عقل بشر از درک منزلت امامت عاجز است

آیت الله سیدان عنوان کردند: ائمه معصومین(علیهم السلام) از چنان موقعیتی برخوردارند که مردم با عقلشان آن طور که شایسته است نمی توانند به آن برسند و عقل بشر به...

عقل بشر از درک منزلت امامت عاجز است

آیت الله سیدان عنوان کردند: ائمه معصومین(علیهم السلام) از چنان موقعیتی برخوردارند که مردم با عقلشان آن طور که شایسته است نمی توانند به آن برسند و عقل بشر به نهایت این موقعیت و منزلت راه ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیدان، معظم له در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در منزل ایشان برگزار می شود، با بیان این که علاقه به کمالات و فضائل در طبع و فطرت انسان وجود دارد، فرمودند: به هر میزان که کمالات شخصیتی اهل بیت(علیهم السلام) را بیشتر متوجه شویم، علاقه مان به ایشان بیشتر خواهد شد و در نتیجه تبعیت و پیروی بهتری از آن ها خواهیم داشت و در نهایت راه رشد، سعادت و تکامل را به نحو مطلوب تری خواهیم پیمود.

آیت الله سیدان ابراز کردند: اهل بیت(علیهم السلام) حقیقتِ همه کمالات و آموزنده آن ها به بشر هستند و انسان در هر حدّی اطلاعات مستدل از ایشان بدست بیاورد و اطاعت کند، به سعادت نزدیک تر است. هر چند شناخت اولیاء خدا، خود موضوعیت دارد اما این خاصیت نیز همراه آن هست.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان تأکید کردند: مسئله امامت در قرآن کریم به عنوان تکمیل دین مطرح شده است و بر این اساس هر کس نسبت به این آیه ها انکار بورزد، منحرف است.

ایشان با اشاره به بخش هایی از روایتی منقول از امام رضا(علیه السلام)؛ «...اَلْإِمَامَةُ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَى مَکَاناً وَ أَوْسَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یَبْلُغَهَا اَلنَّاسُ بِعُقُولِهِمْ…»، عنوان کردند: ائمه معصومین(علیهم السلام) از چنان موقعیتی برخوردارند که مردم با عقلشان آن طور که شایسته است نمی توانند به آن برسند و عقل بشر به نهایت این موقعیت و منزلت راه ندارد.

آیت الله سیدان معرفی خانواده، دوران زندگی، آثار علمی و معرفی شاگردها را برخی از ملاک ها در تعریف شخصیت های برجسته برشمردند و تصریح کردند: چنین برنامه ای در ارتباط با معرفی ائمه اطهار(علیهم السلام) و شخصیت های الهی جواب نمی دهد، چرا که آن ها ابعاد و فضائلی دارند که گاهی در دوران زندگی به چشم نمی آید و مردم متوجه آن نیستند.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَ یَخْتَارُ مَا کَانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ تَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ» (قصص/ 68) و با تأکید بر این که انسان ها هیچ اختیاری در تعیین امام ندارند، فرمودند: بسیاری از حقایق پیرامون اهل بیت(علیهم السلام) را بعد از قبول صداقت و اثبات امامت، از خود ایشان می گیریم.

ایشان همچنین در توضیح انواع کمالات بیان کردند: برخی کمالات وجود دارند که عمومی و اکتسابی اند و انسان ها با توجه به استعدادشان به این کمالات می رسند، مانند متخصص شدن در علوم و رشته های گوناگون که در میان بشر معمول است، اما نوع دیگر آن دسته از کمالات هستند که بر اساس حکمت های دقیق و مسائل مهمه و در ارتباط با جمع خاصی است و این طور نیست که با تلاش و زحمت کشیدن این کمالات به دست بیاید.

آیت الله سیدان افزودند: کمال رسالت و کمال امامت از نوع کمالات غیراکتسابی است؛ انسان می تواند رشد و کمال داشته باشد و شخصیت برجسته ای مانند سلمان شود، اما پیامبر و امام نمی تواند بشود.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان اضافه کردند: کمالات غیراکتسابی حساب های خاص دیگری دارد و لذا حضرت عیسی(علیه السلام) در گهواره و در حالی که نه درسی خوانده و نه کاری کرده و نه زحمتی کشیده، لب به سخن می گشاید و می گوید من پیامبرم و امام جواد(علیه السلام) در سنین پایین به مقام امامت می رسند و به اذن پروردگار بر همه حقایق هستی احاطه می یابند.

ایشان در تبیین مقام خلّت که به حضرت ابراهیم(علیه السلام) داده شده است، فرمودند: نبوّت همان از طرف خدا باخبر شدن است، خواه از طرف خداوند مأموریت تبلیغ داشته باشد یا نداشته باشد، اما رسول از طرف حضرت حق مأموریت ابلاغ نیز دارد و خداوند مقام خلّت را پس از رسالت به ایشان عطا کرد که مقام بسیار ویژه ای است.

آیت الله سیدان با اشاره به داستان در آتش انداختن حضرت ابراهیم(علیه السلام) توسط نمرودیان و این که ایشان دست رد به سینه فرشتگان زدند و «حسبی الله و نعم الوکیل» گفتند، ابراز کردند: موقعیت ها و درجات افراد متفاوت است و در بسیاری مواقع ما که افراد عادی هستیم باید اسباب عالی را به کار بگیریم و از آن ها استفاده کنیم.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کردند: خداوند می توانست درب خانه کعبه را باز کند تا مادر حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) از درب وارد شوند اما دیوار را شکافت تا همه بفهمند این کار الهی است. در این مسائل لطایفی وجود دارد که مردم باید از آن درس بگیرند.

ایشان در پایان با اشاره به عبارت «إنَّ الإِمامَةَ خَصَّ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ بِها إبراهیمَ الخَلیلَ علیه السلام بَعدَ النُّبُوَّةِ و الخُلَّةِ، مَرتَبَةً ثالِثَةً، و فَضیلَةً شَرَّفَهُ بِها وأشادَ بِها ذِکرَهُ» از امام رضا(علیه السلام)، فرمودند: اعطای مقام امامت به حضرت ابراهیم(علیه السلام) پس از رسالت و خلّت ایشان، نشان از جایگاه والای امامت دارد.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر