امام رضا (ع) مى‏ خوانيم: «عبادت به زيادى نماز و روزه نيست، عبادت واقعى تفكر در كار خداوند متعال و اسرار جهان آفرينش است»

 انقلاب فكرى ريشه هر انقلاب اصيل

انقلاب فكرى ريشه هر انقلاب اصيل

یکی از راه های دعوت پیامبران امر به #تفکر و اندیشه است از این رو در آیه 46 سوره سبأ به خمير مايه همه تحولات و دگرگوني هاى اجتماعى و اخلاقى و سياسى و اقتصادى و فرهنگى اشاره كرده، و در جمله‏ هايى بسيار كوتاه و پر محتوا مى‏ گويد: «به آن ها بگو من تنها شما را به يك چيز اندرز مى ‏دهم، و آن اينكه براى خدا قيام كنيد. دو نفر، دو نفر، يا يك نفر، يك نفر، سپس انديشه كنيد»(قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا). «اين دوست و همنشين شما (محمد) هيچ گونه انحراف فكرى و جنون ندارد»(ما بِصاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ). بلكه «او فقط بيم دهنده شما است در برابر عذاب شديد الهى»(إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذابٍ شَدِيدٍ).

مكتب هاى مادى و كمونيستى كه هميشه از ناحيه مذاهب راستين احساس خطر مى ‏كنند هميشه اصرار دارند كه دعوت اديان را دعوت به تخدير افكار توده‏ ها معرفى كنند. ولی آياتى مانند این آیه دعوت به تفكر و #انديشه مى‏ كند، بلكه عصاره دين و خميرمايه تكامل و پيشرفت انسان را همين انديشه و تفكر مى ‏داند. چگونه ممكن است آئينى همچون اسلام وسيله تخدير يا مولود جهل باشد در حالى كه آورنده ‏اش با صدای بلند خود همه انسان ها را مخاطب ساخته و مى‏گويد قيام و نهضت كنيد براى زنده كردن انديشه ‏هاى خفته، آن هم در محيطى آرام و خالى از غوغا. در محيطى دور از هوا و هوس و امواج تبليغاتى مسموم. دور از تعصب ها، و دور از لجاجت ها. براى خدا قيام كنيد و انديشه كنيد. كه تنها اندرز من به شما همين است و بس!

آيا چنين آئينى را كه نه تنها در اينجا بلكه در موارد بسيار زيادى همين دعوت را تكرار كرده متهم به تخدير افكار ساختن مضحك نيست؟! به خصوص اين كه مى‏گويد نه فقط در حال تنهايى و انفرادى انديشه كنيد، بلكه به صورت دو نفرى و با معاضدت يكديگر به تفكر پردازيد، محتواى دعوت انبياء را بشنويد، دلائل آن ها را مورد مطالعه قرار دهيد، اگر با عقل شما هماهنگ بود پذيرا شويد.

حوادثى كه در عصر و زمان ما به خاطر قيام مسلمانان انقلابى در كشورهاى مختلف در برابر قدرت هاى جهنمى شرق و غرب روى داد، و دنيا را در نظر مستكبران تيره و تار كرد و پايه‏ هاى قدرتشان را لرزان ساخت نشان داد كه آن ها اين نكته را درست فهميده بودند كه عقائد اصيل مذهبى دشمن سرسخت آن ها و خطر عظيمى است براى آن ها، و نيز نشان داد كه هدف اين اتهاماتى كه به مذهب بسته ‏اند چيست؟

راستى عجيب است در تحليل هاى به اصطلاح فلسفى جامعه ‏شناسان غربى اين مساله را مسلم مى‏گيرند كه جهانى ما وراء طبيعت نيست و دين يك پديده ساختگى بشر است. اما حاضر نيستند حتى يك لحظه خود را از اين پيش داورى غلط تهى كرده و احتمال دهند ما وراى عالم طبيعت عالم ديگرى است و در دلائل روشن توحيد و نشانه‏ هاى آشكار نبوت پيامبرانى همچون محمد (ص) بينديشند. جالب اينكه آخرين قسمت بسيارى از آيات قرآن دعوت به تفكر يا تعقل يا تذكر است.و در روايات اسلامى نیز مساله فكر و انديشه در درجه اول اهميت قرار گرفته، و تعبيرات بسيار گويا و جالبى در آن ديده مى‏شود.(1) در حديثى از امام رضا (ع) مى‏ خوانيم: «عبادت به زيادى نماز و روزه نيست، عبادت واقعى تفكر در كار خداوند متعال و اسرار جهان آفرينش است». (2)

علی کفشگر فرزقی

منبع:

1. تفسير نمونه، ج‏18، ص: 134

2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 55 نقل از تفسیر نمونه، ج‏18، ص: 134


مطالب مرتبط