شیوع کرونا از چین بوده و اکنون نیز آمریکا و اروپا بیشترین مبتلا را دارند و این بیماری همه گیر و جهانی است...

چرا بیشتر بلاها در کشورهای اسلامی و شهرهای مذهبی و برای مؤمنین است با اینکه خدا فرموده: مکان های مذهبی مثل مکه امنیت دارند؟

چرا بیشتر بلاها در کشورهای اسلامی و شهرهای مذهبی و برای مؤمنین است با اینکه خدا فرموده: مکان های مذهبی مثل مکه امنیت دارند؟

در جواب باید گفت: اولاً شیوع #کرونا از چین بوده و اکنون نیز آمریکا و اروپا بیشترین مبتلا را دارند و این بیماری همه گیر و جهانی است و در ایران نیز قم اولین مورد کشف شد، نه اینکه اولین مورد در قم بوده باشد و عامل انتقال نیز تاجر عربستانی بوده که همسر چینی داشته است.

ثانیاً با کوچک ترین جستجو در اینترنت می توان ده ها بلا مثل سیل، زلزله، آتشفشان، طوفان و... در کشورهای غیراسلامی یافت و حکمت های بلا برای مؤمنین در سؤالات دیگر توضیح داده شد.

اما در آیه «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً... وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً»)1) منظور از امنیت «من دخله کان امنا» که در آیه آمده است به معنی خبر از امنیت تکوینی نیست که به این معنی باشد هیچ آسیبی به هرکس وارد مسجدالحرام شود نمی رسد و فتنه ها و حوادث هولناکی که سلب امنیت می کند در این خانه رخ نمی دهد و در هر جای دنیا حادثه ای پیش آمد دامنه اش به آنجا نمی کشد. کما اینکه تاریخ گواه این مسأله است از جمله فتنه آل زبیر و به منجنیق بسته شدن کعبه توسط یزید خبیث و جریانات دیگر.

بلکه مراد حکم تشریعی است یعنی احترام این مکان مقدس واجب است نگه داشته شود و چون مردم احترام نگه داشتند امنیت برقرار خواهد شد.

در مورد قم هم همین قضیه است. اهل بیت علیهم السلام که فرمودند قم شهر ماست یعنی مردم احترام این شهر را نگه دارند و این مکان را مقدس بدارند کما اینکه در وجه تسمیه این شهر است که شیطان اینجا نشسته بود خطاب آمد قم یعنی بلند شو برو اینجا مکان مقدسی است و جای تو نیست.(2) لذا وقتی مردم احترام این مکان را رعایت کنند خود به خود امنیت در اینجا برقرار شده و حتی از جاهای دیگر هم امن تر خواهد بود.

بنابراین مراد امنیت تکوینی در این مکان نیست کما اینکه تاریخ 1400 ساله این شهر هم بر این مسأله گواه است.

ثانیاً منظور از امنیت، امنیت معنوی است نه امنیت مادی؛ لذا مکه و مسجدالحرام همین حرم امن الهی بارها دچار ابتلائات شدیدی مثل خشکسالی و قحطی و سیل و ویرانی و آتش سوزی و گروگان گیری و... گردیده است.

چراکه دنیای مادی ما، قواعد و سنت های خودش را دارد و نمی توان انتظار داشت قوانین جهان آخرت یا بهشت در این عالم مادی جاری شود؛ و قرار نیست انبیاء و اولیای الهی و اماکن و شهرهای مقدس از قواعد حاکم بر عالم مادی مستثنی باشند.

یعنی دنیایی که در آن زندگی می کنیم دنیایی است که قانون علیت و اسباب و مسببات در آن جریان دارد. طبق این قانون هر معلولی دارای علت خاص خویش است. بر همین اساس همان طوری که انبساط فلزات حرارت در آن هاست، بیماری ها نیز معلول عوامل خاص خویش است.

متأسفانه برخی از مردم چنین تصور می کنند که هر چیزی که مربوط به امامان و امام زادگان علیهم السلام است باید بر خلاف قانون طبیعی خود پیش برود و همه چیز باید با معجزه حل و فصل شود، مثلاً اگر شیشه ای کنار ضریح شکست، نباید دست را ببرد و یا اگر شخصی تروریست وارد حرم شده و عملیات انتحاری انجام دهد، نباید این اقدام منجر به تلفات شود و حال آنکه طبق عالم اسباب و مسببات که پیشتر توضیح آن گذشت، هر کدام از این اقدامات، اثر طبیعی خود را بر جای خواهد گذاشت، چنانکه در جریان عملیات تروریستی سال 1373 در کنار ضریح امام رضا علیه السلام تعدادی از زائران به شهادت رسیدند و یا عملیات تروریستی در حرم امامین عسکریین علیهم السلام منجر به تخریب این حرم گردید.

جسم مطهر پیامبران و ائمه علیهم السلام هم، چون یک بدن مادی و تابع قوانین کلی این جهان است، بیمار یا فرسوده می شود و با زهر مسموم و یا با شمشیر زخمی شده و به شهادت می رسند و این طور نیست که چون آنان ذوات مقدسه ای هستند پس هیچ کدام از عوامل مادی تأثیری بر آنان نخواهد گذاشت. کمااینکه شخص پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در زمان حیات شریف خویش چندین بار سخت بیمار شدند.

وقتی جسم پیامبر زنده، مبتلا به ویروس و بیماری می شود، پس حرم ائمه و امام زادگان هم می تواند بستر انتقال واقع شود و این اصلا ربطی به قداست و مرتبت صاحب حرم ندارد. کمااینکه بیماری طولانی، چیزی از مقام و منزلت حضرت ایوب کم نکرد و بلکه او اسوه صابران شد.

ثالثا خود اهل بیت علیهم السلام #بهداشت را رعایت می کردند و در این زمینه روایات بسیاری از آن ها به جای مانده است. کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی» از آقای محمدی ری شهری حاوی بسیاری از این روایات می باشد. «رساله ذهبیه» امام رضا علیه السلام، مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص غذاها و نوشیدنی ها، راهکارهای بهزیستی و بهداشت و سلامت را به انسان می آموزند و ضمن توجه به تکنیک های مقابله با بیماری ها و آسیب های روحی و روانی، این مسائل را نقد و بررسی نیز می کنند.

منبع:

جزوه پاسخ به شبهات کرونا

تهیه و تنظیم: گروه علمی اداره پاسخگویی به سؤالات دینی دهه کرامت 1441 ق، 1399 ش.

پی نوشت:

1. آل عمران: 96-97.

2. بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج 57، ص 217.


مطالب مرتبط