سؤال های رایج درباره ی تلفن همراه

اگر جوان بیکاری که به نان شبش محتاج است، با قرض و بدهی، یک میلیون تومان برای خرید گوشی باکلاسی هزینه کرد، به گونه ای که همه از تناسب نداشتن آن گوشی گران قیمت با حال و روز او تعجب کردند، فراتر از شأن خودش...

سؤال های رایج درباره ی تلفن همراه

شارژ کردن تلفن با برق مکان های عمومی
آیا استفاده از برق مسجد یا سایر مکان های عمومی برای شارژ کردن گوشی جایز است؟ در این زمینه نمی توانیم پاسخی قطعی بدهیم؛ زیرا حکم مکان های مختلف متفاوت است. در خصوص مساجد و حسینیه ها و مانند آن، مسئله از دو حال خارج نیست: اگر در وقف نامة مکانی، امکانات و دیگر لوازم مسجد، مختص نمازگزاران و برای عبادت و برگزاری مراسم مذهبی در نظر گرفته شده است، استفاده از برق و سایر امکانات مسجد برای کار شخصی، اشکال دارد؛ چنانکه برخی از مراجع، هر نوع استفادة شخصی از امکانات مسجد یا استفاده هایی که به خلافِ جهت در نظر گرفته شده برای آن وقف است را جایز ندانسته اند،[1] اما اگر این گونه نبود و وسایل مسجد با پول عمومی مردم تهیه شده بود و هزینه های برق و مانند آن هم از کمک های مردم تهیه می شد و در وقف نامه هم استفاده های عرفی از این امکانات اجازه داده شده بود، استفاده از برق مسجد آن هم به مقدار شارژ کردن تلفن همراه، از نظر عرف چندان نامتعارف به حساب نمی آید و همانند استفاده های عادی از آب مسجد برای شست وشوی دست و... است که معمولاً مانعی در آن نیست؛ اما چنان که برخی مراجع فرموده اند، در بعضی از این امور مجاز هم، الزام است انسان مبلغی را به عنوان پول برق و استفادة شخصی از امکانات مسجد، به صندوق مسجد بپردازد.[2] قبل از استفاده از امکانات مسجد و اماکنی مانند آن، باید از متولی آن، کسب تکلیف کنیم تا مدیون بیت المال و کسانی نشویم که وقف برای آنها انجام شده است.

قبل از استفاده از امکانات مسجد و اماکنی مانند آن، باید از متولی آن، کسب تکلیف کنیم تا مدیون بیت المال و کسانی که وقف برای آنها انجام شده نشویم.


نجس شدن گوشی و گرفتاری های آن
اگر گوشی تلفن همراه نجس شد، چه باید بکنیم؟
به علت همراه بودن همیشگی تلفن همراه با صاحب خود در هر زمان و مکانی، حتی در حمام و دستشویی و رختخواب و بیمارستان و... ، بسیاری اوقات پیش می آید که تلفن همراه انسان با رطوبت نجس یا عین نجس برخورد می کند.


تطهیر اشیای نجس واجب نیست و حتی مستحب هم نیست. در نتیجه اگر می توانید با کشیدن روکش نایلونی یا ژلاتینی و... از تماس احتمالی دست یا صورت خیس با بدنة تلفن همراه جلوگیری کنید، لازم نیست زحمت تطهیر تلفن همراه را به خود بدهید؛ اما اگر چاره ای از شستشو ندارید، مهم تطهیر ظاهر و بدنة تلفن همراه است، نه باطن آن. در نتیجه کافی است قاب تلفن همراه را جدا کنید و آن را زیر شیر آب بشویید. در اکثر گوشی های جدید، همة اجزای بیرونی تلفن همراه جدا می شود و شستشوی آنها ممکن است. اگر صفحة نمایش یا بعضی اجزاء امکان تطهیر ندارد و از قاب و روکش و... هم نمی توانید استفاده کنید، چارة کار تنها احتیاط و پرهیز از تماس دست و صورت مرطوب با گوشی است. به شکل دیگر امکان تطهیر وجود ندارد.
برخی افراد تصور می کنند اگر گوشی نجس را در برابر آفتاب بگیرند، پاک می شود؛ چون آفتاب از مطهرات است. این طور نیست و به خلاف آب، آفتاب فقط پاک کنندة چیزهایی مانند زمین یا دیوار و مانند آن است، آن هم با شروطی خاص؛ نه اشیای منقول مانند تلفن همراه.

آفتاب فقط پاک کنندة چیزهایی مانند زمین یا دیوار و مانند آن است، آن هم با شروطی خاص؛ نه اشیای منقول مانند تلفن همراه.


آیا تلفن همراه نجس شده را می توان به دیگری فروخت؟
این سؤال هم سؤال مهمی است و دربارة کالاهای بسیاری پیش می آید. مثلاً فرد وسیله ای دارد که به دلیلی نجس شده است؛ مانند تلفن همراه، ساعت مچی، رادیو و... . سؤال این است اولاً آیا می توان با وجود چنین مشکلی آن را به دیگری فروخت؟ ثانیاً آیا اطلاع دادن از نجاست آن وسیله، به مشتری لازم است؟ طبق نظر اکثر مراجع نه تنها می توان چنین وسیله ای را فروخت، بلکه اطلاع دادن نجاست آن هم ضرورت ندارد؛ مگر اینکه یقین داشته باشیم فرد را نجس می کند. در این صورت وضعیت قدری فرق می کند. در خصوص کالاهایی که شرط طهارت در استفاده از آنها ضروری است مثل خوردنی ها، لازم است فروشنده به مشتری بگوید که مثلاً این روغن یا این لباس نجس شده است؛ ولی در سایر کالاها لازم نیست.[3]

پرداخت خمس تلفن همراه و سیم کارت
آیا به تلفن همراه یا سیم کارت خمس تعلق می گیرد؟
تلفن همراه یا سیم کارت هیچ فرقی با سایر اموال ندارند و در احکام خمس مثل سایر کالاها هستند. بر همین اساس، اگر تلفن همراهی خریدیم یا سیم کارتی گرفتیم که جزء نیازمندی هایمان نبود و از آن استفاده نکردیم و به سال خمسی مان رسیدیم، باید خمس قیمت آن را بپردازیم. در ضمن، اگر سیم کارت، هدیه ای بود که به همراه سیم کارت اصلی به ما داده شده بود، باز هم خمس می گیرد.[4]
به علاوه، اگر از این تلفن همراه استفاده می کنیم، باید به نکته ای دقیق توجه کنیم و آن اینکه در اموال مصرفی که خمس به آن تعلق نمی گیرد، باید حدود عرفی و اجتماعی و به اصطلاح، شأن هر فرد لحاظ شود؛ یعنی اگر جوان بیکاری که به نان شبش محتاج است، با قرض و بدهی، یک میلیون تومان برای خرید گوشی باکلاسی هزینه کرد، به گونه ای که همه از تناسب نداشتن آن گوشی گران قیمت با حال و روز او تعجب کردند، فراتر از شأن خودش هزینه کرده است و باید خمس پول اضافی را بدهد،[5] خلاصه اینکه باید مواظب برخی چشم و هم چشمی ها و خریدهای بی جا باشیم که گرفتارمان نکند.

در خصوص کالاهایی که شرط طهارت در استفاده از آنها ضروری است، مثل خوردنی ها، لازم است فروشنده به مشتری بگوید که مثلاً این روغن یا این لباس نجس شده است؛ ولی در سایر کالاها لازم نیست.


قرآن خواندن از روی تلفن همراه
آیا قرآن موجود در گوشی، حکم قرآن معمولی را دارد؟
نرم افزارهای مختلف مذهبی که آیات قرآن را در خود جای داده است، حکم خود قرآن را ندارد؛ یعنی اولاً هنگام خواندن قرآن از صفحة نمایش گوشی، دست زدن به صفحة نمایش حکم دست زدن به خط قرآن را ندارد. ثانیاً گوشی حاوی کلام الله هم، حکم کتاب قرآن را ندارد تا محل قرار گرفتن آن یا همراه بردن آن به مکان های مختلف، مانند دستشویی، بی احترامی باشد.
به علاوه بر فرض افتادن گوشی حاوی نرم افزار قرآن و ادعیه در چاه فاضلاب، طبق نظر اکثر مراجع، به درآوردن گوشی یا تخلیة چاه نیازی نیست؛ هر چند بعضی از مراجع دراین زمینه احتیاط هایی مطرح کرده اند.[6] البته اگر نرم افزار قرآنی در گوشی در حال اجرا باشد و متن قرآن بر روی صفحة آن نقش بسته باشد، طبق نظر برخی مراجع باید حرمت آن رعایت شود[7] در هر حال، قاعدة کلی در این مسئله رعایت حرمت قرآن و خودداری از هتک حرمت آن است، پس اگر شکل خواندن قرآن حرام باشد یا مکان و حالت قاری آن بی احترامی به قرآن و توهین به آن محسوب شود، تفاوت نمی کند که این قرآن از روی کتاب خوانده می شود یا از روی نمایشگر تلفن همراه.

منبع: کتاب رهنما 107؛ سؤال رایج دربارة تلفن همراه، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی


---------------------------------------------
پی نوشت ها:
[1]. سید علی خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات، سؤال 2049؛ محمد تقی بهجت، استفتائات، مسجد، مسئله332.
[2]. فاضل لنکرانی، جامع‌المسائل، ج1، ص96، سؤال316.
[3]. روح الله خمینی، توضیح المسائل، محشی، قم: اسالمی‏،۱۴۲۴، مسئلة ۲۰۵۶.
[4]. طبق نظر مراجعی که هدیه را هم مشمول خمس می‌دانند.
[5]. روح الله خمینی، توضیح المسائل، محشی، قم: اسالمی‏،۱۴۲۴، مسئلة۱۷۰۲.

[6].http://www.tabnak.ir/fa/news/142564.
[7]. نک: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32263.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر