غناء، روح نفاق را پرورش مى ‏دهد و فقر و بدبختى مى ‏آفريند.

 آثار زیانبار «غناء»

آثار زیانبار «غناء»

بدون شك غنا به طور اجمال از نظر مشهور علماى شيعه حرام است و شهرتى در سرحد اجماع و اتفاق دارد. بسيارى از علماى اهل سنت نيز بر اين عقيده تاكيد كرده‏اند. از این رو در آیه 6 سوره لقمان سخن از جمعيتى است كه سرمايه ‏هاى خود را براى بيهودگى و گمراه ساختن مردم به كار مى‏گيرد، و بدبختى دنيا و آخرت را براى خود مى‏خرد! نخست مى‏ فرمايد: «بعضى از مردم، سخنان باطل و بيهوده را خريدارى مى‏كنند تا خلق خدا را از روى جهل و نادانى، از راه خدا گمراه سازند»(وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ).
تعبیر «لَهْوَ الْحَدِيثِ»، مفهوم وسيع و گسترده‏اى دارد كه هر گونه سخنان يا آهنگ‌ هاى سرگرم كننده و غفلت‏ زا را كه انسان را به بيهودگى يا گمراهى مى ‏كشاند در بر مى‏ گيرد، خواه از قبيل« غنا» و الحان و آهنگ ‌هاى شهوت‏ انگيز و هوس ‏آلود باشد، و خواه سخنانى كه نه از طريق آهنگ، بلكه از طريق محتوى انسان را به بيهودگى و فساد، سوق مى ‏دهد. و يا از هر دو طريق، چنان كه در تصنيف‌ ها و اشعار عاشقانه خوانندگان معمولى است كه هم محتوايش گمراه كننده است و هم آهنگش!
در حديثى از امام صادق(ع) مى‏ خوانيم: «مجلس غنا و خوانندگى لهو و باطل، مجلسى است كه خدا به اهل آن نمى ‏نگرد، (و آن ها را مشمول لطفش قرار نمى ‏دهد) و اين مصداق همان چيزى است كه خداوند عز و جل فرموده «بعضى از مردم هستند كه سخنان بيهوده خريدارى مى ‏كنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند». (1)
در این که فلسفه تحريم غنا چیست؟ در حدیثی از پيامبر(ص) می خوانیم: «غنا روح نفاق را در قلب پرورش مى ‏دهد همانگونه كه آب گياهان را». (2) و نیز امام صادق (ع) مى‏ فرمایند: «غنا، روح نفاق را پرورش مى ‏دهد و فقر و بدبختى مى ‏آفريند».(3)
مفاسد «غناء»
در يك بررسى كوتاه درباره غناء به مفاسد زير برخورد مى ‏كنيم: 1. تجربه نشان داده است كه بسيارى افراد تحت تاثير آهنگ‌ هاى غناء، راه تقوى و پرهيزكارى را رها كرده، و به شهوات و فساد روى مى ‏آورند. مجلس غنا معمولا مركز انواع مفاسد است و آنچه به اين مفاسد دامن مى‏ زند همان غناء است.
2. غناء انسان را آن چنان مست شهوات مى ‏كند كه از ياد خدا غافل مى ‏سازد. در حديثى از على(ع) مى ‏خوانيم: «هر چيزى كه انسان را از ياد خدا غافل كند (و در شهوات فرو ببرد) آن در حكم قمار است». (4)
3. غنا و موسيقى در حقيقت، يكى از عوامل مهم تخدير اعصاب است. به همين دليل گاهى غنا و آهنگ ‌هاى مخصوصى، چنان افراد را در نشئه فرو مى ‏برد، كه حالتى شبيه به مستى به آن ها دست مى ‏دهد، البته گاه به اين مرحله نمى‏ رسد اما در عين حال تخدير خفيف ايجاد مى ‏كند. و به همين دليل بسيارى از مفاسد مواد مخدر در غنا وجود دارد، خواه تخدير آن خفيف باشد يا شديد.
كوتاه سخن اينكه آثار زيانبخش غنا و موسيقى بر اعصاب تا سر حد توليد جنون، و بر قلب و فشار خون، و تحريكات نامطلوب ديگر به حدى است كه نياز به بحث زيادى ندارد.
4. استعمارگران جهان هميشه از بيدارى مردم، مخصوصا نسل جوان، وحشت داشته ‏اند، به همين دليل بخشى از برنامه ‏هاى گسترده آن ها براى ادامه استعمار، فرو بردن جامعه ‏ها در غفلت و بيخبرى و ناآگاهى و گسترش انواع سرگرمي هاى ناسالم است. از این رو غنا و موسيقى، يكى از مهمترين ابزارى است كه آن ها براى تخدير افكار مردم بر آن اصرار دارند، و به همين دليل قسمت عمده وقت راديوهاى جهان را موسيقى تشكيل مى‏ دهد و از برنامه ‏هاى عمده وسائل ارتباط جمعى همين موضوع است.

#غناء #آثار_غناء #قرآن

علی کفشگر فرزقی
منبع: تفسير نمونه، ناصر،مکارم شیرازی،ج‏17، ص: 13 و 24
----------------
پی نوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، کلینی،محمدبن یعقوب،ج‏6، ص: 433
2. عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية،ابن ابی جمهور، ج‏1، ص: 244
3. الخصال، شیخ صدوق،ج‏1، ص: 24
4. الأمالي (للطوسي)، النص، شیخ طوسی،ص: 336




مطالب مرتبط