تقوا، راه نجات از مشکلات و سختی ها

اگر تمام انسانها دست به دامن آیه «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ» شوند براى حل مشكلات آنها كافیست

تقوا، راه نجات از مشکلات و سختی ها

خداوند در سوره طلاق آیه 2 می فرماید: «مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً؛ هر كس از خدا بپرهيزد و ترك گناه كند خداوند براى او راه نجاتى قرار مى ‏دهد و مشكلات زندگى او را حل مى ‏كند» این آیه از اميد بخش‏ ترين آيات قرآن است كه تلاوت آن، پرده‏ هاى نوميدى را کنار می زند، نور اميد را به قلب مى ‏تاباند و به تمام افراد پرهيزگار وعده نجات و حل مشكلات مى‏ دهد. در حديثى از ابوذر غفارى نقل شده كه پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «من آيه ‏اى را مى شناسم كه اگر تمام انسانها دست به دامن آن زنند براى حل مشكلات آنها كافى است، سپس آيه [وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ‏] را تلاوت فرمود و بارها آن را تكرار كرد.[1]

تقوا مرتبه كامل از ايمان و التزام به اداء وظايف دينى، اجتناب از محرمات و نيروى خويشتندارى از مخالفت با پروردگار است و اينكه آنچه را پروردگار در باره انسان خواسته و اراده فرموده آن را بخواهد و بر طبق خواسته و تدبير ساحت پروردگار خود عمل نماید. انسان با اين چنين نيرویى از تقوا، هرگز از اوهام و تمايلات نفسانى پيروى نخواهد کرد و محكوم خيالات‏ بى ‏پايه در زندگى نخواهد شد و با چنين نيرویی همه گونه نيازهاى او در زندگى برآورده خواهد شد و به آسانی مي تواند وسايل آسايش و زندگى خود را فراهم آورد و به كمال و سعادت حقيقى نايل آيد.[2]

حضرت علی علیه السلام به هنگام توصیه به تقوا می فرمایند: «بدانيد آن كه تقواى الهى را رعايت كند خداوند راه خروج از فتنه‏ ها را برايش باز كند و به او نورى بنماياند».[3]

مردى از رفقاى احمد بن حسن ميثمى می گويد: من پاسخى را كه امام صادق عليه السّلام به نامه مردى از اصحاب خود نوشته بود خواندم كه متن آن اين بود: «اما بعد من تو را بترس از خدا سفارش مي كنم زيرا كه به راستى خداوند ضمانت كرده براى كسى كه از او ترس داشته باشد كه وضع او را از آنچه خوش ندارد بدان چه دوست دارد تغيير دهد و از جايى كه گمان ندارد روزيش دهد».[4]

آری كسى كه از آن عشق خداوند برخوردار شد و مطیع شد، ديگر جز عمل به وظيفه‏ اش برايش مسأله ‏اى نيست. اين چنين كسى ديگر بن ‏بست ندارد و گير نمى ‏كند چرا که محرك او، امر حق است، عمل به وظيفه و اطاعت اين امر او را آسوده مى ‏دارد و اين است كه اطاعت كننده‏ ها و تقواداران، از بن ‏بست ‏ها آزاد مى ‏شوند و از گرفتارى‏ ها گشايش مى ‏يابند و فشارها آنها را خرد نمى ‏كند و آنها از رزق نهايى برخوردارند، كه رزق نهايى براى همين اطاعت و تقواست.[5]

در داستان یوسف علیه السلام می خوانیم که زلیخا با نقشه هوس انگیز و با برنامه اش خواست که یوسف را در دام خود گرفتار کند، يوسف هيچ مانعى كه جلوگير نفسش شود و بر آن همه نقشه و اسباب گناه بچربد نداشته مگر ايمان به خدا و محبت الهي كه وجود او را پر و قلب او را مشغول كرده بود و در دلش جايى براى غير خدا خالى نگذاشته بود. این نیروی تقوایش بود که نجاتش داد.

در تواريخ آمده است كه زليخا، همسر عزيز مصر هنگامى كه يوسف مالك خزائن زمین شد و حاكم بر سرزمين مصر گشت، او را ملاقات كرد و گفت: «حرص و شهوت، پادشاهان را برده ساخت و صبر و تقوى،‏ بردگان را پادشاه» يوسف‏ سخن او را تصديق كرد و اين كلام الهى را به او خاطر نشان ساخت: «إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ[6]؛ هر كس كه تقوى‏ و شكيبايى را پيشه كند خداوند اجر نيكوكاران را ضايع نمی ‏سازد».

همين معنى به عبارت ديگرى نقل شده كه همسر عزيز مصر در رهگذرى نشسته بود كه موكب يوسف از آنجا عبور كرد، زليخا گفت: شكر خدايى را كه پادشاهان را به سبب معصيت برده كرد، و بردگان را به خاطر اطاعت پادشاه.[7]

نجات و کمک پرهیزگاران را خود خداوند ضمانت کرده است چنانچه در روایتی از امام باقر عليه السلام می خوانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «خداى تعالى مى ‏فرمايد: قسم به عزت و جلال و عظمت و كبريا و نور و علو و بزرگيم! هيچ بنده ‏اى هدايت مرا بر هواى خود برنمى‏ گزيند جز آنكه ملائكه خود را حافظ او قرار مى‏ دهم و آسمان و زمين روزى وى را كفايت و سرپرستى مى ‏كنند و من دنيا را بالاتر از تجارت هر تاجرى براى او مى ‏آورم در حالى كه دينار مقهور بنده من است».[8]

مهدی سیدمرادی

پی نوشت ها:

[1] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، فضل بن حسن‏، انتشارات ناصر خسرو، تهران‏، 1372ش،‏ ج ‏10، ص 460.

[2] انوار درخشان، حسينى همدانى سيد محمد، به تحقيق محمد باقر بهبودى، كتابفروشى لطفى‏، تهران‏، 1404 ق‏، ج ‏16، ص 424.

[3] نهج البلاغه، شريف رضي، تحقیق صبحي صالح، ‏هجرت‏، قم‏، 1414ق‏، ص 266.

[4] كافي، كلينى، محمد بن يعقوب‏، ‏دارالكتب الإسلامية، تهران‏، 1407 ق‏، ج ‏8، ص 49.

[5] روش برداشت از قرآن، صفايى حائرى، على‏، ليلة القدر، قم‏، 1385ش،‏ ص 107.

[6] یوسف، 90.

[7] تفسير نمونه‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الإسلامية، تهران‏، 1374 ش‏، ج ‏27، ص 63.

[8] کافی، ج ‏2، ص 335.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر