پيامدهاى شهوت پرستی در سخنان حضرت على عليه السلام‏

پيامدهاى شهوت پرستی در سخنان حضرت على عليه السلام‏

شهوت پرستی ، موجب سقوط فرد و جامعه و زمینه ساز جنايات و انحرافات است. خون‏ هاى بسيارى در اين راه ريخته شده و اموال فراوانى بر باد رفته و آبروى بسيارى از آبرومندان در اين راه ريخته شده است. با توجه به آيات و روايات ، يكى از ابزارهاى مهم شيطان همين شهوت جنسى است. در قرآن كريم در آیات فراوانی همچون ماجرای قوم لوط به شهوت پرستى و پیامدها و عواقب آن اشاره شده است. در احاديث اسلامى نیز درباره پيامدهاى شهوت پرستى و پيروى از هواى نفس، عبارت های دقيق و تكان دهنده‏ اى ديده مى ‏شود كه در اینجا تنها به سخنان پيشواى متقيان حضرت على عليه السلام اشاره مى ‏گردد:

1- کشاندن به سوی گناهان

«اهْجُرُوا الشَّهَوَاتِ فَانَّهَا تَقودُكُمْ الى‏ رُكُوبِ الذُّنُوبِ وَ الْتَهَجُّمِ عَلَى السَّيئاتِ[1]؛ از شهوات سركش بپرهيزيد كه شما را به ارتكاب انواع گناهان و هجوم بر معاصى مى ‏كشاند».

2- از بین بردن دین

پیروی از شهوت و هوای نفس گاهى به قدرى شديد مى ‏شود كه به كلّى دين انسان را بر باد مى ‏دهد؛ چنان كه آن حضرت مى‏ فرمايند: «طاعَةُ الشَّهْوَةِ تُفْسِدُ الدِّينَ[2]؛ فرمانبردارى از شهوات نفسانى، دين انسان را فاسد مى ‏كند».

3- فاسد کردن عقل

«طَاعَةُ الْهَوى‏ تُفْسِدُ الْعَقلَ[3]؛ هواپرستى عقل انسان را فاسد مى ‏كند».

4- گرفتار کردن انسان

«الْجَاهِلُ عَبْدُ شَهْوَتِهِ[4]؛ انسان نادان بنده شهوت خويش است» يعنى، انسان جاهل مثل برده خوار و ذليلى است كه در برابر شهوت خويش، هيچ اختيارى از خود ندارد.

5- اسیر کردن انسان

«عَبْدُ الشَّهْوَةِاسيرٌ لَا يَنْفَكُّ اسْرُهُ[5]؛ برده شهوت چنان اسير می شود كه هرگز روى آزادى را نخواهد ديد».

6- رسوایی

آن حضرت در اين كه سرانجام شهوت پرستى، رسوايى است، چنین مى ‏فرمايند: «حَلاوَةُ الشَّهْوَةِ يُنَغِّصُهَا عارُ الْفَضيحَةِ[6]؛ شيرينى شهوت را ننگ رسوايى از ميان مى ‏برد».

7- کشیده شدن به سوی بدبختی ها

آن حضرت، شهوت پرستى را كليد انواع شرها مى‏ دانند: «سَبَبُ الشَّرِّ غَلَبَةُ الشَّهْوَةِ[7]؛ سبب شرّ، غلبه شهوت است». با توجه به اين كه «الشرّ» با الف و لام جنس، معناى عموم را مى ‏رساند بيانگر این مطلب است كه شهوت پرستى، سرچشمه همه شرها و بدبختى ‏هاست.

8- دور شدن از سعادت

آن حضرت ضمن اشاره به اين نكته كه غلبه هوی و هوس، سبب بسته شدن راه‏ هاى سعادت بشرى شده و او را در گمراهى نگاه مى ‏دارد، چنین مى ‏فرمايند: «كَيْفَ يَسْتَطيعُ الهُدى‏ مَنْ يَغلِبُهَا الهَوى[8]‏؛ چگونه مى‏تواند انسان به هدايت برسد، در حالى كه هواى نفس بر او غالب گرديده است».

9- ضعیف شدن شخصيت انسان

آن حضرت، غلبه شهوات و هوی و هوس را باعث تضعيف شخصيت انسان مى‏ دانند: «مَنْ زَادَت شَهْوَتُهُ قَلَّتْ مُرُوّتُهُ[9]؛ كسى كه شهوات او فراوان شود، شخصيت انسانى او رو به کاستی می رود».

10- محروم شدن از بهشت

آن حضرت در سخنی به اين حقيقت اشاره مى‏كند كه راه بهشت، راه شهوت پرستان نيست: «فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَات‏[10]؛ كسى كه مشتاق بهشت باشد بايد شهوت پرستى را فراموش كند».

11- محروم شدن از حکمت و دانش

حضرت علی علیه السلام در سخنی اين نكته را گوشزد مى ‏كند كه حكمت و آگاهى با شهوت پرستى سازگار نيست: «لاتَسْكُن الْحِكْمَةَ قَلْباً مَعَ شَهوَةٍ[11]؛ حكمت و دانش در قلبى كه جاى شهوت پرستى است قرار نمی گیرد».

12- فریب خوردن انسان

«الشَّهَوَاتُ مَصَايِدُ الشَّيْطَان‏[12]؛ شهوات و خواهش ها، دام هاى شكار شيطان است كه آدمى را به آنها فريب می دهد و شكار می كند».

13- مشغول ساختن به غیر خدا

حضرت علی علیه السلام درباره پیروی از شهوت چنین هشدار می دهد: «لَيْسَ فِي الْمَعَاصِي أَشَدُّ مِنِ اتِّبَاعِ الشَّهْوَةِ فَلَا تُطِيعُوهَا فَيَشْغَلَكُم‏[13]؛ در گناهان چیزی سخت ‏تر از پيروى شهوت نيست پس شهوت را فرمانبردارى مكنيد که شما را مشغول می سازد و و خدا را از یادتان می برد».

14- دو برابر شدن گناهان

«مِنْ مُطَاوِعَةِ الشَّهْوَةِ تُضَاعَفُ الْآثَام‏[14]؛ از موافقت و پیروی شهوت، دو برابر شدن گناهان است». ظاهر سخن حضرت اين است كه بسيارى از گناهان از پیروی شهوت و هوی و هوس سرچشمه می گیرد.

15- پست کردن انسان

حضرت علی علیه السلام، پست شدن انسان را یکی از پیامدهای پیروی از شهوات و هوی و هوس می شمرد و چنین می فرماید: «مَا رَفَعَ امْرَأً كَهِمَّتِهِ وَ لَا وَضَعَهُ كَشَهْوَتِه‏[15]؛ چيزى مانند همّت و عزم، انسان را بالا نبرده است و چيزى مانند شهوت و خواهش او را پست نكرده است».

پیامدهای پیروی از شهوات خیلی بیشتر این مواردی است که بیان شد در سرزنش پیروی از شهوات همین بس که در آياتی که مربوط به قوم لوط است خداوند به جان پيامبرش سوگند ياد مى ‏كند كه اين گروه در مستى خود سرگردان و حيرانند[16]، آن چنان كه روشنترين جاده نجات را نمى ‏بينند، كار به جايى مى‏ رسد كه پيامبر بزرگى همچون لوط حاضر مى ‏شود دختران خود را به ازدواج آنها در آورد تا از طريق حلال و مشروع شهوتشان فرو نشیند و از گناه و آلودگى و ننگ رهايى يابند اما باز هم آنها دست رد بر سينه او مى ‏گذارند.[17]

مهدی سیدمرادی

پی نوشت ها:

[1] غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، به تصحیح سيد مهدى رجائى، ‏دارالكتاب الإسلامي‏، قم‏، 1410ق‏، ص 152.

[2][3] همان، ص 434.

[4] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، عبدالواحد بن محمد، به تصحیح مصطفى درايتى، ‏دفتر تبليغات‏، قم‏، 1366ش، ص 304.

[5] غرر الحكم و درر الكلم، ص 464.

[6][7] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 304.

[8] غرر الحكم و درر الكلم، ص 518.

[9] همان، ص 592.

[10] نهج البلاغه، شريف رضي، تحقیق صبحي صالح، ‏هجرت‏، قم‏، 1414ق‏، ص 473.

[11] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 58.

[12][13][14] همان، ص 304.

[15] همان، ص 305.

[16] حجر، 72.

[17] تفسير نمونه‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الإسلامية، تهران‏، 1374 ش‏، ج ‏11، ص 117.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

8877

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8308

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7632

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8583

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9334

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر