حمايت از مظلومان در مقابل ظالمان در اسلام يك اصل است كه بايد مراعات شود، حتى اگر به جهاد منتهى گردد، اسلام اجازه نمى ‏دهد مسلمانان در برابر فشارهايى كه به مظلومان جهان وارد مى‏ شود بى ‏تفاوت باشند.

حمايت از مظلومان‏

حمايت از مظلومان‏

خداوند در قرآن مسلمانان را براى حمايت از مظلومان و مبارزه با ظالمان دعوت به جهاد مى ‏كند، و مى ‏فرماید: وَ مالَكُمْ لاتُقاتِلُونَ فى سَبيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا اخْرِجْنا مِنْ هِذِه الْقَرْيَةِ الظّالِمِ اهْلُها وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَليّاً وَاجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصيراً: «چرا شما در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكان مظلوم و بى ‏دفاعى كه در چنگال ستمگران گرفتار شده‏ اند مبارزه نمى‏ كنيد آيا عواطف انسانى شما اجازه مى‏ دهد كه خاموش باشيد و اين صحنه ‏هاى رقت ‏بار را تماشا كنيد؟اين مستضعفان همان ها هستند كه مى‏ گويند خدايا! ما را از اين شهر (مكه) كه اهلش ستمگرند بيرون ببر و نيز از خداى خود تقاضا مى ‏كنند كه ولى و سرپرستى براى حمايت ما از طرف خود قرار بده و براى ما از طرف خود يار و ياورى تعيين فرما».(نساء آيه 75)

به اين ترتيب، قرآن از مسلمانان مى‏ خواهد كه هم در راه خدا و هم مستضعفان مظلوم، جهاد كنند، و اصولا اين دو از هم جدا نيستند. اين مظلومان و مستضعفان در هر نقطه جهان، باشند، بايد از آنها دفاع كرد.

و به تعبير ديگر حمايت از مظلومان در مقابل ظالمان در اسلام يك اصل است كه بايد مراعات شود، حتى اگر به جهاد منتهى گردد، اسلام اجازه نمى ‏دهد مسلمانان در برابر فشارهايى كه به مظلومان جهان وارد مى‏ شود بى ‏تفاوت باشند، و اين دستور يكى از ارزشمندترين دستورات اسلامى است كه از حقانيت اين آيين خبر مى ‏دهد.

روشن است كه اين جهاد، دفاعى است.به همين دليل در تاريخ اسلامى موردى را نمى ‏يابيم كه كافران آمادگى زندگى مسالمت ‏آميز با مسلمين داشته باشند و اسلام دست رد به سينه آنها زده باشد.

امروز نيز حكومت اسلامى سر جنگ با كسى ندارد، و تا جنگ بر او تحميل نشود با كسى پيكار نمى ‏كند، ولى دفاع از مظلومان را جزء وظايف اصلى خويش مى‏ شمرد، و فتنه گرى و ايجاد رعب و وحشت و فشار و سلب آزادى از سوى دشمن را نوعى اعلام جنگ‏ مى‏ داند و خود را موظّف به دفاع مى ‏شمرد.

#خدا #قرآن #روز_قدس #مظلوم #ظالم #جهاد

علی کفشگر فرزقی

منبع:

پيام قرآن، ج‏10، ص: 320

تفسير نمونه، ج‏2، ص: 28


مطالب مرتبط