​با زائرین حریم رضوی

زائر کوی عشق همان کسی است که دعوت سلطان عشق را لبیک گویان قدم در راه نهاده است و رسیدن به سرمنزل رضا را نجواکنان دنبال می کند. زائر امام رضا (علیه السلام)، رضایت خدا و ولی او را سرلوحه خود قرار داده و تا رسیدن به ولایت حقه او از دل و جان می گذرد.

​با زائرین حریم رضوی

نجمه سادات امیری، مدرس حوزه


سلام ای زاِئر راه عشق، سلام، سلامی به طراوت عطر بوی سیب. سلام بر تو که لایق دریافت پیام سلطان عشق بوده ای، آنگاه که تو را به سوی خویش فرا خواند و چه زیبا تو سر از پا نشناخته لبیک گویان به سوی دیار یار سفر کردی، نه تنها پای دل در این راه نهادی و دل روانه ساختی، بلکه پای جسم را نیز همراه آن کردی و در مسیر عشق گام نهادی.
سختی راه را تحمل کردی و به جان خریدی تا مهمان سریر ارتضاء حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) گردی. حتماً قبل از حرکت در دل زمزمه کردی و با خود گفتی: «بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ عَلی مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ»؛ خدایا با نام و با استعانت و کمک تو و بر دین و ملت رسول خدا و به قصد زیارت رسولت و ولیت حرکت می کنم. چرا که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «هر کس امام رضا (علیه السلام) را زیارت کند گویا رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را زیارت کرده است.»1 (ابن شعبه، تحف العقول، ص455)
سپس شهادت دادی به یکتایی ذات الهی «اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلّا اللهَ وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ» این که او شریک و همتایی ندارد، همان درس توحیدی که امام در حدیث سلسله الذهب فرمودند، و اکنون تو آن را زمزمه کردی و به سوی او حرکت نمودی و در دل، رسیدن به درجه توحید او را آرزو نمودی.
پس از امیال دنیوی و تعلقات روزمره دل بریدی و خوب توانستی آنها را پشت سر نهی و آن چه با ارزش تر بود برگزینی؛ لذا چنان از ضمیر خود گفتی: «خدایا من قصد درگاه تو کردم در سرزمین خود و از وطن و بلاد خویش بیرون گردیدم، مسافت بسیار را به امید رحمت و لطف و کرمت طی می کنم، پس مرا از آن درگاه ناامید مساز و حاجتم را روا ساز، خدایا رحم کن بر این رفت و آمد بر سر قبر پسر رسولت که صلوات تو بر او و آلش باشد.»
و چه نیکو خود را تطهیر کردی همان گونه که قبل از سفر در هنگام غسل و تطهیر ظاهری بیان کردی: «خدایا پاکم کن و دلم را از آلودگی ها پاک نما.» 2و خواستی خدا سینه ات را گشاده گرداند تا رنج و تعب مشکلات راه را به خوبی تحمل نمایی و هیچ گاه شکوه و گلایه ننمایی و همچنان که به سوی مولا حضرت رضا (علیه السلام) که راضی به حکم الهی است می آیی، تو نیز رسیدن به مقام رضا را درخواست کردی3 (ر.ک: قمی، کلیات مفاتیح الجنان) و حتماً شنیده بودی که در این زیارت رضایت قلبی حاصل شدنی است، چنان که در حدیث معتبر از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که فرمودند: «پاره ای از بدن من در خراسان مدفون خواهد شد، هر غمناکی که او را زیارت کند البتّه حق تعالی غمش را زائل گرداند و هر گناهکاری که او را زیارت کند البتّه خدا گناهانش را بیامرزد.» 4(شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج2، ص583) و این چنین تطهیر دل و روح از گناه، در این سفر، حاصل تلاش تو در این راه می گردد.
گام هایت را آهسته بر می داری و در هر گام، شوقت به سوی ولی خدا بیش تر می شود و شاید قصد زیارت حج در دلت باشد، اما اگر تاکنون اسباب این سفر معنوی برایت مهیا نشده باشد، پس زمزمه کن: «آقا جان اغنیا، مکه روند و فقرا سوی تو آیند، جان به قربان تو آقا که حج فقرایی» و چه زیبا پدر آن حضرت امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) فرمودند: «هر که قبر فرزندم علی را زیارت کند برای او نزد خدای متعال ثواب هفتاد حج مقبول بوده باشد. راوی آن را بعید دانست و گفت: هفتاد حج مقبول؟ آن حضرت فرمودند: بلی هفتاد هزار حج، راوی گفت: هفتاد هزار حج؟ فرمودند: چه بسیار حجی که مقبول نباشد ولی هر کس که آن حضرت را زیارت کند و یا یک شب نزد ایشان بماند چنان باشد که خدای را در عرش زیارت کرده باشد. راوی گفت: چنان باشد که خدای را در عرش زیارت کرده باشد؟ فرمودند: بلی، چون روز قیامت شود در عرش الهی چهار کس از پیشینیان و چهار کس از پسینیان خواسته شوند، اما پیشینیان نوح و ابراهیم و موسی و عیسی (علیهم السلام) اند و اما پسینیان، پس محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی و حسن و حسین (علیهم السلام) اند، پس در پای عرش ریسمانی کشیده می شود و زیارت کنندگان قبور ائمه (علیهم السلام) با ما می نشینند و به درستی که درجه زیارت کنندگان قبر فرزندم علی، از درجه همه بلندتر و عطایاشان از همه بیش تر خواهد بود.» 5(ابن قولویه، کامل الزیارات، ص308)
البته زیارت حضرت نه تنها انسان را در دنیا بهره مند می سازد، بلکه در آخرت نیز بهره مند می کند، چنان که خود حضرت فرمودند: «کسی که با دوری راه، مزارم را زیارت کند، روز قیامت در سه جا [برای دستگیری] نزد او خواهم آمد و او را از بیم و گرفتاری آن موقف ها رهایی خواهم بخشید: هنگامی که نامه ها [ی اعمال] به راست و چپ پراکنده شود، نزد صراط و نزد میزان {هنگام سنجش اعمال}»6 (حر عاملی، تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج14، ص551)
کم کم هر چه نزدیک تر به کوی رضوان حضرت می گردی، بوی بهشت مشام تو را بیشتر نوازش می دهد، آری حریم او بهشت دنیاست و تضمین کننده ی بهشت آخرت، چنان که فرزند نازنینش حضرت جواد الائمه (علیهم السلام) فرمودند: «برای کسی که به زیارت پدرم به طوس برود و او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد بهشت را از سوی حق تعالی ضمانت می کنم.» 7(شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 2، ص 256، ح 7)
آن چه در زیارت حضرت سبب بهره مندی زائر از زیارت می گردد، عرفان و شناخت به مقام حضرت است و در صورتی که زائر به این مقام برسد، لایق دست یابی به بهشت رضوان الهی در دنیا و آخرت می گردد و این حاصل شدنی نیست، مگر در اطاعت بی چون و چرا از حضرتش یعنی رسیدن به همان گوهر ولایت.

«أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم وَ زِد وَ بارِک علی السّیّد المعصوم، و الامام المظلوم و الشّهید المسموم، و الغریب المغموم، و القتیل المحروم، عالم علم المکتوم، بدر النّجوم، شمس الشّموس، و انیس النّفوس، المدفون بأرض طوس، الرّضی المرتضی، المرتجی المجتبی، الامام بالحّق، أبی الحسن، علیّ بن موسی الرّضا (صلوات الله و سلامه علیهما8 (قمی، همان)


----------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1. ابن شعبه، حسن بن علی، تحف العقول، قم، آل علی (علیه السلام)، 1382.
2. اللهم طهرنی و طهرلی قلبی.
3. قمی، عباس، کلیات مفاتیح الجنان، قم، اسوه، ۱۳۸۶.
4. سَتُدْفَنُ‏ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ بِخُرَاسَانَ‏ مَا زَارَهَا مَکْرُوبٌ إِلَّا نَفَّسَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ کَرْبَهُ وَ لامُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللهُ لَهُ ذُنُوبَه‏؛ ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، من لایحضره الفقیه، دوم، قم، اسلامی، 1413ق.
5. مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی کَانَ لَهُ عِنْدَ اللهِ‏ سَبْعِینَ حِجَّةً مَبْرُورَةً قَالَ قُلْتُ سَبْعِینَ حِجَّةً قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعَمِائَةِ حِجَّةٍ قُلْتُ سَبْعَمِائَةِ حِجَّةٍ قَالَ نَعَمْ وَ سَبْعِینَ أَلْفَ حِجَّةٍ قُلْتُ وَ سَبْعِینَ أَلْفَ حِجَّةٍ قَالَ نَعَمْ وَ رُبَّ حِجَّةٍ لاتُقْبَلُ مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَیْلَةً کَانَ کَمَنْ زَارَ اللهَ فِی عَرْشِهِ قُلْتُ کَمَنْ زَارَ اللهَ فِی عَرْشِهِ قَالَ نَعَمْ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ کَانَ عَلَى عَرْشِ اللهِ أَرْبَعَةٌ مِنَ الأَوَّلِینَ وَ أَرْبَعَةٌ مِنَ الآخِرِینَ أَمَّا أَرْبَعَةُ الَّذِینَ هُمْ مِنَ الأَوَّلِینَ فَنُوحٌ وَ إِبْرَاهِیمُ وَ مُوسَى وَ عِیسَى (علیهم السلام) وَ أَمَّا الأَرْبَعَةُ الَّذِینَ هُمْ مِنَ الآخِرِینَ فَمُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ) ثُمَّ یُمَدُّ الْمِضْمَارُ فَیَقْعُدُ مَعَنَا مَنْ زَارَ قُبُورَ الْأَئِمَّةِ - إِلَّا أَنَّ أَعْلَاهُمْ دَرَجَةً وَ أَقْرَبَهُمْ حَبْوَةً مَنْ زَارَ قَبْرَ وَلَدِی عَلِیٍّ (علیه السلام)؛‏ ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، نجف، دارالمرتضویه، 1356.
6. مَنْ‏ زَارَنِی‏ عَلَى‏ بُعْدِ دَارِی‏ وَ شُطُونِ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلاثِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالاً وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان؛‏ (حر عاملی، محمد بن حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ، قم، موسسه آل البیت (علیهم السلام) لاحیاء التراث، بی تا.
7. ضَمِنْتُ‏ لِمَنْ زَارَ أَبِی (علیه السلام) بِطُوسَ عَارِفاً بِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلَى اللهِ تَعَالَى؛ ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، عیون أخبار الرضا (علیه السلام)، تهران، جهان، 1378.
8. کلیات مفاتیح الجنان.



مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر