امید به نزدیکی ظهور و آمادگی برای آن، امری مطلوب است؛ اما تعیین ظهور را، توسط هر کسی که باشد، باید شدیداً تکذیب کرد. در این زمینه، گاه مطالبی به برخی علما نسبت ...

تعیین وقت ظهور

تعیین وقت ظهور

توقیت یا همان تعیین وقت ظهور از جمله مسائلی است که هر کس دست بدان زند، یعنی زمانی برای ظهور تعیین کند، به تصریح روایات، دروغ گو است و باید او را تکذیب کرد. امام باقر (علیه السلام) در روایتی، به تأکید فرمودند: «کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُون‏» [1]

مفضّل، از یاران امام صادق (علیه السلام) می گوید از امام پرسیدم که آیا قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وقت معینی دارد تا مردم بدانند. فرمودند: «چنین نیست که خداوند زمانی را برای آن تعیین کرده باشد تا شیعیان بدانند. من نیز برای آن، وقتی مشخص نمی کنم و نمی شود وقت و زمانی هم بر آن تعیین کرد. آن که زمان معیّنی برای ظهور ما معیّن کند، خود را در علم خداوند شریک دانسته و مدعی شده که بر اسرار خدا راه یافته و آگاه شده است.» [2]
البته امید به نزدیکی ظهور و آمادگی برای آن، امری مطلوب است؛ اما تعیین ظهور را، توسط هر کسی که باشد، باید شدیداً تکذیب کرد. در این زمینه، گاه مطالبی به برخی علما نسبت می دهند که با اندکی بررسی می توان فهمید که این استناد، صحیح نبود یا سخن آن عالم، تحریف شده است.

گمانه زنی و تطبیق
عده ای بدون آن که قدرت تشخیص روایات صحیح و ناصحیح را از یکدیگر داشته باشند و صرفاً بر اساس توهمات و بافته های ذهنی خویش یا یافته های خود از طریق ریاضت های غیر مشروع، گمانه هایی می زنند و هر از چند گاهی، علامتی را بر شخص یا اشخاصی منطبق می سازند؛ و در پایان، با تحقق نیافتن امر ظهور در آن دوره، یأس و نا امیدی و حتی استهزاء و تکذیب باور به مهدویت را موجب می شوند.

منبع: کتاب مهدویت و آسیب های فرارو، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی



-----------------------------------------------------------------
1. بحارالانوار، ج 52، ص 103؛ الکافی، ج1، ص 368.
2. بحارالانوار، ج 53، ص 1.


مطالب مرتبط