پرهیز از حرام خواری

بزرگ ترین حسرت ها در قیامت، حسرت کسی است که در غیر طاعت خدا مالی به دست آورده باشد، پس دیگری وارث آن مال می شود و آن ثروت را…

پرهیز از حرام خواری

خدای متعال، بارها در قرآن، از رزقی که به بندگانش عطا فرموده است، با صفتِ «طیبات» یاد می کند و می فرماید: «از آنچه در روی زمین است، «حلال و طیّب» را بخورید و دنباله رو شیطان نباشید.»[1]
طیّب بودن رزق خدا، هم به معنای روزی ها و نعمت های تمیز و پاکیزه است هم حلال و طیّب و طاهر که از آلودگی به حرام، پاک است.
برخی از مردم سراغ لقمه های حرام و شبهه ناک و درآمدهای نامشروع می روند و پاک و ناپاک را به هم می آمیزند. به این گونه افراد، «حرام خوار» گفته می شود.[2]
این گونه افراد، هم دچار حسرت در آخر عمر می شوند و هم گرفتار عذاب الهی در آخرت. به علاوه، لقمة حرام در زندگی خود انسان و نسل او تأثیر منفی و مخّرب دارد و رستگاری و سعادت را از انسان می گیرد. امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: «لاَتُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ اَلْحَرَامِ فَإِنَّکُمْ بِعَیْنِ مَنْ حَرَّمَ عَلَیْکُمُ اَلْمَعْصِیَةَ وَ سَهَّلَ لَکُمْ سُبُلَ اَلطَّاعَةِ»[3] لقمه های حرام را وارد شکم هایتان نکنید. شما در برابر چشم خدایی قرار دارید که معصیت را بر شما حرام کرده و راه های طاعت را برایتان آسان و هموار ساخته است.
تا وقتی می توان در جادة هموار حلال خواری حرکت کرد، چرا پای نهادن در راه بر سنگلاخ و دردسرساز حرام خواری؟[4]
آن حضرت در حسرت حرام اندوزانی که اموالشان به دست ورثه می افتد، می فرماید: «إِنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حَسْرَةُ رَجُلٍ کَسَبَ مَالاً فِی غَیْرِ طَاعَةِ اللَّهِ، فَوَرَّثَهُ رَجُلٌ فَأَنْفَقَهُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ، فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ، وَ دَخَلَ الْأَوَّلُ بِهِ النَّارَ.»[5]
بزرگ ترین حسرت ها در قیامت، حسرت کسی است که در غیر طاعت خدا مالی به دست آورده باشد، پس دیگری وارث آن مال می شود و آن ثروت را در راه طاعت خدای سبحان خرج می کند. این شخص به سبب این کار نیک، وارد بهشت می شود و شخص اول به سبب همان مال، به دوزخ می رود.
افراد با ایمان می کوشند که شغل های شریف و مشروع و درآمدهای حلال داشته باشند و تنگدستی همراه با تقوا را بر ثروتمندی از راه گناه ترجیح می دهند و عفاف و کفاف، در نظرشان مهم تر از پولدار شدن از راه حرام است.

بزرگ ترین حسرت ها در قیامت، حسرت کسی است که در غیر طاعت خدا مالی به دست آورده باشد.


این رهنمود حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) است فرمود: «و الحرقة مع العفة، خیر من الغنی مع الفجور.»[6] کسب و حرفه همراه با عفّت، بهتر از ثروتمندی همراه با گناه است.


گنج خواهی، در طلب رنجی ببر خرمن از می بایدت، تخمی بکار[7]


ممکن است شیوه ها و راه های درآمد حرام، بین مردم رواج باید و به فکر حلال و حرام رزق و روزی و مالی که به دست می آورند نباشند، ولی سروکار ما با خدایی است که حدود را مشخص ساخته و احکام را بیان کرده است. پسند مردم، رایج بودن یک شیوه یا فراگیر بودن یک راه درآمد نامشروع، حکم خدا را عوض نمی کند. محکمة الهی و قیامت در پیش است.
امیرالمومنین (علیه السلام) در اشاره به این حقیقت ناب و لزوم مراعات حلال و حرام الهی می فرماید:
«أَنَّ مَا أَحْدَثَ اَلنَّاسُ لاَیُحِلُّ لَکُمْ شَیْئاً مِمَّا حُرِّمَ عَلَیْکُمْ وَ لَکِنَّ اَلْحَلاَلَ مَا أَحَلَّ اَللَّهُ وَ اَلْحَرَامَ مَا حَرَّمَ اَللَّهُ»[8]
آنچه مردم پدید می آوردند (روش های نوظهور)، چیزی از آنچه را که بر شما حرام شده، برایتان حلال نمی کند. حلال آن است که خداوند حلال کرده و حرام آن است که خداوند حرام کرده است.

5a12e2207d50c.png


آیا تأسف آور نیست که انسان، برای ثروتی اندک از دنیا، نعمت فراوان و ابدی خدا را در آخرت از دست بدهد؟[9] آیا حرام خواری در دنیا، به عذاب دوزخ در آخرت می ارزد؟
حرام خواری گاهی هم در سطح مدیران و مسئولان است که به غارت بیت المال می پردازند و از اموال عمومی به سود شخصی بهره می برند که این «خیانت به امّت» نیز به شمار می رود. امام در یکی از نامه هایش به یکی از کارگزاران که دست به خیانت مالی زده بود، قیامت و روز حساب و مؤاخذة الهی را یاد آور شده، سپس مس فرماید: «کیف تسیغ شراباً و طعاماً و انت تعلم انک تاکل حراماً و تشرب حراماً؟»
چگونه نوشیدن و خوردن بر تو گواراست، در حالی که می دانی آنچه می خوری و می نوشی حرام است؟
از این گونه توبیخ نامه ها در نهج البلاغه فراوان است، چون برخی از کارگزاران حکومتی به سوء استفاده از موقعیت شغلی خویش دست می زدند و در اموال عمومی که همة مردم در آن سهمی دارند خیانت می کردند. این نوع حرام خواری، بدترین نوع است، چون خیانت به یک ملّت است.

منبع: کتاب رزق ورزوی، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی


------------------------------------------------
پی نوشت ها:
[1]. کلو ممّا فی الارض حلالاً طیباً و لا تَتَّبعوا خطوات الشیطان» بقره(2): 168.
[2]. در فصل «راضی به رزق حلال» هم نکاتی در این زمینه یاد شد.
[3]. نهج البلاغه، خطبه151.
[4]. تأثیر لقمه حرام در کشاندن انسان به معصیت های بزرگ، روشن و قطعی است. امام حسین (علیه السلام) هم روز عاشورا خطاب به سپاه دشمن که حاضر نبودند حتی به سخنان هدایتگر آن حضرت گوش دهند، فرمود: شکم های شما از حرام پر شده است. ر.ک: بحارالانوار، ج45، ص8.
[5]. نهج البلاغه، حکمت 429.
[6]. نهج البلاغه، نامه31، بند91.
[7]. کلیات سعدی، قصاید.
[8] . نهج البلاغه، خطبه 176.
[9]. مضمون کلامی از نهج البلاغه، خطبه113: مَا بَالُکُمْ تَفْرَحُونَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الدُّنْیَا تُدْرِکُونَهُ وَ لَا یَحْزُنُکُمُ الْکَثِیرُ مِنَ الْآخِرَةِ تُحْرَمُونَهُ.




مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر