انتظار در اندیشه امام خمینی رحمه الله

انتظار مسأله ای است که از یک سو برداشت نا درست از آن می تواند به رکود و ایستایی منجر شود و از سوی دیگر تفسیر درست آن می تواند...

   انتظار در اندیشه امام خمینی رحمه الله

انتظار مسأله ای است که از یک سو برداشت نا درست از آن می تواند به رکود و ایستایی منجر شود و از سوی دیگر تفسیر درست آن می تواند پویایی و فعالیت به بار آورد. اگرچه زندگی پربرکت حضرت امام آیینه تمام نمای حقیقت انتظار و انتظار حقیقی می باشد اما حضرتش در سخنان خود نیز به خوبی انتظار حقیقی را از پیرایه ها پیراسته و تبیین کرده است. «بعضی ها انتظار فرج را به این می دانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان علیه السلام را از خدا بخواهند... و یک دسته دیگر انتظار فرج را این می دانند که ما کاری نداشته باشیم به این که در جهان چه می گذرد، بر ملت ها چه می گذرد، ما تکالیف خودمان را عمل می کنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت که ان شاءالله بیایند، درست می کنند، ما دیگر تکلیفی نداریم، تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند.»1
در جای دیگر با رد این گونه برداشت ها می گوید: «این منطق اشخاصی است که می خواهند از زیر بار در بروند، اسلام اینها را نمی پذیرد، ... این خلاف قرآن است.»2
بدین ترتیب حضرت امام خمینی رحمه الله با هرگونه برداشت از انتظار که موجب بی تحرکی مردم شود به شدّت مبارزه کرد و با نقد و نکوهش کسانی که اندیشه ها و برداشت های ناصواب از انتظار ارائه می دهند و از خود سلب مسئولیت می کنند و همه مسئولیت ها را به امام زمان علیه السلام واگذار می نمایند، می گوید: «یک عده دیگری بودند که می گفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود این حکومت باطل و برخلاف اسلام است، آنهایی که بازیگر نبودند، مغرور بودند به بعضی روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمی قبل از ظهور حضرت بلند شود، عَلَم باطل است. در صورتی که آن روایات [اشاره دارد] که هرکس عَلَم مهدی به عنوان مهدویت بلند کند، باطل است. حالا ما فرض می کنیم که اینچنین روایاتی باشد آیا معنایش اینست که دیگر از ما تکلیف ساقط است؟ این خلاف ضرورت اسلام و خلاف قرآن است... شاید الآن هم بسیاری باور داشته باشند که هر حکومتی در غیر زمان حضرت حجت علیه السلام باطل است، این یعنی هرج و مرج. ما، درستش می کنیم تا حضرت بیاید.»3
در مجموع از سخنان حضرت امام به دست می آید که ایشان تلاش کرده با نقد برداشت های ناصحیح از مسئلة انتظار، مفهومی درست و تفسیری زنده و کارآمد که بتواند پاسخ گوی انسان معاصر باشد ارائه دهد. «در بعضی روایات هست که یکی از چیزهای مستحب این است که مؤمنین در حال انتظار اسلحه مهیا داشته باشند، اسلحه داشته باشند برای این که با ظلم و جور مقابله کنند، نهی از منکر بر همه ما تکلیف است. باید با این دستگاههای ظالم، خصوصاً دستگاه هایی که با اساس مخالفند، مقابله کنیم.»4 باز می فرماید: «ما باید کار را فراهم کنیم، فراهم کردن اسباب این است که کار را نزدیک بکنیم آنچنان که عالم برای آمدن حضرت مهیا بشود.»5
بی تردید این تفسیر از انتظار با روح و حقیقت اسلام سازگارتر است، زیرا انتظار ظهور به عنوان یک آموزه دینی و مذهبی باید به گونه ای طرح و تفسیر شود که روحیّه تحرک، پویایی در جهت تکامل معنوی، احیای معارف و دستورات آسمانی و نشر حقایق دینی و زمینه عمل به آموزه های مذهبی را در میان افراد جامعه بیشتر ایجاد کند. انتظار در انسان، امید به آینده برتر و حیات متعالی تری را نوید می دهد و این حقیقت را از تفسیر امام خمینی رحمه الله از جریان انتظار به خوبی می توان دریافت کرد.
پی نوشت ها:
1- صحیفه، ج 21، ص 13.
2- همان، ج 3، ص 340.
3- همان، ج 21، ص 17.
4- همان، ج 21، ص 14.
5- همان، ج 21، ص 17 ـ 14.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر