طاعت و عبادت، سبب تقرب به خداست نه نسبیت

طاعت و عبادت، سبب تقرب به خداست نه نسبیت

تنها ملاك تقرب به خدا، عبادت و عمل است و هيچ حسب و نسب ديگرى از آن جمله فرزند یا برادر امام بودن یا هر نسبت دیگری با شجره امامت ملاك نيست‏، پس چنين نيست كه صرف این نسبت سبب تقرب به خداوند شود پس در اسلام نَسَب و طبقه ملاک نیست و همه مردم در اسلام يكسانند، این مطلب در روایات و در سخنان معصومین علیهم السلام در موارد مختلف به چشم می خورد و این بزرگواران خواسته اند بدين وسيله، انسان‏ ها را از خود برتربينى و افكار و خيالاتِ واهى بر كنار دارند و با افرادی که به نسب خود مى ‏باليدند مبارزه كنند و بفهمانند که ميان خدا و احدى خویشى نيست و احدى به ولايت و دوستى خدا نرسد مگر به سبب طاعت و عمل.

امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام نیز با ملاک قرار دادن طاعت و عبادت، با افكار و خيالاتِ نادرستِ کسانی که خواسته اند نسبیت با آن امام را سبب تقرب بدانند مبارزه کند به آنها مساوات و برابرى با دیگران را بياموزد.

زید برادر امام رضا علیه السلام در مدینه قیام کرد، خانه های گروهی را آتش زد و تعدادی را کشت. به این جهت او را زید النار (زید آتش افروز) می گفتند. مأمون افرادی را فرستاد او را گرفتند و نزد وی آوردند. مأمون (به خاطر برادرش امام رضا از تقصیراتش گذشت) و دستور داد او را نزد برادرش، امام رضا علیه السلام ببرید.

حسن پسر موسی می گوید: در خراسان در مجلس حضرت رضا علیه السلام بودم، زید هم در آن مجلس بود، امام که مشغول صحبت شد، زید بی اعتنا به سخنان امام علیه السلام متوجه عده ای از افراد مجلس شد و گفت: ما چنین و چنانیم و به خویشتن می بالید.

امام رضا علیه السلام سخنان زید را شنید و فرمود: ای زید! گفتار بقال های کوفه تو را گول زده و مغرور کرده است که می گویند: خداوند به خاطر پاکدامنی فاطمه سلام الله علیها فرزندان او را به آتش جهنم حرام کرد. به خدا سوگند! این مقام، مخصوص (حسن و حسین) علیهما السلام و فرزندان بلاواسطه (فاطمه زهرا سلام الله علیها) است. آیا ممکن است پدرت امام موسی بن جعفر بندگی کند، روزها روزه بگیرد و شب ها را به عبادت بگذراند و تو معصیت خدا را بکنی فردای قیامت هر دو داخل بهشت شوید؟ اگر چنین باشد، مقام تو در پیش خداوند بالاتر از امام موسی بن جعفر خواهد بود. زیرا پدرت با زحمت بهشت رفته اما تو بدون زحمت داخل بهشت شده ای. در صورتی که حضرت علی بن الحسین می فرماید: اجر نیکوکاران ما خاندان، دو برابر و عذاب گنهکاران ما، نیز دو برابر خواهد بود.

زید گفت: من برادر و پسر شما هستم و به خاطر شما من هم وارد بهشت می شوم. امام علیه السلام فرمود: آری! تو آن وقت می توانی برادر من باشی که از خدا اطاعت کنی. سپس فرمود: پسر نوح مادامی که معصیت نکرده بود از خاندان او بود، ولی هنگامی که گناه کرد، خداوند او را از خاندان نوح به شمار نیاورد و در پاسخ درخواست حضرت نوح علیه السلام (که نجات فرزندش را از غرق شدن در آب از او می خواست) فرمود: «او از خاندان شما نیست او متمرد و معصیت کار است».[1][2]

در نقلی دیگر ابراهيم بن محمد ثقفى می گوید از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه مي فرمود: « هر كس گنه‏كارى را دوست داشته باشد گنه ‏كار است و هر كه شخص مطيع را دوست داشته باشد او نيز مطيع خدا است كسى كه به ظالم كمك كند ظالم است و هر كه عادلى را خوار كند خوار است بين خدا و احدى قرابت و خويشاوندى نيست هيچ كس به خدا نزديك نمي شود مگر با اطاعت. پيغمبر به فرزندان عبد المطلب فرمود: اعمال خود را به من نشان دهيد نه خويشاوندى و خانواده‏ تان را، خداوند بزرگ مي فرمايد: «هنگامى كه در صور دميده شود هيچگونه نسبى ميان آنها نخواهد بود و از يكديگر تقاضاى كمك نمى‏ كنند * كسانى كه ترازوهاى (سنجش اعمال) آنها سنگين است آنان رستگارانند * و آنها كه ترازوهاى عملشان سبك مى ‏باشد كسانى هستند كه سرمايه وجود خود را از دست داده در جهنم جاودانه خواهند ماند».[3][4]

حضرت رضا علیه السلام نیز از پدر بزرگوارش حديث مي كرد كه اسماعيل به حضرت صادق علیه السلام عرض كرد اى پدر در حق گناهكار ما و گناهكار غير ما چه مي فرمایى؟ حضرت این آیه را قرائت فرمودند: «نه شما ايمن هستيد و نه اهل كتاب، هر كس عمل بدى كند پاداش آن را مى‏ يابد».[5][6]

آری هر مسلمانی که مجرم باشد و معصيت كند با يهود و نصارى تفاوتى ندارد بنابراين تقرب به خدا به سبب عبادت است نه به سبب نسب و مسلمانان باید بکوشند تا فرهنگ قرآن و اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله در جامعه زنده گردد و جز طاعت و عبادت به هیچکدام از وسایل نسبی، مادی و خرافی امتیاز ندهند که هیچکدام از اینها سبب تقرب به خدا نیست.

مهدی سیدمرادی

پی نوشت ها:

[1] هود، 46.

[2] عيون أخبار الرضا عليه السلام، شیخ صدوق، نشر جهان‏، تهران‏، 1378 ق،‏ ج ‏2، ص 232.

[3] مؤمنون، 103 – 101.

[4] عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ‏2، ص 235.

[5] نساء، 123.

[6] عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2 ، ص 234.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

8877

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8308

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7632

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8583

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9334

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر