اسباب بازی در سلامت روانی و کشف هویت اجتماعی کودکان تاثیر دارد

نقش اسباب بازی ها و رعایت تناسب ها

نقش اسباب بازی ها و رعایت تناسب ها

اسباب بازی در سلامت روانی و کشف هویت اجتماعی کودکان تاثیر دارد .

وقتی کودک می بیند یک شخصیت کارتونی در حال عصبانیت وسایل اطراف خود را خراب می کند نمی توان انتظار داشت او مشکلات خود را در عالم واقعی به طور منطقی حل کند .

وقتی خیالی وارد اسباب بازی های کودکان می شود ، آنها دیگر در زندگی منتظر نیستند با عوامل واقعی مشکل خود را حل می کنند ، بلکه منتظرند موجودات خیالی مشکلات آنها را حل کنند .

پسری که از کودکی با وسایل خشونت آمیز مانند تفنگ ، نارنجک و لباس نظامی در اتاقی با رنگ تیره و کم نور بزرگ می شود ، خیلی نباید از او پدر بودن و یا روحیه لطیف و آرام را انتظار داشت ، بلکه او قاعدتا باید خشن ، بی رحم ، شکاک و مضطرب باشد ، چرا که دائما خطر و تشویق را در کنار خود احساس می کند و می خواهد وسایلی که عمری در کنار آنها زندگی کرده است ، استفاده کند .

از آنجایی که پدر و مادر یک تیم اند ، اگر یکی از آنها در انتخاب اسباب بازی خوب عمل نکند ، از لحاظ جنسیتی باعث گرایش فرزند خود به یکی از والدین می شود . اگر دختر بچه ای به دلیل فعالیت بیشتر پدر در انتخاب اسباب بازی ، به پدر متمایل شود ، احتمال گرایش او به تمایلات شخصیتی دخترانه خود کاهش می یابد و به دلیل همانند سازی بیشتر با جنس مردانه ، رفتارهای مردانه پیدا می کند و برعکس پسران متمایل به مادر نیز نمی توانند مردی قوی ، محکم و پاسخگو تربیت شوند .

رعایت تناسب جنسیتی

اسباب بازی باید متناسب با جنس کودک انتخاب شود ؛ و این امر بستگی به آگاهی از نحوه به کارگیری اسباب بازی ها دارد .قبل از سه سالگی ، کودکان تفاوت چندانی بین بازی های پسرانه و دخترانه احساس نمی کنند . به طور نمونه : بازی کردن پسر بچه ها با عروسک ، والدین و به خصوص پدر ، زمانی که پسر 3ساله خود را در حال بازی با عروسک می بینند ، نباید نگران شوند . اما در حدود سن سه سالگی جهت گیری جنسی آغاز شده و کودکان در چهارسالگی نسبت به جنسیت خود و بازی های پسرانه و یا دخترانه کاملا آگاهانه عمل می کنند .پسر بچه ای که در سنین سه ، چهار و یا پنج سالگی تمایلی به بازی با سایر پسرهای هم سن خود ندارد و برعکس ، دوست دارد با همبازی های دختر خود بازی کند و یا در">@koodakane_aqr_ir"> بازی هایش همیشه خواهان به عهده داشتن نقش مادر و یا دختر است ، احتمالا دلیل آن ترس و وحشت از پسر بودن است و والدین بایستی با روان پزشک اطفال مشورت کنند . چنین کودکی بایستی رابطه دوستانه و نزدیکی با پدر داشته باشد . اگر چه عده ای معتقدند که اگر پسر عروسک بازی کند خصوصیات زنانه در او رشد نمی یابد ، ولی بهتر است والدین از این ریسک به دور باشند و با توجه به تنوع اسباب بازی ، بدون اینکه فرزندشان متوجه شود از اسباب بازی سن و جنس ویژه خود بهره بگیرند .

رعایت تناسب فرهنگی و ارزشی

اسباب بازی می توانند روی اندیشه های کودکان ما تاثیر بگذارند . وقتی نوع پوشش عروسک ها با فرهنگ خانواده تناقص داشته باشد و بی حیایی را منتقل کند ، دیگر بی حیایی برای کودک ضدارزش نیست ، چون کودک با آن همانند سازی می کند. برای کسی که فرزند دختری دارد ، اسباب بازی باید حیا، باورهای ارزشی و مفاهیم مورد احترام اجتماع را به او منتقل کند . اگر والدین به پوشش عروسک دختر خود توجه نداشته باشند این عروسک کم کم فرزندشان را به پوشش خود بی توجه می کند .

اسباب بازی ها می توانند بین فرزندان ما و زندگی واقعی فاصله بیندازند یا رابطه ما با فرزندانمان را بهتر کنند و توانایی رویارویی با مشکلات و قدرت حل مساله را به او بدهند .

می توان به جای بازی تخریبی ، بازی پرورشی کرد . می توان گل کاشتن و پرورش یک گیاه را به عنوان بازی به کودک معرفی کرد . می توان در خاله بازی به کودک یاد داد مهما را با مهر و محبت پذیرایی کند نه با حجم غذا .

حس سرپرست بودن برای اسباب بازی ها ، حس دوستی و مسئولیت پذیری را در کودکان پرورش می دهد .

پس اسباب بازی ها می توانند سبک زندگی بچه ها را عوض کنند . می توانند باورهای آنها را تغییر بدهند .

باید دانست اسباب بازی صرفا وسیله سرگرمی نیست بلکه وسیله رشد و تربیت کودکان است .


منبع : کتاب اتاق شادی ، بازی هنر و خلاقیت کودک


مطالب مرتبط