روایات را در کنارهم ببینیم

ممکن هست بعضی از عزیزان بگویند این حرف ها در مورد تقیه درست است ولی اکنون که دوران تقیه تمام شده است ، شما چرا اینقدر دم از تقیه می زنید. در پاسخ ایشان ، روایت بسیار سنگینی از آقا و ولی نعمت مان حضرت رضا (علیه السلام)نقل میکنم که با توجه به این روایت حرف بعضی دوستان که می فرمایند زمان تقیه تمام شده کاملا رد می شود. ایشان گرامی ترین و برترین مردم در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) را عمل کنند به تقیه می دانستند و می فرمودند: «هر کس قبل از قیام حضرت حجت (علیه السلام) تقیه را ترک کند از ما نیست.

روایات را در کنارهم ببینیم

برای بدست آوردن سیره و روش ائمه اطهار ، باید توصیه ها و روایات ایشان را در کنار هم دید و ضمن اعتقاد به روایات تبری ، باید سبک زندگی ایشان با مخالفین را نیز دنبال کرد .
کسانی که به دنبال حق هستند ، باید مجموعه روایات را با هم بررسی کنند ، نه اینکه به روایتی عمل و از روایات بسیاری چشم پوشی کنند.
ببینید دین ، یک مجموعه شبیه پازل می باشد ، نمی شود قسمتی را گرفت و قسمتی را رها کرد . لذا در هر زمینه ای بایستی زوایای مختلف آن را دید و سپس نظر داد.
مثلا در مبحث تولی و تبری که از فروع دین ما محسوب می شوند ، نمی شود با مشاهده دو روایت ، یک نظر قطعی داد.
باید هم روایات محکم باب تبری را دید ، هم روایات بسیاری که در باب تقیه و مدارا هست را مشاهده کرد، هم نظرات بزرگان دینی را . سپس از مجموع این نکات ، به یک نظر مطلوب رسید.
ضمن اینکه بایستی روایات هر باب را نیز دقیق بررسی کرد و مصادیق آن را درست شناخت که خدای ناخواسته برخلاف رضایت حضرت زهرا (سلام الله علیها) کاری نکنیم.
برای مثال وقتی می گوییم برائت از دشمنان اهل بیت .
به چند نکته باید دقت کنیم .
منظور از برائت چیست ؟ منظور از دشمن کیست ؟ و منظور از اهل بیت چه کسانی هستند؟
وقتی اینها بررسی شود دیگر ما تبری را در یک مصداق خاص خلاصه نمی کنیم ، که اگرکسی آن مصداق را به صورت علنی انجام نداد ، به او اتهام بزنیم که تو یکی از فروع دین را انکار کردی؟!!!
برائت یعنی بیزاری و این مراتبی دارد : قلبی ، زبانی و عملی
که حداقل آن قلبی هست و اگر کسی قائل به آن باشد دیگرمنکر تبری نیست.
دشمن یعنی کسی که دشمنی می کند ، لذا کسانی که اهل بیت را دوست دارند هیچ وقت در این بحث نمی گنجند مخصوصا کسانی که در تشهد نمازشان صلوات را همراه با آل محمد می خوانندو اگرچنین نکنند نماز خود را باطل می دانند.
کسانی که به زیارت حضرت رضا (علیه السلام)می آیند دیگر دشمن نیستند .
منظور از اهل بیت را همه می دانیم ولی گاهی غفلت می کنیم ازاین نکته که مهدی فاطمه هم جزء. همین اهل بیت هست و اکنون این آقای غریب زنده هستند و لذا باید از دشمنان ش بیزار بود .
چطورمیشود که بسیاری ازاین دوستان هیاتی ما نسبت به دشمنان یوسف زهرا درزمان کنونی بی تفاوت هستند.
اکنون که این بحث روشن شد باید روایات باب تقیه و مدارا را نیز بررسی کرد . البته برخی از علما بحث مدارا را ضمن بحث تقیه آورده اند .
به این صورت که دو نوع تقیه داریم :
الف) تقیه خوفی:
یعنی از ترس جان خود یا دیگران ، تقیه می کنیم.
این نوع تقیه در طول تاریخ شیعه نقش کلیدی داشته است.
چون شیعه در جهان اسلام همیشه در اقلیت بوده است.
لذا رعایت آن یک واجب دینی بوده و ترک آن ، گناه نابخشودنی.
ب) تقیه مداراتی
گاهی اوقات اهل بیت نه به خاطر ترس بلکه برای
مدارا و جذب دیگران (اهل سنت) تقیه می کردند و اصحاب رو به رعایت آن توصیه می کردند.
شاهد بر آن : رفتار همراه با تقیه بعضی از اصحاب اهل بیت در میان مردم ، در حالیکه بین مردم به شیعه بودن معروف بودند.
اهمیت تقیه به قدری است که مولای مان امام سجاد (علیه السلام)
در این باره می فرمایند :
«خدا همه ی گناهان مومن را می بخشد و
در دنیا و آخرت او را از گناه پاک می کند .
مگر دو گناه ؛
ترک تقیه و ضایع کردن حقوق برادران ایمانی.»
بحارالانوار/ ج۷۲ / ص۴۱۵
هم چنین امام صادق (علیه السلام)
، تقیه را آیین خود و پدرانش می داند و کسی را که تقیه ندارد،
بی دین می شمارد.»

کافی / ج۲ / باب تقیه /ص۲۱۷
ممکن هست بعضی از عزیزان بگویند این حرف ها در مورد تقیه درست است ولی اکنون که دوران تقیه تمام شده است ، شما چرا اینقدر دم از تقیه می زنید.
در پاسخ ایشان ، روایت بسیار سنگینی از آقا و ولی نعمت مان حضرت رضا (علیه السلام)نقل میکنم که با توجه به این روایت حرف بعضی دوستان که می فرمایند زمان تقیه تمام شده کاملا رد می شود.
ایشان گرامی ترین و برترین مردم در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) را عمل کنند به تقیه می دانستند و می فرمودند:
«هر کس قبل از قیام حضرت حجت (علیه السلام) تقیه را ترک کند از ما نیست.
منبع: بحارالانوار / ج ۵۲ / ص ۳۲۱
دقت کنید که می فرمایند از ما نیست ...
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
شاید علت مدارا را بپرسید که در پاسخ باید یک واقعه تاریخی را یادآوری کنم .
حضرت علی در جنگ صفین ، وقتی شنیدند تعدادی از یاران شان به اهل شام بدگویی می کنند، فرمودند :
« دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید .
اما اگر کردارشان را یادآور می شدید
و گمراهی ها و کارهای ناشایست آنها را بیان می کردید
به حقیقت نزدیک تر و شایسته تر بود.»
امیرالمومنین متوجه مستضعفینی است که اگر با آنها منطقی گفت و گو نشود، آب حقیقت برایشان گل آلود جلوه می کند و در برابر حقیقت جبهه می گیرند.
باید باور کنیم ، همان گونه که ما از کودکی با عشق ورزی
و محبت به اهل بیت بزرگ شده ایم ،
برادران اهل سنت نیز با محبت به مقدساتشان بزرگ شده اند .
راستی اگر کسی در برابر ما به یکی از اهل بیت توهین کند ، چه حالتی به ما دست می دهد ؟
این همان حالتی است که برای آنها هم رخ می دهد ..
یادمان نرفته که وقتی یک خواننده نادان به
آقای عزیزمان امام هادی توهین کرد چه حالتی به همه ما دست داد . وقتی به مقدسات اهل سنت هم توهین شود آن حالت رخ میدهد.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر