چه بسیار کسانی که در فکر یا عمل یا اخلاق آنها خللی بوده و بر اثر زیارت یکی از معصومین دگرگونی در آنها حاصل گردیده

زیارت معصومین علیهم السلام
از وظایف شرعی هر فرد مؤمن است که به زیارت معصومین علیهم السلام اهتمام کند، چنان که در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: «هر آنکه قبر مرا بعد از حیاتم زیارت کند، مانند آن است که در زمان حیاتم زیارتم کرده باشد و کسی که قبر مرا زیارت ننماید به من جفا کرده است.» و در حدیث دیگری است که آن حضرت فرمود: «هر کس که مرا در حیاتم یا پس از مردنم زیارت کند، در روز قیامت شفیع او خواهم بود».(1)
از حضرت امام باقر علیه السلام روایت شده رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «هر آنکه مرا یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، روز قیامت او را زیارت خواهم کرد و از وحشت آن روز نجاتش خواهم داد.»(2) و حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: «هر امامی را به گردن دوستان و پیروانش پیمانی است که وفای به این پیمان، هنگامی به حدّ تمام و کمال می رسد که قبرهایشان را زیارت کند، پس هر که امامان را از علاقه زیارت کند، و به آنچه مورد خواست و رغبت آنان بوده تصدیق داشته باشد، روز قیامت شفیع او خواهند بود».(3)
احادیث بسیار دیگری نیز هستند که این وظیفه در آنها تأکید و آثار اخروی آن بیان گردیده است. اما آثار دنیوی زیارت، با توجه به اینکه معصومین علیهم السلام الگوی مردم هستند، پس زیارت و دیدار ایشان در زمان حیاتشان و تشرّف به مزارشان بعد از وفاتشان یکی از مهم ترین وسایل پرورش فکر و تصحیح و تکمیل اعتقاد و تهذیب نفس و تعدیل عمل است و چه بسیار کسانی که در فکر یا عمل یا اخلاق آنها خللی بوده و بر اثر زیارت یکی از معصومین دگرگونی در آنها حاصل گردیده و از کارهای ناپسند و یا اندیشه های نادرست رهایی یافته اند و از پرتو عنایت معصومین بهره گرفته اند و در زندگی آنان تحولی پدید آمده است. علاوه بر اینکه در زیارت معصومین علیهم السلام زمینه استجابت دعا و قضا حوائج و شفای بیماران کاملاً فراهم است، حکایت های بی شمار از این آثار و نتایج در کتاب ها و بر سر زبان ها بسی رایج است.
مرحوم علّامه نراقی گفته است: «نفوس نیرومند قدسی _ به خصوص انبیا و ائمه علیهم السلام - پس از رحلت از بدن های شریف و بالا رفتن به عالم تجرُّد، در نهایت احاطه و استیلا بر امور جهانند و تمامی امور این عالم نزد ایشان آشکار است و می توانند در این جهان تأثیر بگذارند و هرکس که به زیارتشان برود از آن آگاه می شوند و بر او شاهد هستند و در خواست ها و توسل ها و تضرع ها و شفاعت طلبی های از زائران مرقدشان اطلاع کامل دارند، پس نسیم لطف آنان بر زائران می وزد، و رشحاتی از فروغشان برایشان می تابد، و در رفع نیاز و برآورده شدن حاجت ها و رسیدن به مقاصد و آمرزش گناهان و رفع گرفتاری هایشان در پیشگاه خداوند شفاعت می کنند... .»(4)
در شرایط فعلی به علت شیوع کرونا زیارت مجازی و از راه دور توصیه می شود.
منبع:
کتاب فرهنگ و آداب زیارت، رضا باقریان موحد، ص 47-48.
----
پی نوشت ها:
1. قرب الاسناد، ص 31.
2. وسائل الشیعه، ج 14، ص 336، باب تأکد استحباب زیارت النبی.
3. بحارالانوار، ج 99، ص 372، ج 100، ص 116.
4. نراقی، احمد، معراج السعاده، ۱۳۷۷، ص ۸۸۹.