه می بریم، اما در سوره ناس برعکس، سه بار اسم خدا را می آوریم و تنها از یک چیز به خدا پناه می بریم. برخی مفسّرین علت این امر را سخن گفتن از امور دنیایی در سوره فلق و مطرح شدن امور روحی در سوره ناس دانسته اند.

ایشان در پایان ابراز کردند: صدمه های دنیایی مهم است و انسان در مورد آن ها هم باید به خداوند پناه ببرد، اما صدمه های روحی بسیار مهم تر است.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر