ایثارگران و جانفشانان دوران کرونایی، جان خود را در راه خدا به معامله می گذارند

تقدیم به ایثارگران دوران کرونایی

تقدیم به ایثارگران دوران کرونایی

خداوند در آیه 111 سوره توبه درباره جهادگران می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ؛ خداوند از مومنان جانها و اموالشان را خريدارى مى‏كند كه (در برابرش) بهشت براى آنان باشد» و در پایان می فرماید: «فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ اكنون بشارت باد بر شما به داد و ستدى كه با خدا كرده‏ايد و اين پيروزى بزرگى (براى شما) است».

در اين مثال خداوند خود را خريدار و مؤمنان را فروشنده معرفى كرده و مى‏ گويد: خداوند از مؤمنان جان ها و اموالشان را خريدارى مى ‏كند و در برابر اين، بهشت را به آنان مى‏ دهد، خداوند خودش را خريدار، مؤمنان را فروشنده، جان ها و اموال را متاع و بهشت را بها براى اين معامله قرار داده است.[1]

و در پایان نیز همانگونه كه در ميان تجارت كنندگان رایج است، به طرف مقابل تبريك گفته و معامله را معامله پر سودى براى او مى‏ خواهد و مى ‏گويد: «بشارت باد بر شما به اين معامله ‏اى كه انجام داديد و اين پيروزى و رستگارى بزرگى براى همه شما است».[2]

نظير همين مطلب به عبارات ديگرى در سوره صف، آيات 13 - 10 آمده است، آنجا كه مى ‏فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد آيا شما را به تجارتى راهنمایی كنم كه از عذاب دردناك شما را رهايى مى ‏بخشد؟ * به خدا و رسول او ايمان بياوريد و در راه خداوند با اموال و جان هايتان جهاد كنيد، اين براى شما از هر چيز بهتر است بدانيد» و در مقام #پاداش می فرماید: «اگر اين كار كنيد گناهانتان را مى ‏بخشد و شما را در باغ هايى از بهشت داخل مى ‏كند كه نهرها از زير درختانش جارى است و در مسكن هاى پاكيزه در بهشت جاويدان جاى مى ‏دهد و اين پيروزى بزرگی است * و نعمت ديگرى كه آن را دوست داريد به شما مى ‏بخشد و آن يارى خداوند و پيروزى نزديك است و مؤمنان را بشارت ده».

چه زیبا خداوند این چنین، مقام و پاداش کسانی را که جان خود را در راه خدا به معامله می گذارند و جان دیگران را بر جان خود مقدم می دارند و در راه نجات جان دیگران می کوشند بیان می کند. از صدر اسلام کسانی بودند که در راه خدا و برای حفظ جان دیگران جان خود را در معرض خطر گذاشتند و چه بسا که جان خود را در این راه از دست دادند امروز نیز چنین است و مهمان ناخوانده ای به نام کرونا به جان مردم افتاده و سبب مرگ بسیاری از مبتلایان به این بیماری شده است و تعداد بیشتری را نیز در بستر بیماری گرفتار کرده است. در این میان کسانی هستند که خطر ابتلا به این بیماری و حتی مرگ را به جان خریده اند تا در جهت بهبودی و سلامتی این بیماران تلاشی مضاعف و جانفرسا از خود نشان دهند چه پزشک متخصص یا پرستار یا تمام کسانی که کوچکترین قدمی در این راه برداشته اند.

این ایثارگران، مبارزه با بیماری کرونا و کمک به بیماران را جهاد در راه خدا دانستند و از آن نهراسیدند و فرار از این معرکه را سزاوار آدمی و بشریت ندانستند و همانند جانبازان كربلا براى جان دادن و ايثار از همديگر پيشى ‏گرفتند و جانشان را در معرض خطر دادند. اینان به ندای درونی و الهی و به ندای رهبری خود پاسخ دادند و پا در میدان گذاشتند همچنانکه ایثارگران کربلا نیز چنان کردند و پاسخ به امام زمان خود دادند آنجا که حسین بن علی علیه السلام، پيشواى آزادي خواهان آماده حركت به سوى عراق گرديد و پيش از حركت بود كه خاندان و ياران و دوستداران همرزم و همراه را مخاطب ساخت و دوستانه و سرشار از صفا و مهر، رو به همراهان چنين فرمود: «هان بهوش باشيد كه هر كدام از شما آماده است تا در راه آرمان بلند ما قطره قطره خون قلبش را ايثار كند و جان خويش را در راه شهادت و ديدار خدا نثار نمايد، بر اوست كه بار سفر ببندد و همراهى ما را برگزيند».[3]

مبارزان با کرونا بهترین نیکویی را بجا می آورند چنانکه حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «ديگران را بر خود مقدم داشتن، بهترين نيكويى و بلندترين پايه ‏هاى ايمان است».[4]

آیا پاداش این افراد چیزی جز آن چیزهایی است که خداوند در در آیاتش بیان فرموده که قرب الهی و بهشت برین است خداوند جان های آنها را به بهاى بهشت مى‏ خرد. خداوند در خريدن نرخى را پيشنهاد مى ‏كند كه فروختن به غير او خسارت است. امام علی عليه السلام مى ‏فرمايد: «براى بدن هاى شما جز بهشت، بهايى نيست، پس خود را به كمتر از بهشت نفروشيد».[5]

آری خداوندى كه مالك همه عالم هستى و حاكم مطلق بر تمام جهان آفرينش است و هر كس هر چه دارد از ناحيه او دارد، در مقام خريدارى همين مواهبى كه به بندگان بخشيده بر مى ‏آيد و اعطايى خود را به بهايى صد چندان مى ‏خرد. خوشا به حال آنان که با جانفشانی خود علاوه بر رضایت الهی، سعادت در دنیای دیگر را نیز بدست می آورند.

مهدی سیدمرادی

پی نوشت ها:

[1] تفسير نمونه‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الإسلامية، تهران‏، 1374 ش‏، ج 8، ص 148.

[2] همان، ص 149.

[3] مثير الأحزان، ابن نما حلى، مدرسه امام مهدى علیه السلام‏، قم‏، 1406ق‏، ص 41.

[4] غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، به تصحیح سيد مهدى رجائى، ‏دارالكتاب الإسلامي‏، قم‏، 1410ق‏، ص 90.

[5] نهج البلاغه، شريف رضي، تحقیق صبحي صالح، ‏هجرت‏، قم‏، 1414ق‏، ص 556.


مطالب مرتبط