بازی کودکان از چهار تا پنج سالگی
در این سن با هم بازی کردن فعالیت های مشترک با سایر کودکان اهمیت دارد و کودک نسبت به خیلی از چیزها کنجکاوی نشان می دهد . . او زیاد پرسش می کند و می خواهد مهارت های بدنی خود را بیازماید . گستره توجه او آن قدر طولانی شده است که بتواند برای مدتی خود را با فعالیت های مختلف سرگرم کند .

از سه تا پنج سالگی برای کودک، بازی های نمایشی راهی هستند که کودک با آن مهارت های جدید و علایق رو به رشد خود را ابراز می کند . برای دختران عروسک و لوازم خانگی و برای پسران دستگاه های صوتی و نقاشی ابزار مهم برای توسعه مهارت های زبانی و کسب اعتماد به نفس و تقویت منطق کودک است .
کودک، در پنج سالگی، از کارهای پرتحرک لذت می برد و بازی های پر سروصدا را دوست دارد. مهارت های عضلانی بزرگ و کوچک کودک افزایش می یابد و او می تواند توازن بدن خود را به خوبی حفظ کند . فرصت هایی را فراهم آورید که کودک بر روی خطی پیچ دار راه برود و یا بر روی یک میله یا سکوی ضخیم تعادل خودش را حفظ کند . از کودک بخواهید یک کیسه حبوبات روی سرش قرار دهد و راه برود و یا بازی هایی مثل " ببینم با چه سرعتی لی لی می کنی " و ... انجام دهد . فرصت هایی برای پرتاب توپ در اندازه های نرم و متوسط فراهم کنید که ایجاد زمینه ی چنین بازی هایی باعث حفظ تعادل بدن و افزایش مهارت های عضلانی بزرگ و کوچک کودک می شود .
کودک را برای مخلوط کردن رنگ های ابتدایی برای ایجاد و ترکیب رنگ های جدید دیگر تشویق کنید و رنگ های ایجاد شده را با او نام ببرید .
کودک در پنج سالگی دارای تعادل کلی است . حرکاتش تکامل بیشتری دارد و می توان گفت که در این سن مانند بزرگسالان عمل می کند و کارهایی چون شانه کردن و مسواک زدن انجام می دهد .
بهترین اسباب بازی برای کودک در این سن ، لگو یا بلوک هاست که با آنها ساختمان می سازد . قیچی کردن کاغذ فعالیتی است که کودک در این دوره سنی نیز به آن علاقه دارد . بدین منظور به او چگونگی کار کردن با قیچی و کاغذها را یاد بدهید زیرا کودک از سوراخ کردن ، بریدن ، چین دادن کاغذ، به ویژه کاغذهای رنگی لذت می برد .
سوراخ کردن کاغذ کار دیگری است که کودک را سرگرم می کند . بریدن عکس ها و چسباندن آن بر روی کاغذ ، نقاشی کردن با مدادرنگی ، و ... او را سرگرم می کند . در این دوره کودک به انجام دادن کارهای دستی ، به ویژه بریدن ، دوختن و چسباندن علاقه دارد . اقسام جورچین ها توجه کودک را جلب می کند باعث رشد مهارت های شناختی او می شود . مهره های ردیف شونده ، عضلات کوچک دست و مهارت های انگشتان ، هماهنگی عمل و مهارت های کلامی کودک را تقویت می کند .
در پنج سالگی فهم مفاهیم وابسته به اعداد، اندازه ، وزن ، رنگ ، محتوی ، در کودک را افزایش می دهد .
کودک در پنج سالگی ، دارای قوه تصور عالی است و از نمایشنامه ی درام لذت می برد .
کودک در این سن مشتاق کسب آگاهی از جهان اطراف است .
در این سن کودک از توانایی طبقه بندی بر طبق ویژگی های مشابه برخوردار است . می تواند دکمه ها را مطابق رنگ و اندازه دسته بندی کند . مخلوطی از حبوبات را فراهم آورید و از کودک بخواهید که آنها را بر طبق نوع جدا کند . آجرهای پلاستیکی مختلف در اختیارش قرار دهید و از او بخواهید که آنها را برحسب شکل ، رنگ ، اندازه بچیند و جدا کند .
کودک در پنج سالگی ، شکل آدم را با بدن ، صورت ، دست و پا می کشد . با لوبیا از روی طرح شکل می سازد و می تواند خط راست را با قیچی ببرد و یک قسمت را به خوبی رنگ می زند .
کودک در پنج سالگی میان تخیل و واقعیت در نوسان است .
او معمولا سعی می کند آنچه را که دیده بسازد و بنابراین بیشتر در میان کودکان از پنج سال به بالا کاربرد دارد .
کودک در پنج سالگی چهار ضلعی می سازد و می تواند ساختمان هایی درست کند که اجرای آن با دقت روی هم سوار شده اند .
برای کودک پنج ساله ، مکعب وسیله ساختمان سازی است و او میل دارد در ایستگاه قطاری که با مکعب های خود می سازد . اگر قطاری حرکت کند بیشتر نشانه های قطار واقعی را داشته باشد .
کودکان پنج شش ساله در بازی های جمعی پخته ترند . آنان می توانند فکرشان را برای دوستانشان توضیح دهند . عزت نفس در آنان رفته رفتته ظهور می یابد که نباید اجازه داد این ویژگی به خودنمایی و خودپرستی تبدیل شود .
در پنج سالگی جمع بازیکنان یک گروه به چهار یا پنج نفر می رسد که می توانند برای مدتی بیشتر به بازی خود ادامه دهند ؛ زیرا در این سنین رعایت قوانین بازی های جمعی برای کودکان پذیرفته تر است .
کودکان پنج ساله نسبت به کودکان چهار ساله مدت بیشتری تمرکز می کنند . آنان بعضی اوقات یک ساعت به طراحی ، نقاشی ، مجسمه سازی یا ساخت چیزهایی مورد علاقه می پردازند ولی معمولا مدت کارشان از یک ربع تا نیم ساعت است .
کودکان پنج ساله دوست درند با گل ، شکل ها و اشیای به خصوصی خلق کنند و شکل های پیچیده تری می سازند . کودکان پنج ساله بر حرکات ظریف بدن خود تسلط بیشتری دارند و می توانند از وسایلی مانند قیچی و مسواک و ... استفاده کنند .
تمامی کودکان پنج و شش ساله چابک و پرجنب و جوش اند . آنان می توانند جست و خیز کنند ، بدوند، سئوال بپرسند ، بالا و پایین بروند و بعضی از آنان می توانند در فعالیت های ورزشی از قبیل دوچرخه سواری و .. شرکت کنند .
کودکان ، مشتاق شرکت کردن در بازی ها هستند و به برنده شدن در بازی نیازی مبرم دارند و این موضوعی غیرعادی نیست ، هنگامی که در میانه بازی احساس باخت کنند ناگهان مقررات بازی را تغییر می دهند . در ضمن اینکه از بازی های دسته جمعی لذت می برند، دوست دارند نفر اول و برنده باشند و هنگام باخت به احساس ناخشنودی دچار می شوند . با وجود این ، خیلی زود دلسردی را رها می کنند و به بازی ادامه می دهند .
کودکان در پنج سالگی می توانند لی لی بازی کنند ، بپرند ، طناب بازی کنند ، بدوند ، از جایی بالا بروند ، دور خود بچرخند ، پس از به دست آوردن تجربه کافی ، به راحتی در بازی های نمایشی _ اجتماعی پیشرفت می کنند .
کودکان پنج ساله قادرند نخست موضوع بازی و نقش خود را انتخاب کنند و سپس وسایل لازم را برگزینند . انان در سنی هستند که دوست دارند سرگرمی های بزرگ ترها را تقلید کنند ؛ سرگرمی های خانه مانند چراغ خوراک پزی ، ظرفشویی ، اتوکشی ، جاروکشی.
در این سن با هم بازی کردن و فعالیت های مشترک با سایر کودکان اهمیت دارد و کودک نسبتبه خیلی از چیزها کنجکاوی نشان می دهد . او زیاد پرسش می کند و می خواهد مهارت های بدنی خود را بیازماید . گستره توجه او آن قدر طولانی شده است که بتواند برای مدتی خود را با فعالیت های مختلف سرگرم کند .
کتاب های خواندنی با تصاویر برجسته و کتاب های پیچیده تر ، کتاب هایی که جاهای خالی برای پرکردن دارند . کتاب هایی تمرین برای نوشتن و حساب و نیز کتاب های علمی ساده ، انتخاب خوبی هستند . دستگاه ضبط صوت، برای پخش شعرهای کودکانه و داستان های مورد علاقه کودک ، جنس آن باید محکم باشد .
ساختن نقاب های ساده و عروسک های دستی از پاکت های از پاکت های کاغذی ، جوراب و پارچه از کارهای است که کودکان در این سن می توانند انجام دهند . با استفاده از مقوا و کارتن ، لوله و کاغذ و ... می توانید اسباب بازیبسازید . این اسباب بازی ها تخیل هستند .
در این سن با هم بازی کردنفعالیت های مشترک با سایر کودکان اهمیت دارد و کودک نسبت به خیلی از چیزها کنجکاوی نشان می دهد . . او زیاد پرسش می کند و می خواهد مهارت های بدنی خود را بیازماید . گستره توجه او آن قدر طولانی شده است که بتواند برای مدتی خود را با فعالیت های مختلف سرگرم کند .
به کودکان می توان کودک را به سینما ، تئاتر و موزه هایی که بخش هایی برای کودکان دارند برد؛ اکنون که کودک آنچه را که می بیند درک می کند ، این مکان ها برای او هیجان انگیز خواهند بود . اگر کودک خود را پیشاپیش برای آنچه که خواهد دید آماده کنید ، بازدید به باغ وحش به نوعی فعالیت آموزشی تبدیل خواهد شد .
سایر اسباب بازی های مناسب برای سن چهار تا پنج سالگی عبارت اند از :
انواع جورچین با نه تا پانزده پازل
وسایل برش و چسباندن
لگو یا قطعه های ساختمان سازی
وسایل نقاشی
مهره های ردیف شده
سه پایه و تخته سیاه و یا وایت برد کوچک
وسایل بازی های تقلیدی
و ...

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام
8634فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام
7963دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام
9693از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد