بازی های مناسب برای سن 2 تا 3 سالگی

بازی کودکان از دو تا سه سالگی

بازی کودکان از دو تا سه سالگی

در این سن واژه های "نه" و "مال منه" مهم ترین کلمات در زندگی کودک هستند . او شروع به برقراری روابطی مستقل می کند و می خواهد محیط را غیرمستقیم جستجو کند و از این طریق شیوه های گوناگون رفتار اجتماعی را می آزماید .

بهتر است والدین در سال سوم کودکی ، پول خود را برای اسباب بازی ها و مجموعه های گران قیمت که فقط می توانند تخیل کودک را مهار کنند تلف نکنند . یک کارتن بزرگ می تواند نقش خانه ، ماشین ، قایق یا کشتی فضایی را برای کودک ایفا کند ، وقتی پاره و فرسوده شد، می توانند آن را دور بیندازند و یکی دیگر تهیه کنند. بازی یا پازل نیازمند تمرکز حواس، مهارت دستی و درک تصویری است. اگر کودک زود ناامید می شود ، پازل ساده تری به او بدهید .

عروسک و حیوانات عروسکی دوستان کودک هستند و او دوست دارد همان طور که والدین زندگی او را کنترل می کنند زندگی آنها را کنترل کنند .

به کودک کمک کنید تا برحرکات دست مسلط تر شود. او می تواند پیچ های کوچک را باز و بسته کند و از در آوردن شکل های مختلف در خمیربازی یا خمیرکیک پزی با استفاده از قالب لذت برد.

یادگیری پریدن ، دویدن و حفظ تعادل از عرصه های جدید تلاش برای کودک هستند. بزرگسالان همراه با او بپرند تا کودک ببیند که چه طور باید هنگام فرود آمدن زانوهایش را خم کند .

بازی با شن همیشه برای بچه ها لذت بخش است. به او نشان دهید که چه طور از سطل و بیلچه استفاده کند و یاد دهید که شن ها را پرتاب نکند .

#کودک در دو و نیم سالگی مداد را با انگشتان می گیرد و می تواند خط خطی کند . با مکعب پل می سازد . می تواند توپ را روی زمین لگد بزند و آن را پرتاب کند .

کودک در دو و نیم سالگی ، شروع به بازی هایی می کند که با تخیل همراه است . همچنین می تواند مکعب ها را بر روی زمین و به دنبال هم قرار دهد و قطار درست کند . می تواند به توپ لگد بزند و یا آن را شوت کند .

روی سه چرخه می نشیند ، دسته آن را با دست می چرخاند و هدایت می کند لیکن هنوز قادر به پا زدن نیست . دخترها و پسرها در دو و نیم سالگی معمولا اسباب بازی های مشترکی دارند ولی از این پس پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به دخترها عروسک و به پسرها ماشین هدیه می دهند . در این سن پسرها ماشین آتش نشانی و هواپیما را برمی گزینند و دخترها خواهان عروسک و مرواریدهایی که به نخ می کشند هستند . در دو و نیم تا سه سالگی تقلید کردن از پدر و مادر کار مورد علاقه کودکان است . کودک در دو و نیم سالگی به تنهایی از پله ها بالا می رود و هنگام پایین آمدن دست خود را به نرده یا دیوار می گیرد . اسباب بازی هایی که جداشدنی است و به قطعات گوناگون تقسیم می شود ، مانند قطار ، ماشین ، قطعات چوبی ، لگو، انواع جورچین (پازل) و ... به ویژه اگر رنگی باشد مورد علاقه کودک قرار می گیرد .

در سال سوم زندگی با توجه به مهارت های بیشتری که کودک به دست می آورد باید اسباب بازی هایی را در اختیارش قرار داد که متناسب با توانایی هایش باشد ، اسباب بازی هایی مانند قطار ، اتومبیل و مکعب هایی برای ساختن و ...

در سه سالگی مداد را مانند بزرگ ترها در دست می گیرد ، با قیچی به خوبی می برد ، اشیاء را با شست و یا انگشت وسط و شست بلند می کند و تا می زند یا تقلید تصویر انسان را نقاشی می کند .

در سه سالگی امکانات مناسبی برای سرگرم کننده در خانه و بیرون از خانه برای کودک فراهم آورید ( مانند بالا رفتن ، دویدن، آهسته راه رفتن و پریدن ) همچنین ، فرصت هایی برای پر و خالی کردن پیمانه ها با شن ، آب ، برنج و حبوبات فراهم کنید . مداد شمعی ، گچ ، رنگ و کاغذ برای نقاشی و نوشتن آماده کنید .

امکان بازی با خمیر مجسمه سازی ، انگشتانه رنگی ، کاغذ پاره کردن و ... را برای کودک فراهم آورید . سعی کنید مهارت های زبانی کودک را افزایش دهید . به کودک دلگرمی بدهید تا با شما حرف بزند .

کودک در سه سالگی به بازی های نمایشی علاقه نشان می دهد . جلو کودک بایستید و به او بگویید هر کاری که شما انجام می دهید تکرار کند . عروسک ، گاری کوچک و ... بازی های نمایشی برای کودک مهیا کنید .

کودک در سه سالگی قادر است رنگ ها و شکل ها را طبقه بندی کند . مثلا ، دکمه ها را بر طبق رنگ و اندازه مرتب کند و می تواند تا سه رنگ نام ببرد . می تواند به مدت نیم ساعت بر روی یک بازی تمرکز داشته باشد و اگر به هدف و مقصودش برسد راضی و خرسند می شود .

کودکان سه ساله معمولا مکعب ها را به طور افقی قرار می دهد . در این سن کودک به ندرت شخصا به ساختن چیزی مبادرت می کند کودک سه ساله در بازی با لگوها شروع به ساختن شکل معین و ساده می کند بازی دومینو را می توان از حدود سه سالگی ، بسته به توانایی ذهنی کودک ، شروع کرد .کودک در سه سالگی قادر به راه رفتن است و دست های او قدرت انجام دادن حرکت های پیچیده تری را دارند . بنابراین ، می توان اسباب بازی هایی از قبیل سه چرخه پلاستیکی کوچک و ... برایش تهیه کرد .

آویزها و فرفره ها از جمله وسایل و ابزار بازی هستند که کودکان هنگام سه سالگی می توانند در ساختن آنها همکاری کنند .

لوازم نقاشی ( مداد شمعی ، گچ آبرنگ ، قلم مو ، سرسره ، انواع جورچین و مرواریدهای چوبی درشت ، لگو و ...)

در سنین دو تا سه و نیم سالگی استقلال ، کنترل زبان و مهارت های جدید کودک روز به روز افزایش می یابد . با این حال باید کاملا مواظب او باشید زیرا هنوز معنی احتیاط را به خوبی نمی فهمد . او دوست دارد چیزهایی را روی هم بچیند و واژگون کند و به هم بچسباند و جدا کند ، او از هر چیزی که توانایی هایش را بیازماید لذت می برد .

در این سن برای کودک ، پازل هایی انتخاب کنید که موضوعات آشنا داشته باشد و کودک بتواند به تنهایی یا همراه با شما آنها را درست کند .

هنگام کار کردن ، والدین می توانند به کودک اجازه دهند همراه آنها باشد تا به وسایل خانه داری عادت کند .

برای فعالیت های مربوط به صداها و کلمات در این سن می توانید بازی های الفبایی و شمارشی انجام دهید و لطیفه های ساده و جملاتی را که تلفظ آنها دشوار است ( مثل امشب شب سه شنبه ) به او یاد بدهید ..

کارهای ساده آشپزی مانند وزن کردن ترکیبات غذا، بریدن و تزیین شیرینی و یا چیدن سفره را از کودک بخواهید و در این کارها او را به گرمی تشویق کنید . فعالیت های مربوط به طبیعت مانند بحث درباره طلوع و غروب آفتاب ، رنگین کمان و ستاره ها و جمع آوری برگ ها و گل ها به کودک در درک دنیای خود کمک می کند .

مراجعه به کتابفروشی ها و کتابخانه ها بایستی از این سن شروع شود . به کودک اجازه دهید کتاب هایی با داستان های ساده و تصاویر بزرگ انتخاب کند .

برای کودکان زمان می برد تا نوبتی بازی کردن و استفاده مشترک از اسباب بازی ها را یاد بگیرد .

در حدود دو و نیم تا سه سالگی ، کودک برای نخستین بار شروع به بازی با دیگر کودکان می کند ، اسباب بازی هایش را با محبت در اختیار دیگران می گذارد و در پروژه های مشترک شرکت می کند. این سن بهترین سن برای آشنا کردن با گروهی از کودکان همبازی است. هر قدر کودک با دیگر کودکان هم سن خود وقت صرف کند، سریع تر و آسان تر همراهی و سازگاری با دیگران را یاد می گیرد.

کودک سه ساله نخستین تلاش ها را برای انجام دادن بازی مشترک با دو تا سه همبازی شروع می کند . او در دسته های سه نفری در بازی ها و فعالیت های دیگر کودکان شرکت می کند و به تدریج آمادگی پیدا می کند که حقوق دیگران را درک کند . در این سن ، بیش از هر زمان دیگر ، برای تصاحب اسباب بازی زد و خورد می کند. بازی های گروهی که در این سن حداکثر با سه نفر شکل می گیرد، ناپایدار است و به زودی از هم پاشیده می شود، زیرا کودکان در این سن می توانند در آن واحد تنها با یک نفر بازی کنند .

می توانند فرصت فراوانی برای بازی کودک فراهم کنند. بازی با شن، آب بازی، آجرهای خانه سازی، پلیس بازی و ... همگی راه هایی عالی برای آن است که کودکان بازی سازنده با یکدیگر را یاد بگیرند. البته در سراسر دوران پیش دبستان ، نظارت والدین نقش اساسی دارد تا ایمنی کودکان حفظ شود و نیز در صورت بروز دعوا بین آن ها، دخالت کنند .


منبع : کتاب اتاق شادی ، بازی و خلاقیت کودک


مطالب مرتبط