لزوم بررسی سندی و محتوایی احادیث طبی

هرگاه جنس گران بهایی در بازار عرضه شود، شیادان تلاش می کنند که بدل آن را بسازند و طلای تقلّبی را به عنوان طلای اصلی به مردم عرضه کنند تا سودجویی نمایند. احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) : نیز هم چون طلایی است که در بازار اندیشه عرضه شده وافرادی تلاش کرده اند که با ساختن احادیث جعلی، به اعتبار آنها ضربه بزنند یا سود جویی کنند.

لزوم بررسی سندی و محتوایی احادیث طبی

هرگاه جنس گران بهایی در بازار عرضه شود، شیادان تلاش می کنند که بدل آن را بسازند و طلای تقلّبی را به عنوان طلای اصلی به مردم عرضه کنند تا سودجویی نمایند.
احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) : نیز هم چون طلایی است که در بازار اندیشه عرضه شده و افرادی تلاش کرده اند که با ساختن احادیث جعلی، به اعتبار آنها ضربه بزنند یا سود جویی کنند. از این رو لازم است احادیث طبی از نظر سند و محتوا بررسی شود.
لازم به یادآوری است که بعد از احراز صحت سند حدیث، بر اساس قواعد فقه الحدیث، هر حدیثی با محکمات چهارگانه مخالفت داشته باشد، کنار گذاشته می شود. یعنی معیارهای نقد محتوایی احادیث عبارتند از:
الف: مخالفت با قرآن کریم
ب: مخالفت با سنت قطعی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
ج: مخالفت با عقل (برهان های قطعی عقل)
د: مخالفت با یافته های علمی قطعی.
بنابراین هر کدام از احادیث طبی که از نظر سند ضعیف باشد یا از نظر محتوایی مشکل داشته باشد کنار گذاشته می شود.
مرحوم شیخ صدوق در مورد احادیث طبی می نویسد:
«احادیث طبی بر چند گونه است:
ـ برخی آن ها ناظر بر آب و هوای مکه و مدینه هستند و به کار بستن آن ها در شرایط دیگر جایز نیست.
ـ برخی آن ها را معصومین (ع) : با توجه به حال و طبع سؤال کننده پاسخ داده اند.
ـ برخی این احادیث را مخالفان با هدف زشت جلوه دادن چهره مذهب در میان احادیث گنجانده اند.
ـ در برخی آن ها سهوی از روایت کننده سر زده است و یا بخشی از حدیث فراموش شده است.
بنابراین این که فرمودند: عسل شفای هر دردی است، منظور هر دردی است که از سردی طبع برخیزد و آنچه درباره درمان بواسیر به وسیله شستشو با آب سرد آمده، در صورتی است که این بیماری از حرارت طبع ناشی شده باشد. و آنچه درباره شفاء بودن بادمجان روایت شده ناظر به هنگام رسیدن خرما و در مورد کسانی است که خرما می خورند.
پس باید گفت: آنچه در مورد درمان درست بیماری از امامان (ع) رسیده، اگر مضمون آیات و سوره های قرآن یا دعاهایی باشد که به حکم سند های قوی و طرق صحیح به ما رسیده باشد پذیرفته خواهند شد.»
آیت الله محمدی ری شهری نیز با تقسیم احادیث طبی به سه دسته اعجازهای درمانی پیشوایان دینی با اذن الهی، احادیث مربوط به پیشگیری بیماری ها و احادیث درمان بیماری ها (شامل درمان خواستن به وسیله ی دعا و قرآن و یا درمان از طریق دارو) عوامل مطرح شده در احادیث را علت تامه نمی داند و توصیه می کند داروهای مطرح شده در احادیث قبل از بررسی در آزمایشگاه مورد عمل قرار نگیرد.

منبع: صحیفه صحت، تالیف محمد علی رضائی اصفهانی، تهیه و تدوین اداره امور فرهنگی آستان قدس، نشر قدس رضوی.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر