رسانه ها می توانند به آسانی مرجع تربیت عاطفی و حتی جنسی فرزندان قرار گیرند و از این حیث، نقش جدی در تربیت نسل جدید ایفا

فرزندپروری در عصر رسانه ها

فرزندپروری در عصر رسانه ها

رسانه ها می توانند به آسانی مرجع تربیت عاطفی و
حتی جنسی فرزندان قرار گیرند و از این حیث، نقش جدی در تربیت نسل جدید ایفا
می کنند...

سال ها پیش، والدین فرزندان خود را به نحوی کاملاً مشابه با نحوۀ تربیت خود پرورش می دادند. مسئولیت والد بودن، کاری نبود که به مطالعه نیاز داشته باشد و واژۀ فرزندپروری به مفهوم امروزی آن هنوز استفاده نمی شد؛ چرا که وظایف اولیۀ والدین شامل تهیۀ غذا و پوشاک و سرپناه برای فرزندان بود تا زمانی که مستقل شوند و ازدواج کنند.
تنها ابزار ارتباط، رادیو و تلویزیون بود و چندان هم آسیب رسان به نظر نمی آمد؛ اما امروزه با افزایش انواع سرگرمی های رسانه های، مدیریت استفادۀ فرزندانمان از تلویزیون، ماهواره، ویدئو و بازی های رایانه ای، بر مسئولیت هایمان افزوده است.
امروزه با کودکان و نوجوانانی روبه رو هستیم که از رسانه برای پُرکردن اوقات فراغت خود استفاده می کنند؛ اما وقتی به خود می آیند، می بینند که ساعت ها مشغول تماشای تلویزیون، وب گردی، و بازی های رایانه ای هستند و دیگر حوصله و توانی برای انجام تکالیف یا گفت وگو با اعضای خانواده ندارند.
با افزایش تعداد رایانه ها، هم اکنون والدبودن به معنی این است که از استفادۀ درست کودکان از رایانه اطمینان بیابیم تا از برنامه های خود عقب نیفتند. هم زمان باید مطمئن شویم که از دیدن فیلم ها و بازی های رایانه ای غیراخلاقی و خشونت آمیز حفظ شوند.
بنابراین امروزه سبک فرزندپروری کاملاً تغییر کرده و تربیت رسانه ای به جزء لاینفک تربیت فرزندان تبدیل شده است.۱

رسانه ها در تربیت فرزندان ما چه نقشی دارند؟
در بیان بسیاری از مسائل به فرزندانمان، مثل موضوعات عاطفی و جسمی و جنسی، محدودیت داریم و نمی توانیم به راحتی دربارۀ آن ها صحبت کنیم و حریم اخلاقی برای درنظر بگیریم؛ اما در این مسائل، نقش رسانه بسیار روشن است؛ چون رسانه ها می توانند به آسانی مرجع تربیت عاطفی و حتی جنسی فرزندان قرار گیرند و از این حیث، نقش جدی در تربیت نسل جدید ایفا می کنند.
البته باید بدانیم که نباید فقط به آنچه در گذشته آموختیم، اکتفا کنیم و فرزند خود را مثل گذشته تربیت کنیم. در دنیای امروز، نه تنها باید مهارت های کلامی و رفتاری، بلکه مهارت اطلاعاتی و ارتباطی را هم در آنان تقویت کرد. دنیای امروز، دنیای اطلاعات است؛ پس در تربیت بچه ها دیگر کافی نیست که بگوییم مثلاً چطور غذا بخورند یا با بزرگ ترها چگونه رفتار کنند. این ها ضروری است؛ اما کافی نیست.
درعین حال، ما پدرومادرها با بسیاری از مهارت های اطلاعاتی و ارتباطی آشنا نیستیم تا بخواهیم آن را به فزرندمان یاد دهیم. رسانه ها به بچه هایمان یاد می دهند که چطور این مهارت را در خود پرورش دهند، چطور با دیگران ارتباط برقرار کنند، نیازهای خود را بیان کنند، درست را از غلط تشخیص دهند و چگونه وقتی در موقعیت های سخت قرار می گیرند، بتوانند بر مشکلاتشان پیروز شوند.
امرزوه تأثیر قوی رسانه ها بر فرزندانمان مشخص و آشکار است و هیچ چیزی هم مانع آن نمی شود و پیش بینی می شود این حضور و تأثیر روزبه روز بیشتر شود. هرچه از نظر زمانی جلوتر برویم و ابزارهای ارتباطی گسترش می یابند، قدرت رسانه ها و میزان تأثیرگذاری آن ها نیز بیشتر خواهد شد.۲
هدف از آموزش سواد رسانه ای این است که به فرزندان خود شیوه ی مواجهه ی سالم و سودمند با انواع رسانه ها را آموزش دهیم تا فرزندمان در برابر پیام های رسانه ای مخاطبانی فعال و گزینشگر باشند .

منبع : کتاب بالا نشین

-----------------------------------
پی نوشت
۱. گلوریا دی گاتانو، فرزندپروری در عصر رسانه، ص۸۷.
۲. ویلبر شرام و دیگران، تلویزیون در زندگی کودکان، ص۴۳.


مطالب مرتبط