باید دانست که شیوع کرونا از چین بوده و اکنون نیز آمریکا و اروپا بیشترین مبتلا را دارند ...

اگر طبق احادیث، شهرهای مذهبی مثل قم به بلا دچار نمی شوند، پس چرا مرکز کرونا قم است؟

اگر طبق احادیث، شهرهای مذهبی مثل قم به بلا دچار نمی شوند، پس چرا مرکز کرونا قم است؟

باید دانست که شیوع #کرونا از چین بوده و اکنون نیز آمریکا و اروپا بیشترین مبتلا را دارند و این بیماری همه گیر و جهانی است و در ایران نیز قم اولین مورد کشف شد، نه اینکه اولین مورد در قم بوده باشد و عامل انتقال نیز تاجر عربستانی بوده که همسر چینی داشته است و طلاب چینی نبوده اند.

اما بررسی و توضیح دو روایت در مورد امنیت قم از بلا:

برخی از دو روایت که در مورد قم است، ترجمه و برداشت اشتباه کرده اند و گفته اند: نباید #بیماری و بلایی برای اهل قم رخ دهد، چون ائمه گفته اند در مواقع بلاها و بیماری ها به قم پناه بیاورید: «إِنَّ الْبَلَايَا مَدْفُوعَةٌ عَنْ قُمَّ وَ أَهْلِهِ» و «إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ».(1)

در جواب باید گفت:

اولاً منظور از بلا در عربی یعنی آزمایش و امتحان، نه بیماری و در فرهنگ لغت آمده «بلا الرجل» یعنی «آن مرد را آزمایش و امتحان کرد»(2) و در قرآن در مورد حضرت ابراهیم آمده که «إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبينُ؛ به درستی که این امتحان بزرگی است».(3) یا آمده: «وَ لِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنينَ مِنْهُ بَلاءً حَسَناً؛ و برای اینکه مؤمنین را به آزمایش نیکویی امتحان نماید».(4)

در زبان عربی، بیماری عمدتاً با دو واژه «مرض» و «ضرّاء» آمده است. کما اینکه در قرآن از قول حضرت ابراهیم می فرماید: «وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ؛(5) هرگاه بیمار شوم او مرا بهبودی می بخشد».

بنابراین منظور دو روایت این می شود که در آخرالزمان هنگام فتنه های عقیدتی به قم پناه ببرید و ترجمه روایت چنین می شود «از امام صادق علیه السلام نقل شده است که هرگاه در سرزمین ها فتنه ها پدید آمد به قم و نواحی آن پناه ببرید، به درستی که بلا از قم دفع شده است».

ثانیاً روایات فوق در صدد معیار قرار دادن علما و محدثین شهر مقدس قم در امور اعتقادی و فقهی و اخلاقی است. به همین خاطر، خداوند با وجود علمایی که به وظیفه خود عمل می کنند، بلاهای فکری و اعتقادی را از شیعیان برطرف می کند و بدیهی است که بیماری کرونا و امثال آن هیچ ارتباطی با فتنه ندارد و حتی نمی توان از آن به عنوان بلا نیز یاد کرد.

پس این دو روایت شامل سختی های دنیوی، امثال بیماری و فقر و... نمی شود که اگر می شد دیگر در شهر قم نمی بایست شاهد هیچ نوع کمبود و تنگنی رفاهی می بودیم!

ثالثاً در برخی روایات اتفاقا مردم قم را دارای مشکلات و تنگناهای دنیوی معرفی می کند مثلا در روایتی امام هادی علیه السلام درباره قم می فرماید: «يَجْرِي عَلَيْهِمُ الْغَمُّ وَ الْهَمُّ وَ الْأَحْزَانُ وَ الْمَكَارِهُ ؛(6) غم و گرفتاری و ناراحتی و ناخوشی بر آن ها جاری می شود».

رابعاً اتفاقاً طبق احادیث مؤمنین بیشتر بلا را می بینند. امام صادق علیه السلام فرمود: «شدیدترین بلا در بین آفریدگان، نخست به پیامبران و سپس به اوصیاء می رسد و آنگاه به مثل و شبیه ترین مردم به آن ها. مؤمن به مقدار نیکی هایش آزموده می شود. هرکه دینش درست و کارش نیک باشد، بلایش شدیدتر است، چراکه خدای عزوجل دنیا را مایه پاداش مؤمن قرار نداده و نه وسیله عذاب کافر. اما آنکه دینش نادرست و کارش سست باشد، بلایش اندک است. بلا به انسان مؤمن پرهیزکار زودتر می رسد تا باران به سطح زمین.(7)

خامساً بلاها و سختی های زیادی را خود معصومین دیده اند و جسم خود پیامبران نیز مریضی و سختی(سم و شمشیر و زخم) دیده است.

منبع:

جزوه پاسخ به شبهات کرونا

تهیه و تنظیم: گروه علمی اداره پاسخگویی به سؤالات دینی دهه کرامت 1441 ق، 1399 ش.

پی نوشت:

1. بحار؛ج57؛ ص 214و 213

2. فرهنگ ابجدی، ص 191.

3. صافات: 106.

4. انفال: 17.

5. شعراء: 80.

6. الاختصاص، ص 101.

7. اصول کافی، ج 2، ص 259، باب شده ابلاء المؤمن، ح 29.


مطالب مرتبط