در این سن با هم بازی کردن فعالیت های مشترک با سایر کودکان اهمیت دارد و کودک نسبت به خیلی از چیزها کنجکاوی نشان می دهد . . او زیاد پرسش می کند و می خواهد مهارت های بدنی خود را بیازماید . گستره توجه او آن قدر طولانی شده است که بتواند برای مدتی خود را با فعالیت های مختلف سرگرم کند .

بازی کودکان از چهار تا پنج سالگی

بازی کودکان از چهار تا پنج سالگی

از سه تا پنج سالگی برای کودک، بازی های نمایشی راهی هستند که کودک با آن مهارت های جدید و علایق رو به رشد خود را ابراز می کند . برای دختران عروسک و لوازم خانگی و برای پسران دستگاه های صوتی و نقاشی ابزار مهم برای توسعه مهارت های زبانی و کسب اعتماد به نفس و تقویت منطق کودک است .

کودک، در پنج سالگی، از کارهای پرتحرک لذت می برد و بازی های پر سروصدا را دوست دارد. مهارت های عضلانی بزرگ و کوچک کودک افزایش می یابد و او می تواند توازن بدن خود را به خوبی حفظ کند . فرصت هایی را فراهم آورید که کودک بر روی خطی پیچ دار راه برود و یا بر روی یک میله یا سکوی ضخیم تعادل خودش را حفظ کند . از کودک بخواهید یک کیسه حبوبات روی سرش قرار دهد و راه برود و یا بازی هایی مثل " ببینم با چه سرعتی لی لی می کنی " و ... انجام دهد . فرصت هایی برای پرتاب توپ در اندازه های نرم و متوسط فراهم کنید که ایجاد زمینه ی چنین بازی هایی باعث حفظ تعادل بدن و افزایش مهارت های عضلانی بزرگ و کوچک کودک می شود .

کودک را برای مخلوط کردن رنگ های ابتدایی برای ایجاد و ترکیب رنگ های جدید دیگر تشویق کنید و رنگ های ایجاد شده را با او نام ببرید .

کودک در پنج سالگی دارای تعادل کلی است . حرکاتش تکامل بیشتری دارد و می توان گفت که در این سن مانند بزرگسالان عمل می کند و کارهایی چون شانه کردن و مسواک زدن انجام می دهد .

بهترین اسباب بازی برای کودک در این سن ، لگو یا بلوک هاست که با آنها ساختمان می سازد . قیچی کردن کاغذ فعالیتی است که کودک در این دوره سنی نیز به آن علاقه دارد . بدین منظور به او چگونگی کار کردن با قیچی و کاغذها را یاد بدهید زیرا کودک از سوراخ کردن ، بریدن ، چین دادن کاغذ، به ویژه کاغذهای رنگی لذت می برد .

سوراخ کردن کاغذ کار دیگری است که کودک را سرگرم می کند . بریدن عکس ها و چسباندن آن بر روی کاغذ ، نقاشی کردن با مدادرنگی ، و ... او را سرگرم می کند . در این دوره کودک به انجام دادن کارهای دستی ، به ویژه بریدن ، دوختن و چسباندن علاقه دارد . اقسام جورچین ها توجه کودک را جلب می کند باعث رشد مهارت های شناختی او می شود . مهره های ردیف شونده ، عضلات کوچک دست و مهارت های انگشتان ، هماهنگی عمل و مهارت های کلامی کودک را تقویت می کند .

در پنج سالگی فهم مفاهیم وابسته به اعداد، اندازه ، وزن ، رنگ ، محتوی ، در کودک را افزایش می دهد .

کودک در پنج سالگی ، دارای قوه تصور عالی است و از نمایشنامه ی درام لذت می برد .

کودک در این سن مشتاق کسب آگاهی از جهان اطراف است .

در این سن کودک از توانایی طبقه بندی بر طبق ویژگی های مشابه برخوردار است . می تواند دکمه ها را مطابق رنگ و اندازه دسته بندی کند . مخلوطی از حبوبات را فراهم آورید و از کودک بخواهید که آنها را بر طبق نوع جدا کند . آجرهای پلاستیکی مختلف در اختیارش قرار دهید و از او بخواهید که آنها را برحسب شکل ، رنگ ، اندازه بچیند و جدا کند .

کودک در پنج سالگی ، شکل آدم را با بدن ، صورت ، دست و پا می کشد . با لوبیا از روی طرح شکل می سازد و می تواند خط راست را با قیچی ببرد و یک قسمت را به خوبی رنگ می زند .

کودک در پنج سالگی میان تخیل و واقعیت در نوسان است .

او معمولا سعی می کند آنچه را که دیده بسازد و بنابراین بیشتر در میان کودکان از پنج سال به بالا کاربرد دارد .

کودک در پنج سالگی چهار ضلعی می سازد و می تواند ساختمان هایی درست کند که اجرای آن با دقت روی هم سوار شده اند .

برای کودک پنج ساله ، مکعب وسیله ساختمان سازی است و او میل دارد در ایستگاه قطاری که با مکعب های خود می سازد . اگر قطاری حرکت کند بیشتر نشانه های قطار واقعی را داشته باشد .

کودکان پنج شش ساله در بازی های جمعی پخته ترند . آنان می توانند فکرشان را برای دوستانشان توضیح دهند . عزت نفس در آنان رفته رفتته ظهور می یابد که نباید اجازه داد این ویژگی به خودنمایی و خودپرستی تبدیل شود .

در پنج سالگی جمع بازیکنان یک گروه به چهار یا پنج نفر می رسد که می توانند برای مدتی بیشتر به بازی خود ادامه دهند ؛ زیرا در این سنین رعایت قوانین بازی های جمعی برای کودکان پذیرفته تر است .

کودکان پنج ساله نسبت به کودکان چهار ساله مدت بیشتری تمرکز می کنند . آنان بعضی اوقات یک ساعت به طراحی ، نقاشی ، مجسمه سازی یا ساخت چیزهایی مورد علاقه می پردازند ولی معمولا مدت کارشان از یک ربع تا نیم ساعت است .

کودکان پنج ساله دوست درند با گل ، شکل ها و اشیای به خصوصی خلق کنند و شکل های پیچیده تری می سازند . کودکان پنج ساله بر حرکات ظریف بدن خود تسلط بیشتری دارند و می توانند از وسایلی مانند قیچی و مسواک و ... استفاده کنند .

تمامی کودکان پنج و شش ساله چابک و پرجنب و جوش اند . آنان می توانند جست و خیز کنند ، بدوند، سئوال بپرسند ، بالا و پایین بروند و بعضی از آنان می توانند در فعالیت های ورزشی از قبیل دوچرخه سواری و .. شرکت کنند .

کودکان ، مشتاق شرکت کردن در بازی ها هستند و به برنده شدن در بازی نیازی مبرم دارند و این موضوعی غیرعادی نیست ، هنگامی که در میانه بازی احساس باخت کنند ناگهان مقررات بازی را تغییر می دهند . در ضمن اینکه از بازی های دسته جمعی لذت می برند، دوست دارند نفر اول و برنده باشند و هنگام باخت به احساس ناخشنودی دچار می شوند . با وجود این ، خیلی زود دلسردی را رها می کنند و به بازی ادامه می دهند .

کودکان در پنج سالگی می توانند لی لی بازی کنند ، بپرند ، طناب بازی کنند ، بدوند ، از جایی بالا بروند ، دور خود بچرخند ، پس از به دست آوردن تجربه کافی ، به راحتی در بازی های نمایشی _ اجتماعی پیشرفت می کنند .

کودکان پنج ساله قادرند نخست موضوع بازی و نقش خود را انتخاب کنند و سپس وسایل لازم را برگزینند . انان در سنی هستند که دوست دارند سرگرمی های بزرگ ترها را تقلید کنند ؛ سرگرمی های خانه مانند چراغ خوراک پزی ، ظرفشویی ، اتوکشی ، جاروکشی.

در این سن با هم بازی کردن و فعالیت های مشترک با سایر کودکان اهمیت دارد و کودک نسبتبه خیلی از چیزها کنجکاوی نشان می دهد . او زیاد پرسش می کند و می خواهد مهارت های بدنی خود را بیازماید . گستره توجه او آن قدر طولانی شده است که بتواند برای مدتی خود را با فعالیت های مختلف سرگرم کند .

کتاب های خواندنی با تصاویر برجسته و کتاب های پیچیده تر ، کتاب هایی که جاهای خالی برای پرکردن دارند . کتاب هایی تمرین برای نوشتن و حساب و نیز کتاب های علمی ساده ، انتخاب خوبی هستند . دستگاه ضبط صوت، برای پخش شعرهای کودکانه و داستان های مورد علاقه کودک ، جنس آن باید محکم باشد .

ساختن نقاب های ساده و عروسک های دستی از پاکت های از پاکت های کاغذی ، جوراب و پارچه از کارهای است که کودکان در این سن می توانند انجام دهند . با استفاده از مقوا و کارتن ، لوله و کاغذ و ... می توانید اسباب بازیبسازید . این اسباب بازی ها تخیل هستند .

در این سن با هم بازی کردنفعالیت های مشترک با سایر کودکان اهمیت دارد و کودک نسبت به خیلی از چیزها کنجکاوی نشان می دهد . . او زیاد پرسش می کند و می خواهد مهارت های بدنی خود را بیازماید . گستره توجه او آن قدر طولانی شده است که بتواند برای مدتی خود را با فعالیت های مختلف سرگرم کند .

به کودکان می توان کودک را به سینما ، تئاتر و موزه هایی که بخش هایی برای کودکان دارند برد؛ اکنون که کودک آنچه را که می بیند درک می کند ، این مکان ها برای او هیجان انگیز خواهند بود . اگر کودک خود را پیشاپیش برای آنچه که خواهد دید آماده کنید ، بازدید به باغ وحش به نوعی فعالیت آموزشی تبدیل خواهد شد .

سایر اسباب بازی های مناسب برای سن چهار تا پنج سالگی عبارت اند از :

انواع جورچین با نه تا پانزده پازل

وسایل برش و چسباندن

لگو یا قطعه های ساختمان سازی

وسایل نقاشی

مهره های ردیف شده

سه پایه و تخته سیاه و یا وایت برد کوچک

وسایل بازی های تقلیدی

و ...


مطالب مرتبط