هم سنخ بودن خداوند و مخلوقات محال عقلی است

آیت الله سیدان: خداوند اشیاء را ایجاد کرد و آن چه که آفریده شده فقیر محض است و آفریدگار بی نیاز محض و سنخیّت این دو از لحاظ عقلی محال...

هم سنخ بودن خداوند و مخلوقات محال عقلی است

آیت الله سیدان: خداوند اشیاء را ایجاد کرد و آن چه که آفریده شده فقیر محض است و آفریدگار بی نیاز محض و سنخیّت این دو از لحاظ عقلی محال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیدان، معظم له در ادامه سلسله جلسات دینی که در ماه مبارک رمضان در منزل ایشان برگزار می شود، در تبیین عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمَعْرُوفِ مِنْ غَیْرِ رُؤْیَةٍ» از خطبه 90 نهج البلاغه امیرالمومنین(علیه السلام)، با بیان این که خداوند بدون این که دیده شده باشد، شناخته شده و از همه چیز روشن تر است، ابراز کردند: هر چه دیدنی باشد اندازه ای دارد، جا و مکان می خواهد و در نتیجه نیازمند به غیر است، اما حضرت حق چون غنیّ بی نیاز است و به مانند ما نیست، دیده نمی شود. به عبارت دیگر هر چیز که دیده شدنی باشد، مخلوق و محدود است.

آیت الله سیدان افزودند: در مقابل این دیدگاه، حرف هایی انحرافی به دو صورت بیان شده است که یک دسته مربوط به اهل سنت می باشد؛ کتب معتبر آن ها تصریح دارند که خداوند در قیامت به چشم سر دیده می شود و این به دلیل نگاه سطحی به آیاتی چون «إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ» و دور بودن آن ها از مرکز علم، فضیلت و هدایت یعنی اهل بیت عصمت(علیهم السلام) می باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان هم چنین در توصیف عقاید گروه دوم منحرفین در مسئله دیده شدن خداوند، اظهار کردند: عرفای اصطلاحی معتقدند که هر آن چه را که چشم می بیند، خداست و این از باب اعتقاد به یک وحدت وجودی خاص است و آن ها نیز در اشتباه افتاده اند، حال آن که ذات مقدس حضرت حق آن طوری است که امیرالمومنین(علیه السلام) در چنین خطبه هایی معرفی کرده اند.

ایشان در توضیح عبارت «وَ الْخَالِقِ مِنْ غَیْرِ رَوِیَّةٍ الَّذِی لَمْ یَزَلْ قَائِماً دَائِماً» از همین خطبه فرمودند: کسی که می خواهد در یا پنجره ای بسازد یا بنّایی که می خواهد ساختمانی بنا کند، نیاز به نقشه، طرح و برنامه و انداز و ورانداز دارد، در حالی که خداوند این گونه نیست، یعنی خالق است بدون این که بخواهد فکری کند.

آیت الله سیدان اضافه کردند: خداوند قیّوم، قائم به ذات و ازلی است و ازلیّت خداوند بدان معناست که اول ندارد و بلااول و بی نیاز به غیر خود است.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان همچنین با اشاره به عبارت «ذَلِکَ مُبْتَدِعُ الْخَلْقِ وَ وَارِثُهُ» عنوان کردند: به حکم قطعی عقل، از خلقت ما و کائنات اثبات می شود که حقیقتی قائم به ذات و غنی مطلقی که هیچ نوع نیازی ندارد باید وجود داشته باشد، وگرنه این کائنات و موجودات تحقق پیدا نمی کنند.

ایشان افزودند: خداوند به مشیّت خود خلق را ایجاد کرده است و بعد که همه این ها از بین برود، همه چیز را به ارث می برد و همه چیز برای اوست.

آیت الله سیدان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شدند: یکی از عبارت هایی که در گذشته به کودکان گفته می شد؛ این که «خدا بود و هیچ چیز دیگری نبود»، خیلی عالی و کاملاً منطبق بر نصوص قرآن و روایات فراوان و معتبر ماست. هم چنین مطابق روایات اولین چیزی که خداوند متعال آفرید و قبل از آن چیز دیگری نبوده، نور وجود مقدس خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله) می باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که خداوند فاعل مختاری است که هر چه بخواهد را ایجاد می کند و اگر نخواهد، ایجادی در کار نخواهد بود، فرمودند: خداوند اشیاء را ایجاد کرد و آن چه که آفریده شده فقیر محض است و آفریدگار بی نیاز محض. همان طور که آیه قرآن می فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ».

ایشان به عبارت «وَ کُنْهُهُ تَفْرِیقٌ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ» از امام رضا(علیه السلام) اشاره و بیان کردند: از نظر عقلی هم سنخ بودن خداوند به عنوان غنی محض با کائنات که نیازمند محض هستند، محال است.

آیت الله سیدان افزودند: گاهی گفته می شود جلواتی از خداوند بروز کرده و کائنات تشکیل شده که این غلط است، برخی می گویند خداوند تنزل پیدا کرده که این نیز صحیح نیست، گروه سومی هم می گویند ذات حضرت حق به صورت های مختلف تطور و تنوع پیدا کرده است که این نیز اشتباه است. عقیده درست که عقل و بیانات وحیانی آن را تایید می کنند این است که خداوند ماسوای خود را به وجود آورده است.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان در بخش پایانی سخنان خود، نداشتن ارتباط جدی با خداوند و غفلت از یاد و انس با او را ضرر و عامل پشیمانی توصیف و عنوان کردند: خوشا به حال افرادی که اهل انس و یاد خداوند هستند و وقتی شب می شود، برخاسته و مشغول عبادت می شوند و خداوند نیز الطافش را همچون شیره و معجونی به خورد آن ها می دهد.

ایشان در پایان به روایت «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ» از امام حسن عسکری(علیه السلام) اشاره و اظهار کردند: آن چه که می تواند انسان را مقرّب درگاه پروردگار کند، استفاده از فرصت شب است.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر