معرفت به اهل بیت(علیهم السلام) عامل سعادت فرد و اجتماع است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیدان، معظم له در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در منزل ایشان برگزار می شود، فرمودند: بسیار بجا است که در محافل مذهبی...

معرفت به اهل بیت(علیهم السلام) عامل سعادت فرد و اجتماع است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیدان، معظم له در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در منزل ایشان برگزار می شود، فرمودند: بسیار بجا است که در محافل مذهبی به مقامات اهل بیت(علیهم السلام) و عظمت ایشان در خلقت پرداخته شود، این مهم باعث می شود اطاعت پذیری از ایشان افزایش یابد و در نتیجه بندگان راه و مسیر سعادت را به شکل بهتری بپیمایند.

ایشان افزودند: اگر معرفت عمومی به معصومین(علیهم السلام) افزایش یابد و مردم با استدلال ها و مبانی روشن آن آشنا شوند، جمع و جامعه به سوی رستگاری حرکت خواهد کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان شناخت اهل بیت(علیهم السلام) را امری فوق العاده مهم توصیف و عنوان کردند: معرفت بیشتر به ایشان، رشد و سعادت فردی و اجتماعی را در پی دارد و مانع بسیاری از فسادها می شود.

آیت الله سیدان با اشاره به روایتی از امام رضا(علیه السلام) در مورد شناخت امام، ابراز کردند: بسیاری از مردم شناخت کافی از معصومین(علیهم السلام) ندارند و شخصیت و موقعیت ایشان در میان امت را نمی شناسند، بنابراین به قدر فهم خودشان وارد مسائلی می شوند و روی آن ها پافشاری می کنند که ممکن است نادرست باشد.

ایشان خاطرنشان کردند: فهم و درک ناقص ما از مسائل و موضوعات ما را فریب می دهد و ممکن است بر آراء و موازینی تکیه کنیم که ما را به اشتباه بکشاند، بنابراین، شناخت معصوم و جایگاه او می تواند ما را از رفتن به این مسیر بازدارد.

استاد حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه «...وَ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَى لِلْمُسْلِمِینَ» (نحل/ 89)، فرمودند: همه حقایق اعتقادی، اخلاقی، فردی، اجتماعی، حدود احکام و همه عوامل موثر در سعادت بشر به نحو اجمالی اما کامل در قرآن آمده است و خداوند چیزی را فروگذار نکرده است که از جمله این مسائل تعیین وصی پیامبر(صلی الله علیه و آله) می باشد.

آیت الله سیدان افزودند: پیامبر اکرم از اول بعثت تا زمان رحلت، در شب و روز، در اجتماعات بزرگ و کوچک، در سفر و حضر، در صلح و جنگ و در مواقع مختلف امام، وصی، خلیفه و جانشین بعد از خود را معرفی کرده اند و هر کس اندکی اطلاعات در مورد تاریخ صدر اسلام داشته باشد و بیانات ایشان را بررسی کند، این موضوع را به روشنی درمی یابد.

ایشان با بیان این که قرآن کریم به صورت های مختلف در موضوع وصایت و جانشینی پیامبر اکرم ورود کرده است، اظهار کردند: قرآن تصریح دارد که خلق در تعیین نبی و نصب جانشین برای او هیچ اختیاری ندارند.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کردند: ارسال رسل، امر و نهی، تشویق و تنبیه، تکلیف، ثواب و عقاب، همه و همه بر اصل اختیار دلالت دارند، اما این اختیار در محدوده کارهای خوب و بد معنا پیدا می کند و انسان در تکوین و موضوعاتی شبیه تعیین نبی و جانشین او هیچ گونه اختیاری ندارد.

آیت الله سیدان اضافه کردند: متأسفانه عده ای از مسیر اهل بیت(علیهم السلام) فاصله گرفتند و کار را به جایی رسانده اند که شخصی مانند ابن عربی می گوید که پیامبر از دنیا رفت و هیچ کسی را به عنوان جانشین خود تعیین نکرد و راه خلیفه شدن را باز گذاشت! چون می دانست هر کس تلاش کند به این منصب می رسد!

ایشان با اشاره به فرمایشات امام رضا(علیه السلام) به شخصی به نام عبدالعزیز؛ «...وَ أَمْرُ الْإِمَامَةِ مِنْ کَمَالِ الدِّینِ وَ لَمْ یَمْضِ(ص) حَتَّى بَیَّنَ لِأُمَّتِهِ مَعَالِمَ دِینِهِ وَ أَوْضَحَ لَهُمْ سُبُلَهُمْ وَ تَرَکَهُمْ...»، عنوان کردند: امامت امری است که دین به آن تمام می شود و پیامبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا نرفتند تا این که این امر به خوبی تبیین شد، بنابراین هر کس فکر کند که خداوند دین خود را تکمیل نکرده، بر خلاف نص صریح قرآن سخن گفته و به آن کفر ورزیده است.

استاد حوزه علمیه خراسان افزودند: منزلت امام بالاتر از آن است که مردم با عقولشان آن را درک کنند و یا این که با آراء خودشان به آن پی ببرند.

آیت الله سیدان همچنین حدیث ثقلین را مطرح و بیان کردند: اگر چنان چه اهل بیت(علیهم السلام) نباشند، ما هر چقدر هم که به ادبیات عرب آشنایی داشته باشیم، تنها قسمتی از آیات محکمه قرآن را خواهیم فهمید و قسمت زیادی از قرآن به تبیین این بزرگواران نیاز دارد که در مورد آن ها تنها یک سری احتمالات ممکن است به ذهن ما برسد که ممکن است نادرست هم باشد.

ایشان در پایان فرمودند: افراد دور مانده از اهل بیت(علیهم السلام) گاهی چنان به اشتباه افتاده اند که در مورد عصبانیت حضرت موسی(علیه السلام) از گوساله پرستی قوم خود، گفته اند: ایشان به دلیل این که هارون مانع گوساله پرستی قوم شده بود، عصبانی شد، چرا که گوساله پرستی همان خداپرستی است و عارف می فهمد که هرچه را بپرستی در واقع خدا را پرستیده ای!!

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر