حکومت ولیِّ فقیه؛ استمرار جریان غدیر در دوران غیبت

امروزه بزرگ ترین مشکل مسلمانان و شیعیان که سبب سرگردانی آن ها شده است، مسئلۀ حاکمیت و حکومت و تسلّط دشمنان دین بر ذهن و دل و منابع مادی و معنویِ جهان اسلام است

حکومت ولیِّ فقیه؛ استمرار جریان غدیر در دوران غیبت

به استناد خطبۀ غدیریۀ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، مهم ترین و اصلی ترین پیام این خطبه، پیام سیاسیِ آن، یعنی دولت سازی با محوریت نظام امامت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و فرزندان معصوم ایشان (علیهم السلام) و پذیرش ولایت و حکومت عادلانۀ آن هاست.

تمرّد و سرپیچیِ تاریخی از غدیر، سبب حاکمیت بیگانگان بر سرنوشت اسلام و مسلمین یا حاکمیت اسلام غیرولایی و حکومت ظالمانۀ حاکمانی غاصب و فاسد شد که این راه شوم و تاریک، در پایان دورۀ امامت امام یازدهم، به غیبت دوازدهمین پیشوای آسمانی انجامید.

دوران غیبت، دورانی بسیار پرالتهاب و پرفتنه و طاقت فرساست؛ اما فرزندان غدیر برای انجام حداقل وظایف خود در برابر غدیر و اعلام آمادگی به منظور برپایی دولت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) لازم است ضمن زمینه سازیِ اجتماعی برای ظهور، با مجاهدتی خستگی ناپذیر برای تحقق و یاریِ حاکمیت و حکومت ولیِّ فقیه همت گمارند تا در حدّ توان و استطاعت، به پیام واقعۀ غدیر جامۀ عمل پوشانیده شود.

امام مهدی (علیه السلام) فرموده اند: «...وَ أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعُوا فِیها إِلَی رُواهِ حَدِیثِنا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّهُ اللهِ عَلَیْهِمْ.»(1) (...و دربارۀ [حکم] پیشامدهای تازه به راویان حدیث ما رجوع کنید؛ زیرا آن ها حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آن ها.) امروزه بزرگ ترین مشکل مسلمانان و شیعیان که سبب سرگردانی آن ها شده است، مسئلۀ حاکمیت و حکومت و تسلّط دشمنان دین بر ذهن و دل و منابع مادی و معنویِ جهان اسلام است؛ ازاین رو، لازم است همگی برای خنثی سازی تحرکات و دسیسه های دشمنان و اجرای شایستۀ قوانین اسلام، از نظام ولایت فقیه پشتیبانی کنیم. امید است از این رهگذر بتوانیم خود و جامعۀ خویش را در مقام عمل، در طومار دریافت کنندگان پیام غدیر قرار دهیم و زمینه های ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را برای اجرای هدف نهایی غدیر، یعنی تشکیل حکومت جهانی با محوریت امام معصوم (علیه السلام) فراهم سازیم.

امام خمینی (قدس سره) در این زمینه فرموده اند:

... بعد از رسول اکرم کسی افضل از او در هیچ معنایی نیست و نخواهد بود؛ لکن در مراتب بعد هم که باید این امت هدایت بشود، پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که از دنیا می خواست تشریف ببرد، تعیینجانشین و جانشین ها را تا زمان غیبت کرد و همان جانشین ها تعیین امام امت را هم کردند [و] به طورکلی این امت را به خود وانگذاشتند که متحیر باشند: برای آن ها امام تعیین کردند، رهبر تعیین کردند. تا ائمۀ هدی(سلام الله علیهم) بودند، آن ها بودند و بعد فقها: آن هایی که متعهدند، آن هایی که اسلام شناس اند، آن هایی که زهد دارند [و] زاهدند، آن هایی که اِعراض از دنیا دارند، آن هایی که توجه به زرق وبرق دنیا ندارند، آن هایی که دلسوز[ند] برای ملت [و] آن هایی که ملت را مثل فرزندان خودشان می دانند، آن ها را تعیین کردند برای پاسداری از این امت.(2)

همین بزرگوار برای دفع توهّم شبهه افکنان در هم طرازیِ ولیِّ فقیه با معصوم (علیه السلام) ، ضمن تفکیک عالمانۀ این دو موضوع، در نظریۀ ولایت فقیه فرموده اند:

وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) داشتند، بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس این توهّم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه (علیهم السلام) و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است؛ زیرا اینجا صحبت از مقام نیست؛ بلکه صحبت از وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و ادارۀ کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفۀ سنگین و مهم است؛ نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیرعادی به وجود بیاورد و او را از حدّ انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایتِ موردِبحث، یعنی حکومت و اجرا و اداره، برخلاف تصوری که خیلی از افراد دارند، امتیاز نیست؛ بلکه وظیفه ای خطیر است. از امور اعتباری عُقلایی است و واقعیتی جز جعل ندارد، مانند جعل قیّم برای صغار. قیّم ملت با قیّم صغار، از لحاظ وظیفه و موقعیت هیچ فرقی ندارد. مثل این است که امام (علیه السلام) کسی را برای حضانت، حکومت یا منصبی از مناصب تعیین کند. در این موارد، معقول نیست که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام با فقیه فرق داشته باشد.

مثلاً یکی از اموری که فقیه متصدیِ ولایت آن است، اجرای حدود است. آیا در اجرای حدود، بین رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام و فقیه امتیازی است یا چون رتبۀ فقیه پایین تر است، باید کمتر بزند؟ حدّ زانی که صد تازیانه است، اگر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) جاری کند، 150 تازیانه می زند و حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) صد تازیانه و فقیه، پنجاه تازیانه؟ یا اینکه حاکم، متصدی قوۀ اجراییه است و باید حدّ خدا را جاری کند؛ چه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد و چه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) یا نماینده و قاضیِ آن حضرت در بصره و کوفه یا فقیه عصر. دیگر از شئون رسولاکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت امیر (علیه السلام) اخذ مالیات، خمس، زکات، جزیه و خراج اراضیِ خراجیه(3) است. آیا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اگر زکات بگیرد، چقدر می گیرد؟ از یک جا، ده یک و از یک جا، بیست یک [می گیرد]؟ حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) [که] خلیفه شدند، چه می کنند؟ جناب عالی [که] فقیه عصر و نافذالکلمه شُدید، چطور؟! آیا در این امور، ولایت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با [ولایت] حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و فقیه فرق دارد؟

خداوند متعال رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را «ولیّ» همۀ مسلمانان قرار داده [است] و تا وقتی آن حضرت باشند، حتی بر حضرت امیر (علیه السلام) ولایت دارند. پس از آن حضرت، امام بر همۀ مسلمانان و حتی بر امامِ بعد از خود، ولایت دارد؛ یعنی اوامر حکومتیِ او دربارۀ همه نافذ و جاری است و می تواند قاضی و والی نصب و عزل کند. همین ولایتی که برای رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام در تشکیل حکومت و اجرا و تصدیِ اداره هست، برای فقیه هم هست... در این معنا، مراتب و درجات نیست که یکی در مرتبۀ بالاتر و دیگری در مرتبۀ پایین تر باشد؛ [به این معنا که] یکی والی و دیگری والی تر باشد.(4)

منبع: کتاب حاضران به غایبان برسانند: پیام هایی از خطبه غدیر، مهدی نیلی پور، ص 44-47.

-------

پی نوشت ها:

1. محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمه، ج 2، ص484.

2. مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، صحیفۀ امام، ج11، ص22، به نقل از: نرم افزار صحیفۀ امام، نسخۀ 3.

3. اراضیِ خراجیه یا زمین های خراجی به زمین های آباد گفته می شود که مسلمانان به فرمان پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا امام معصوم (علیه السلام) ، آن را فتح کرده باشند. این نوع زمین ها به تمام مسلمین تعلق دارد و خریدوفروش آن ممنوع است. حکومت اسلامی آن ها را واگذار می کند و در برابر استفاده از آن، مالی دریافت می کند که به آن خراج می گویند.

4. سیدروح الله موسوی خمینی، ولایت فقیه، ص50و51.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر