مقاومت ارزشی ؛مقاومت ضد ارزشی

مار کسیست ها انقلاب ها را طبقاتی و از موضع ابزار تولید وبا درون مایه اقتصادی تفسیر می کنند ،حتی می گویند اگر مردم شعار مذهبی می دهند در پس پرده موضوع اقتصادی است همچنین لیبرالیست ها و فاشیست ها نیز بر اساس نگاه خود به جهان انقلاب ها را تفسیر می کنند.

مقاومت ارزشی ؛مقاومت ضد ارزشی

در باب مثلث سه ضلعی«عدالت ،پیشرفت ومقاومت » سه نکته را عرض می کنم .
نکته اول: هر کس بخواهد راجع به این سه ضلع سخن بگوید باید یک انسان شناسی داشته باشد؛تعریف شما از سعادت ، شقاوت ، انسان وجهان ،زندگی ،حق وتکلیف ،خیر وشر و...هر چه که باشد در تعریف شما از عدالت و پیشرفت و مقاومت تأثیر می گذارد.
به عنوان مثال برای تحلیل انقلاب در عرصه جامعه شناسی انقلاب و برای مفسرین آن دیده می شود که نوع تئوری هایی که ارائه می شود بسته به نوع جهان بینی آن فیلسوف ویا مفسر تغییر پیدا می کند.
مار کسیست ها انقلاب ها را طبقاتی و از موضع ابزار تولید وبا درون مایه اقتصادی تفسیر می کنند ،حتی می گویند اگر مردم شعار مذهبی می دهند در پس پرده موضوع اقتصادی است همچنین لیبرالیست ها و فاشیست ها نیز بر اساس نگاه خود به جهان انقلاب ها را تفسیر می کنند.

در هیچ کجای عالم در هیچ مکتبی نمی توانید فردی را پیدا کنید که بگوید با پیشرفت و عدالت و مقاومت مخالف است اما این ها هر کدام این سه واژه را بر اساس جهان بینی خود تعریف می کنند. اما سوال اساسی این است که اختلاف و دعوا بر سر چیست؟
این جا باید گفت که دعوا بر سر منافع است برای کسانی که بر سر منافع بحث دارند و در عرصه نظر دعوا بر سر نوع پیشرفت و عدالت و مقاومت است که اصلا این ها یعنی چی؟ شما تا این تبیین را ارائه ندهید نمی توانید نقطه شروع و پایان پیشرفت را مشخص کنید. باید هزینه کرد. باید دید که آیا این تلاش ها می ارزد؟ زمانی که دم از مقاومت می زنید باید بلافاصله به این سوال پاسخ دهید که مقاومت بر سر چی؟ و چرا؟ آیا مقاومت تا حدی که جان هم بدهیم می ارزد؟
راه پاسخ دادن به تمام سوالاتی که پیرامون سه مقوله عدالت پیشرفت و مقاومت پیش می آید این است که انسان را بشناسیم اینکه انسان کیست؟ چیست؟اگر انسان را خلیفه الله و دارای فطرت و نفس و اراده و اختیار و آزادی و عقل بدانید و یا ندانید پاسخ شما به این سوالات متفاوت خواهد بود و این نکته دوم است.

و اما نکته سوم، در تفسیر مادی، مفهوم عدالت و انقلاب و پیشرفت هم مادی است، اسلام با بعد مادی این مسائل مخالف نیست نمی گوید، پیشرفت فقط پیشرفت روحی و معنوی، نمی گوید عدالت فقط عدالت اخروی بلکه می گوید عدالت در دنیا نیز آری؛ پیشرفت امکانات و رفاه در دنیا نیز آری؛ ما هم حسنه دنیا را وهم حسنه آخرت رامی خواهیم.

اسلام طرفدار دنیا و آخرت خوب است

اسلام طرفدار دنیا و آخرت خوب است. نه دنیای خوب و آخرت بد، نه دنیای بد و آخرت خوب و نه دنیا و آخرت بد اما منظور از دنیای خوب که می گوید معنای آن این نیست که این دنیا آخرت را تخریب کند.

این یک نگاهی به انسان، آخرت، دنیا و حسنه خوب است. دنیای خوب دنیایی است که، از عذاب نار رهایت کند. این نیست که در دنیا خوش باشی و عذاب نارهم باشد. تمام قرآن و سیره و سنت عملی پیامبر و اهل بیت برای تبیین همین مفاهیم است. این نیست که کلمه آزادی، پیشرفت و مقاومت در آن ها نیست. صبر همان مقاومت است.

تفاسیر مختلف درباره عدالت ، پیشرفت و مقاومت

از این قبیل کلمات معادل اسلامی زیاد است. همه این ها هست، اما کافی نیست. یک مارکسیست یا لیبرالیست زمانی که از مقاومت و عدالت حرف می زند نهایتا تفسیر مادی می کند یعنی سقف انسان ازعلوفه اش، همان سقف عدالتش در دنیا است، اما عدالتی که انبیا می گویند حقوق مادی و دنیوی در کنار حقوی معنوی و اخروی است.

مقاومت در آن تفسیر مادی، جنگندگی و پرخاشگری برای منافع است در این جا خود مقاومت ارزش ذاتی ندارد. مقاومت برای چه و بر سر چه ارزش دارد. بنابراین یک مقاومت ارزشی و یک مقاومت ضدارزشی داریم که همان لجاجت است.

پیشرفت ارزشی و غیر ارزشی داریم. حتی عدالت درحالی که عدالت غیرارزشی معنایی ندارد. عدالت با این تفسیری که بیان کردند مکتب های مادی در مفهوم برابری و برادرخواهی این برابری و برادرخواهی هم می تواند مادی یا معنوی باشد.

برخی از افرادی که انقلاب ها را از بعد روانشناسی فردی از جنبه غریزی و خودخواهی تفسیرکرده اند و عنوان می کنند که انقلاب ها ایجاد نمی شوند مگر به علت همین رفتارهای غریزی وفردی.

مقاومتی که در تفکر انقلاب اسلامی ایران بوده است انقلابی بودن و مقاومت به معنای پرخاشگری و دعوای باهم بر اساس منافع خود بر محوریت مادی نیست. یک تفاوت تفسیری بین مقاومت در اسلام و انقلاب اسلامی ما و تفسیر مادی مقاومت وجود دارد.

در مارکسیست ها، فاشیست ها و نظام سرمایه داری هم اهل مقاومت هستند این همه مقاومت در برابر عقل داشته اند که نوعی این هم مقاومت است. عدالت هم می تواند از نوع مادی گرا یا از نوع الهی باشد. پیشرفت و برابرخواهی هم می تواند حق محور یا غریزه محور باشد.

برخی از کلمات مثل آزادی، استقلال، انقلاب و... باید اول چند سوال درباره آنها پرسیده شود، بعد تفسیر شوند چون هر کدام از این کلمات تفسیرهای گوناگونی دارند. از استقلال می توانیم سه نوع تفسیر بدهیم که دوتفسیر آن کاملا ضد بشری و ضداخلاقی و ظالمانه است مثلا استقلال به مفهوم تکبر، انزوا، قطع ارتباط با دیگران و نفی هر گونه ارزش های سایر جوامع تعریف کرده اند، یا منع از روابط بین الملل سالم و آزاد که خود این ظلم است.


منبع: پایگاه خبری مشرق با تیتر اصلی : «روایت رحیم پور از پیشرفت‏های اصیل و پیشرفت‌های قلابی تا خاطره شعار نویسی روی دیوار خانه رئیس شهربانی»

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر