امام واسطه ی فیض بین خدا و مخلوقات

لازم ‌ترین موضوع، درک و تصور صحیح از مقام امام ‌زمان (عج) است و اگر تصور ما صحیح شد بسیاری مسائل بعدی خود به خود روشن می‌شود. در دعای شریف ندبه می‌خوانیم: «اَیْنَ السَّبَبُ‌ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ ‌الْأرْضِ وَ السَّماءِ»؛ یعنی کجاست آن سببی که بین زمین و آسمان عامل اتّصال مادون به مافوق است.

این همان مفهوم واسطة فیض است؛ یعنی امام واسطة بین خدا و کلّ عالم هستی است و اگر متوجّه شویم که امام یک حقیقت و یک مقامند در عالم، می ‌رسیم به این‌که حتّی ملائکه هم وجود خود را از امام می‌گیرند. وقتی فهمیدیم امام واسطة فیض است و واسطة فیض بودن؛ یعنی از نظر حقیقت از همة موجودات حتّی از ملائکة مقرّب هم بالاتر است.
برای این ‌که روشن شود معنای واسطة فیض بودن یعنی یک حقیقت، به این روایت که در جوامع روایی فریقین از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده، توجّه کنید که حضرت فرمودند: «کُنْتُ نَبِیّاً وَ آدَمُ بَیْنَ الْماءِ وَ الطّین»[1]؛ یعنی من نبیّ بودم و آدم بین آب و گل بود. همچنین در روایت از امیر‌المؤمنین (علیه السلام) داریم که حضرت فرمودند: «کُنْتُ وَصِیًّا وَ آدَمُ بَیْنَ الْماءِ وَ الطّین»[2] یعنی من وصیّ پیامبر (صلی الله علیه و آله)، بودم وقتی آدم هنوز در بین آب و گل بود. این دو روایت همدیگر را تأکید می ‌کنند. باید مفهوم این روایات روشن شود تا بتوان فهمید امام یعنی چه؟ و امام زمان دوستی و توسّل به امام زمان (عج) یعنی چه؟ و این‌ که ما به وجود امام زمان زنده‌ایم چه مفهومی دارد؟

این ‌که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می ‌فرمایند: «آدم هنوز به دنیا نیامده بود که من پیامبر بودم»؛ منظور این است که مقام حضرت قبل از خلقت عالم، وجود داشته است، قبل از این ‌که حضرت آدم خلق شود و نسل ‌های متمادی به دنیا بیایند و بعد بدن و نفس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به دنیا بیاید، قبل از همة این ‌ها مقام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وجود داشته است.
معنی این ‌که گفته می ‌شود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) یک مقام است، به همین معنی است و روایت دوم هم که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند، خبر از همان نکته می ‌دهد که امام یک مقامی است فوق جسم و جسمانیات.
از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که فرموده‌اند: «شعبان ماه من است، پس روزه بدارید در این ماه برای محبّت پیغمبر خود» [3]یعنی با انجام این دستور، به مقامی می‌ رسیم که محبّت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در قلبمان ایجاد می ‌شود.
این‌ حالت را نمی‌ توان با کتاب خواندن به دست آورد. با خواندن صد کتاب تاریخ اسلام و زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله) نمی ‌توان پیامبرشناس شد. چون یک مقام است، برای نزدیکی به این مقام باید ریاضت کشید، از نوع ریاضت ‌هایی که در ماه شعبان به ما دستور داده‌اند، مثل روزه و دعا و استغفار.
همچنین در روایت آمده است که با زحمت و ریاضت می‌توان امام زمان (عج) را رؤیت کرد، چون امام زمان (عج) یک مقام است. برای ارتباط با آن مقام باید توجّه جان انسان از دنیا و تعلّقات دنیایی قطع شود و به غیب نظر کند؛ یعنی اگر بخواهی بُعدی از ابعاد آن عصمت کل را دریابی، باید در بعدی از ابعاد، یک هم ‌سنخی و هماهنگی با مقام عصمت در خود ایجاد کنی.
این که فرموده‌اند: «اگر چهل روز خالصانه صبح کنی و قلب خود را آماده نمایی، حضرت را می ‌بینی»؛ به این معنا است که اگر خود را از هرگونه رذیلت خالص کردی و قلب را برای پذیرش حکم خدا آماده کردی و مقام انسانی‌ ات از حدّ دنیا و جسم و خشم و شهوت بالا و بالا و بالاتر آمد روحت زلال می‌ شود و به مقامی از کمال می ‌رسد که حضرت بر او نظر کند و انسان نیز ایشان را در منظر خود مشاهده نماید. از این‌جاست که سیر روح و تعالی آن انسان شروع می ‌شود، چون هدفش را پیدا کرده است.


منبع: مبانی معرفتی مهدویت، اصغرطاهرزاده



---------------------------------
پی نوشت ها:
[1] . بحار‌الانوار»، ج16، ص403.
[2] . عوالی‌الْلَآلی»، ج4، ص124.
[3] . مفاتیح‌الجنان»، در فضیلت ماه شعبان.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر