اسباب بازی هایی می توانند موجب رشد ذهنی کودک شوند که با توانایی های او متناسب باشند و به حرکات وی پاسخ دهند.

کمک به یادگیری کودک

کمک به یادگیری کودک

اسباب بازی ها وقتی مفیدند که کودک با آنها بازی کند و کار و هنر بیاموزد ، این که فقط از آنها نگهداری کند و به حرکات آنها بسنده کند و به کودکان دیگر تفاخر کند .

برای کودکان ، باز و بسته کردن ، کنار هم گذاشتن، بازی با رنگ ها ، مساوی یادگیری است و کودکان از موقعیت های " یادگیری" لذت بخش بهره می برند. مثلا با استفاده از اسباب بازی های ساختمان سازی ، کار کردن با پازل ، دومینو و اسباب بازی های نخ کردنی و جور کردن رنگ ها ، جنس ها و شکل ها ، کودکان مهارت هایی اساسی را فرا می گیرند که بعدها آنها را قادر می سازد خواندن، نوشتن و شمردن را بیاموزند .

اسباب بازی های آماده آموزشی که در بازار موجود است جهت یادگیری الزامی نیستند، زیرا کودکان در هر حال بازی ها و اسباب بازی هایی برای خودشان ابداع می کنند ، ولی اسباب بازی های مناسب می توانند محرک لازم برای جستجو و کشف چیزهای جدید را فراهم کنند . نیازی هم نیست اسباب بازی های گران یا پیچیده باشند .

بهترین اسباب بازی ها آن هایی هستند که کودک را مجذووب خود کنند و کودک بارها و بارها به سراغ آن ها می رود.

در واقع برای فراهم کردن نوع وسایل بازی که برای تضمین پیشرفت عقلی آتی ضروری است ، لازم نیست حتی یک اسباب بازی آموزشی خریداری شود .

اگر والدین به بازی و اسباب بازی های کودک توجه خاص داشته باشند ، او را بهتر درک خواهند کرد و از جنبه های مثبت کودک بهره خواهند گرفت. زیرا تحقیقات نشان داده است که در نخستین سال های زندگی یک انسان ، پایه و اساس یادگیری ، منطق و دیگر زوایای ذهنی او شکل می گیرد .

کودکانی که اسباب بازی های متنوع و بیشتری دارند که با دقت انتخاب شده اند ، پاسخ های مناسب تری به چالش ها و انگیزه ها می دهند . بررسی ها نشان گر آن است که چنین کودکانی از هر نژاد ، جنس و یا طبقه اجتماعی که باشند به سطح بالاتری از رشد ذهنی دست می یابند .

اسباب بازی هایی می توانند موجب رشد ذهنی کودک شوند که با توانایی های او متناسب باشند و به حرکات وی پاسخ دهند . کودک هنگام بازی کردن چه تنها باشد و چه با دیگران باشد ، چه آرام باشد و چه هیجان زده ، به اکتشاف جهان موجود و آفرینش جهان های خیالی می پردازد .

کودک حتی در تلاش ساده ای که برای به دست گرفتن یک اسباب بازی به عمل می آورد ، نخستین هماهنگی ها را بین دست و چشم خویش توسعه می دهد و بر نیرو، تعادل و چابکی خود می افزاید . اسباب بازی و بازی هایی که نیازمند همبازی هستند به تقویت حس همکاری ، تقسیم کردن ، و ارتباط گیری در کودک منجر می شود .

مثلا انواع دومینو ، پازل و بازی روی صفحه ، منطق را توسعه می دهد .

بازی با توپ و بازی هایی که نیازمند کاربرد نیروی فشار یا کشش هستند ، مختص رشد جسمانی می باشند .

کتاب ها و بازی با حروف و کلمات ، بازی های کلامی هستند .

هم چنین کودکان از عروسک ها و لباس ها برای بازی های تخیلی بهره می برند.


منبع : کتاب اتاق شادی ، بازی ، هنر و خلاقیت کودک


مطالب مرتبط