برخی از آسیب های فراروی مهدویت

از جمله آسیب های دینی در حوزة مهدویت، کم رنگ شدن انگیزه های خدایی و معنوی و به نوعی کاهش وجدان کاری در تحقیق و تبیین و تبلیغ فرهنگ پویای مهدویت است و جای خالی استغاثه به...

برخی از آسیب های فراروی مهدویت



1- تعجیل و شتابزدگی
شتابزدگی آفت دیگری است که دامن برخی افراد را گرفته است. نزدیک شمردن ظهور، مهیای ظهور بودن و کوشش برای زمینه سازی ظهور، بسیار مفید است، اما نباید در این راه شتابزده بود. شتابزدگی ناشی از درک نکردن حکمت و مصلحت خدا در این امر است و گاه، یأس و ناامیدی افراد از ظهور حضرت یا گرایش آنان به شیادان و مدعیان دروغین را موجب می شود.
امام جواد (علیه السلام) در این باره می فرمایند: « ... در زمان غیبت، عجله کنندگان و شتابزدگان در امر ظهور، هلاک شوند و اهل تسلیم و صبر نجات یابند.» [1] نیز از پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت است که فرمودند: «خوشا به حال صابران در دورة غیبت او و استواران در محبت او ... ». [2]

2- تب ملاقات گرایی
متأسفانه، افراد زیادی تمام همّ خویش را در دیدار با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خلاصه کرده اند و به دیگران نیز همین را القا می کنند؛ گویا شیعه هیچ وظیفه ای جز دیدار امام ندارد! غافل از اینکه آنچه مهم است، عنایت و رضایت امام است و گرنه، در قرون اولیة اسلام نیز بسیاری امام زمان خویش را دیدند و بر روی ایشان شمشیر کشیدند. دیدار امر مطلوبی است، اما آنچه مهم است و ویژگی منتظران آن امام نازنین است، انجام دادن وظایفی است که برای شیعة منتظر در نظر گرفته اند.
تذکر دیگر اینکه نباید فراموش کرد که دوران، دوران غیبت است و قرار نیست همه به خدمت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برسند. بنابراین، تأکید زیاد بر دیدار ایشان، باعث ناامیدی از امکان دیدار می شود و بذر تکذیب باور مهدویت را در دل ها می پراکند.

3- پیروی نکردن از نوّاب عام
اطاعت از نایب عام آن حضرت که خود عنایتی الهی و فرصتی مکتبی است، نزد برخی افراد به مقابله تبدیل شده است و در برابر ولایت فقیه جامع الشرایط و مرجعیت شیعه در عصر غیبت کبری (به عنوان نایب عام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)) موضع گیری می کنند و وحدت بر محور ولایت را رعایت نمی کنند و از تبعیت دستورات دینی و اجتماعی او سر باز می زنند؛ با وجود آن که اطاعت از ایشان در احکام اولیه و ثانویه، چنانچه در جای خود با دلایل نقلی و عقلی ثابت شده است، واجب است.

4- رفتار و عملکردهای موهن
متأسفانه، یکی از نبایدهای شایع شده، نام گذاری مکان ها، خیابان ها، شرکت ها و مغازه های متعدد به یکی از القاب امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ آن هم بدون لحاظ کردن کارآیی این مکان یا تناسب آن نام با نوع فعالیتی که در آنجا انجام می شود. برای مثال: «گوشت ولی عصر» یا «آژانس بقیة الله» و نام گزاری های دیگر از این سنخ، در واقع، توهینی آشکار به ساحت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد.
یکی دیگر از رفتارهای موهن این است که در مناسبت های مذهبی نظیر نیمة شعبان، به بهانة سالروز تولد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شاد بودن در شادی اهل بیت (علیهم السلام) در برخی اوقات، جشن ها و مجالس گناهی به راه می افتد که با آهنگ ها و اشعار سخیف، ساختن مجسمه های حیوانات و ... پر شور می شود. این اعمال، شایستة مؤمنان نیست.

5- طرح مباحث غیر ضروری
عده ای با طرح مباحثی غیر مفید یا کم ثمر، مانند نحوة ازدواج یا چگونگی مسکن و تعداد فرزندان حضرت، اذهان افراد را از وظایف فردی و اجتماعی خویش نسبت به امام و نیز زمینه سازی لازم برای ظهور ایشان، دور می سازند.
البته این پرسش ها پاسخ مناسب خود را می طلبد، ولی از آنجا که لازمة غیبت، مخفی بودن است و با توجه به ابهام موجود در روایات، نمی توان به طور قطع نظریه ای در این باره مطرح ساخت؛ با این حال، عده ای همّ خویش را بر این امور قرار داده و از مسائل واقعی و اصلی غافل مانده اند.

6- کم رنگ شدن انگیزه ها
به نظر می رسد از جمله آسیب های دینی در حوزة مهدویت، کم رنگ شدن انگیزه های خدایی و معنوی و به نوعی کاهش وجدان کاری در تحقیق و تبیین و تبلیغ فرهنگ پویای مهدویت است و جای خالی استغاثه به درگاه پروردگار و انس با آن حضرت، در اندیشه و عمل و به دور از خود بینی و خودنمایی مشهود است. نتیجة این آسیب جدّی، کاهش تأثیرگذاری و ناکارآمدی تربیتی این تفکر هدایتگر است.

... و اکنون: راه اصلاح
1. مهم ترین و اصلی ترین راه مبارزه، حساسیت ورزیدن علما و متفکران نسبت به ورود خرافات و مبارزة جدی و به موقع و مؤثر با این آسیب هاست؛
2. آشنایی با دین و سیرة اهل بیت (علیهم السلام) انسان را از بسیاری انحرافات بیمه می سازد؛
3. یافتن بصیرت در حوزة سیاست و دشمن شناسی و با خبری از آنچه در عرصة جامعه رخ می نماید، می تواند دست پنهان استکبار و سیاست بازان را در ایجاد فرقه ها و گروه های منحرف و افراد سودجو در جامعة اسلامی نمایان سازد.

منبع: کتاب مهدویت و آسیب های فرارو، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی


-----------------------------------------------------------
1 . کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص 378، باب 36: « ... یَهْلِکُ فِیهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ یَنْجُو فِیهَا الْمُسْلِمُون‏»
2. بحار الانوار، ج52، ص 143 «طُوبَى لِلصَّابِرِینَ فِی غَیْبَتِهِ طُوبَى لِلْمُقِیمِینَ عَلَى مَحَجَّتِهِمْ الذین وَصَفَهُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ وَ قَالَ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْب‏»‏

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر