بد خوراکی است خوراک حرام!

حلال، نشان رضایت الهی است و حرام نشان عدم رضایت او.

بد خوراکی است خوراک حرام!

در حدیث معروفی از پیامبر (ص) آمده: «هر کس لقمه ای از حرام بخورد تا چهل شب نماز او قبول نمی شود و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی گردد و هر گوشتی که از حرام بروید، آتش دوزخ برای آن سزاوارتر است و حتی یک لقمه نیز باعث روییدن گوشت می شود.»[1] منظور از روییدن می تواند این باشد که حتی یک لقمه دارای همان آثار و عواقب شوم است.

مسأله غذای حلال، عنوان جا افتاده ای است که در ممالک غیراسلامی بر درب مغازه های مختلف خودنمایی می کنند. به برکت رشد و گسترش روزافزون مسلمانان در دنیا و به ویژه در غرب، امروزه عموم غیرمسلمانان می دانند که مسلمین مقیدند تا غذای خود را با شرایطی خاص تناول کنند و بسیار اتفاق می افتد که از دوستان مسلمان خود، درباره چرایی غذای حلال سؤال می کنند.

حلال "نشان رضایت الهی است" و حرام "نشان عدم رضایت او". پروردگار مهربان، گونه خوردن و آشامیدن ما را بر مبنای حلال تشریع نموده است. آن چه می خوریم باید پاک، بهداشتی و به دور از ناپاکی ها باشد، مجموعه این بایدها و نبایدها، عنوان "غذای حلال" است که از حیث پاکی و سلامت حتی شماری از غیرمسلمانان را جذب خود نموده است.

حلال "نشان رضایت الهی است" و حرام "نشان عدم رضایت او".

آنچه مسلم است غذای پاک و حلال در روح و قلب انسان اثر نیکو و غذای حرام، اثر بدی می گذارد و مخصوصاً روح های لطیف و سبک با خوردن حتی یک لقمه غذای حلال یا حرام این اثر را به خوبی حس می کنند.

اثر غذاهای حلال در سبکی و نور باطن و توجه به عبادات و نیز اثر غذاهای حرام در سنگینی و کدورت و کسالت در عبادات به خوبی مشهود است و لذا در روایات بسیاری بر کسب حلال و اجتناب از حرام تأکید شده است که به گوشه ای از آن اشاره می کنیم:

رسول خدا (ص) در سه روایت چنین فرموده اند:

«عبادت هفتاد جزء است که بهترین جزء آن طلب روزی حلال است.»[2]

«هر کس لقمه حلال بخورد، فرشته ای بالای سر او می ایستد و برای او طلب مغفرت می نماید تا از خوردن دست بکشد.»[3]

«هر کس غذای حلال بخورد خداوند قلب او را تا چهل روز نورانی می گرداند.»[4] و امام صادق (ع) فرمودند: طلب رزق حلال را رها نکن، زیرا روزی حلال انسان را در دینش کمک می نماید.[5]

در مورد اجتناب از غذای حرام و کسب حرام هم روایات زیادی از رسول خدا (ص) وارد شده از آن جمله:

«هر کس از راه غیر حلال مالی به دست آورد، توشه اش به سوی آتش است.»[6]

«وقتی لقمه حرام در شکم کسی واقع شد، هر فرشته ای در آسمان ها و زمین او را لعنت می کنند.»[7]

«عبادت همراه با حرام خواری مانند ساختمان بر روی شن یا بر روی آب است.»[8]

اگر از منظر دیگر به غذای حرام نگاه کنیم، می بینیم بسیار در مورد آن سخت گیری شده است و در روایات یک لقمه از غذای حرام را هم تحریم و ممنوع دانسته اند و پیامدهای ناخوش و آثار سوء تغذیه حرام را در همان یک لقمه موجود می دانند و شاید به همین خاطر در عرف مردم و در دین به جای تعبیر از تغذیه حرام از لقمه حرام استفاده زیادی شده است، چون لقمه یعنی چیزی که در یک مرحله خورده می شود و کوچک ترین واحد غذا می باشد.

5d80690c01d4e.jpg

برای شناسایی و شناخت تغذیه حرام یکی از بهترین ابزارها، صحبت و گفتگو پیرامون ویژگی ها و خصوصیات آن می باشد. همان طور که قبلاً بحث شد غذای حرام و یا مال و تصرفات نامشروع شاید از لحاظ فیزیکی و ظاهری با غذاهای پاک و طیب فرقی نداشته باشد، اما اگر از منظر معصومین (ع) یعنی کسانی که به حقیقت و ماهیت واقعی اشیاء و احکام آگاهی دارند به قضیه نگاه کنیم و تمام پیامدها و مضرات سوء آن را لحاظ نماییم ما هم با امیرمؤمنان حضرت علی (ع) هم کلام خواهیم شد که می فرمایند: «بد خوراکی است خوراک حرام.»[9]

امام کاظم (ع) می فرماید: «حرام افزون نمی گردد و اگر افزون گردد برکت در آن نخواهد بود و اگر انفاق شود اجری ندارد و آن چه به جای بگذارد توشه اوست به سوی آتش.»[10]

همان طور که در این حدیث اشاره شده است غذا و تصرف حرام، برکت و نما ندارد و رشد و فلاحی برای انسان به بار نمی آورد و می توان اشاره کرد که امروزه آن چه زندگی را برای ما تنگ می کند و بی برکتی در مال و سختی و مشقت را در پی می آورد، ناشی از احتمالاً تصرفات حرام است. در گوشه و کنار جامعه شما افرادی را سراغ دارید که درآمد بسیار خوبی دارند و خرج شان با دخل شان سازگار می باشد، اما در آخر از نظر اقتصادی همیشه شکایت دارند و می نالند، می توان گفت که این ها مال بی برکتی دارند.

از مجموعه این احادیث روشن می شود که انسان باید در کسب خود دقت کند تا حلال باشد و در نتیجه غذایی که می خورد حلال باشد تا اثرات آن در قلب و روح او، نورانیت و لطافت باشد و عباداتش مقبول درگاه حضرت حق واقع گردد.

منبع: ماهنامه راه قرآن (60)


پی نوشت ها:

[1] . سفينة البحار، ج1.

[2] . الكافي، ج5، ص 78.

[3] . بحارالانوار، ج۴۶، ص۲۸۷، ح۵.

[4] . بحارالانوار، ج۴۶، ص۲۸۷، ح۵.

[5] . بحارالانوار، ج71، ص128 و 137.

[6] . بحارالانوار، ج103، ص11، ح48.

[7] . مکارم الاخلاق، ص150.

[8] . بحارالانوار، ج۸۱، ص ۲۵۸.

[9] . نهج البلاغه، نامه31.

[10] . الكافى، ج5، ص125.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر