برخی می گویند پیامبر(ص) درباره جانشینی علی (ع) سکوت کرده و چیزی از حق حضرت علی (ع) بیان نکرده است.

سکوت پیامبر(ص) درباره جانشینی علی(ع) - پاسخ به شبهات

سکوت پیامبر(ص) درباره جانشینی علی(ع) - پاسخ به شبهات

آیا پیامبر (ص) درباره جانشینی علی (ع) سکوت کرده و چیزی بیان نکرده است؟

باید در این ماجرا نقش پیامبراکرم (ص) را در بیان حق امیرمؤمنان بررسی کرد. آیا ایشان در طول عمر شریفش ساکت نشسته و چیزی از حق حضرت علی (ع) بیان نکرده است؟

شیعیان معتقدند پیامبرخدا (ص) از ابتدای رسالت تا آخرین لحظه حیات، بر وصایت و ولایت امیرمؤمنان علی (ع)، بسیار تأکید فرموده و در هر مکان و زمان مناسب، این امر مهم را برای مردم بیان کرده و جایی برای تردید مردمان باقی نگذاشته است.(نهج الحق و کشف الصدق، علامه حلی، صص ١٧١- ٢۵١) در اینجا به اختصار به دو نص درباره امامت اهل‌ بیت (ع) اشاره می ‌کنیم:

١. حدیث ثقلین

یکی از احادیث معروفی که فریقین نقل کرده ‌اند، «حدیث ثقلین » است. این حدیث در منابع بسیاری نقل شده است. «تِرمذی» در کتاب صحیح خود از «جابربن‌عبدالله انصاری» نقل می ‌کند که رسول‌ خدا (ص) فرمود: یا أیهَا النَّاسُ! إنّی تَرَکتُ فیکُم ما إن أخَذتُم بِهِ لَن تَضِلّوا: کِتابَ اللهِ وَ عِترَتی أهلَ بَیتِی.ای مردم! من میان شما چیزی گذاشتم که اگر بدان تمسک کنید، هرگز گمراه نخواهید شد: «کتاب خدا و عترتم که خاندان من هستند» . (صحیح الترمذی، ج ۶، ص ١٢۴)

همچنین تِرمذی به سند دیگری، از «زیدبن ‌ارقم» نقل می‌ کند که رسول ‌خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: إنّی تارِکٌ فِیکُم ما إن تَمَسَّکتُم بِهِ لَن تَضِلُّوا بَعدی، أحَدُهُما أعظَمُ مِنَ الآخَرِ: کِتابَ اللهِ حَبلٌ ممدودٌ مِنَ السَّماءِ إلَی الأرضِ وَ عِترَتی أهلَ بَیتِی وَ لَن یفتَرِقَا حَتّی یرِدَا عَلَیَّ الحَوضَ فَانظُرُوا کَیفَ تَخلُفُونی فِیهِما . به‌ راستی که من میان شما چیزی را به‌ جا می‌ گذارم که اگر بدان چنگ بزنید، هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد. یکی از آن دو از دیگری با عظمت ‌تر است: کتاب خدا که ریسمانی آویخته از آسمان به زمین است، و عترت و خاندان من، و این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی ‌شوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. پس دقت کنید که بعد از من در حق آن دو چگونه رفتار خواهید داشت.(صحیح الترمذی، ج ۶، ص ١٢۵)

٢. حدیث سفینه

این حدیث از جمله احادیثی است که مسلمانان را به‌ سوی اهل ‌بیت پیامبر (علیهم السلام) فرامی‌ خواند و ایشان را همچون کشتی نوح، سبب نجات مسلمانان می ‌داند. در این حدیث پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: مَثَلُ أهل بیتی فیکم کَمَثِلِ سَفینةِ نُوح فی قَومِ نُوحٍ، مَن رکِبَها نَجا و مَن تَخَلَّفَ عَنها هَلَک. مثل اهل‌ بیت من میان شما همچون کشتی نوح میان قوم اوست. کسی که بر آن سوار شد نجات یافت و آن کس که تخلف ورزید هلاک شد.(با اندکی تغییر الفاظ: المستدرک علی الصحیحین، حاکم، ج٣، ص ١۵١ و ج٢، ص ٣۴٣؛ الدرالمنثور، ج٣، ص٣٣۴- خلاصه عبقات الانوار)

حدیث سفینه شواهد فراوانی دارد که گواه بر صحت آن است؛ حضرت علی (ع) فرمود: «همانا مثال ما بین این امت، مثال کشتی نوح و دروازه حطه بنی ‌اسرائیل است» . این روایت را «جلال‌الدین سیوطی» در تفسیر آیه (وَ ادْخُلُوا الْبابَ) (بقره:۵٨) آورده است.(الدرالمنثور، ج ١، ص٧١) این حدیث بر وجوب پیروی مطلق از اهل‌ بیت (ع) دلالت دارد. کلمات و عبارات عده ‌ای از دانشمندان اهل سنت مانند عجیلی شافعی و دیگران بر این وجوب صحه می‌ گذارد. (ترجمه خلاصه عبقات الأنوار، علامه میرحامدحسین هندی، صص١١۵ - ١١٩) بنابراین حدیث سفینه، هم بر وجوب پیروی از اهل‌ بیت (ع) دلالت دارد و هم نشان می ‌دهد که پیروی از آنان موجب نجات و رهایی است.

نتیجه این که: پیامبر(ص) درباره حق علی (ع) سکوت نکرده و بارها به آن تاکید کرده است.

علی کفشگر فرزقی

منبع: حقیقت غدیر، ص 75


مطالب مرتبط