اگر از چیزی ترسیدی، به سمت آن حرکت کن

ابراز وجود کردن، کم کم اعتماد به نفس ایجاد می کند.

 اگر از چیزی ترسیدی، به سمت آن حرکت کن

حضرت علی (ع) فرموده اند: «اذا هبت فقع فیه فان شده توقیه اعظم مما تخاف منه»[1] هنگامی که از چیزی می­ترسی، خود را در آن بیفکن؛ زیرا گاهی ترسیدن از چیزی، از خود آن سخت تر است.

1- در روان شناسی، تکنیکی به نام «غرقه سازی» وجود دارد. گاهی افراد از رویارویی با چیزی یا کسی می ترسند. روان شناسان توصیه می کنند چنین افرادی به گونه ای رفتار کنند که به ناچار با آن موضوع رو به رو شوند، تا ترسشان از بین برود. این حدیث ارزشمند همین مطلب را بیان می کند؛ یعنی هرگاه از چیزی می ترسی، بدون درنگ و تردید خودت را در آن بینداز؛ زیرا گاه خود موضوع اصلی چندان بزرگ و دشوار نیست، اما وقتی انسان از آن بترسد و در رویارویی با آن تردید کند، آن مسئله کوچک، پیوسته برایش بزرگ و بزرگ تر می شود و رو به رو شدن با آن دشوارتر. پس از حادثه، نیز خود را سرزنش می کند و به احساس حقارت دچار می شود که چرا اینقدر کم جرأت است. ولی اگر از همان آغاز همین که به ابراز وجود نیاز شد، ابراز وجود کند، دشواری آن کمتر است. پس از ابراز وجود نیز احساس رضایتمندی و شعف درونی را تجربه خواهد کرد.

2- افزایش اعتماد به نفس

یکی از نکته هایی که باید به آن توجه کنیم این است که در سطح انسانی همه برابرند و کسی بر دیگری برتری ندارد. البته واقعیتی است که برخی از استعداد، قاطعیت، قدرت، ثروت، زیبایی یا دانش بیشتر برخوردارند، اما هر فرد، به منزله انسان، به ارزشمندی و مهمی دیگران است و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد. خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقیکم ان الله علیم خبیر»[2] ای مردم، ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامی ترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست. خداوند دانا و خبیر است.

پس اگر هنگام ابراز وجود مشکلی داشتید و دچار تردید شدید، مضمون این آیه شریف را به یاد بیاورید و بدانید که شما نیز به ارزشمندی فرد مقابلید. از این روی، او هیچ گونه برتری بر شما ندارد که بخواهید خجالت بکشید و نظر خود را نگویید یا حق خود را نگیرید، بلکه با اعتماد به نفس بالا و محکم و استوار، ابراز وجود کنید. وقتی به طور آگاهانه با تلقین به خود بگویید: «من می توانم در این موقعیت موفق شوم»، شانس موفقیت خود را بدون توجه به دیگر تغییرها به مقدار زیادی افزایش می دهید.

هر فرد، به منزله انسان، به ارزشمندی و مهمی دیگران است و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد

5bced631e38a7.jpg

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس

1- ابراز وجود کنید.

2- آنچه انجام می دهید، پایه های تصویر ذهنی از خودتان است. هرچه بیشتر ایستادگی کنید و به روشی که برایتان محترم است رفتار کنید، اعتماد به نفس تان بالاتر می رود.

3- وقتی کاری را انجام می دهید و احترام به خودتان را کسب می کنید، اعتماد به نفس تان افزایش می­یابد؛ یعنی ابراز وجود کردن، کم کم موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.


ابراز وجود- رضایت خاطر-اعتماد به نفس بیشتر-تکرار ابراز وجود

فرمول بالا بدین معناست که تا وقتی با قاطعیت و در جای مناسب ابراز وجود می کنید، عزت نفس خود را پاس می دارید. ممکن است شکست بخورید و ناامید شوید، اما هسته اعتماد به نفستان ثابت خواهد بود. می­توان این نظریه را به منزله معیاری برای رفتار قاطع به کار برد. اگر مردد هستید که رفتار خاصی قاطعانه بوده یا نه، از خود بپرسید که آیا آن عمل عزت نفس شما را حتی کمی بالاتر برده است یا نه. اگر این گونه است آن رفتار قاطعانه بوده وگرنه قاطعانه نبوده است.

4- به خود پاداش بدهید. با هر بار ابراز وجود، برای خود پاداشی را در نظر بگیرید.

5- در خیابان، هنگامی که از کنار فردی رد می شوید، از او بپرسید ساعت چند است (یادتان باشد که پیش­تر ساعت خود را باز کرده باشید) یا آدرس محل مشخص و معروفی را بپرسید.


می توانیم با کاهش فشار روانی مهارت خود را در ابراز وجود افزایش دهیم.

3- کنترل فشار روانی

برخی افراد هنگام ابراز وجود، دچار تنیدگی می شوند و نشانه هایی چون عدم تمرکز حواس، داشتن افکار معیوب، دودلی- تردید، گرفتن تصمیم های شتاب زده و غیرمنطقی، احساس تحت ستم بودن و آزردگی را بروز می دهند. این فشار روانی یا به طور کلی مانع ابراز وجود کردن آنان می شود یا از ابراز وجود خارج می­شوند و واکنش شان شکل پرخاشگرانه یا کاملاً منفعلانه به خود می گیرد.

فشار روانی در حد کم برای اداره زندگی فرد مفید است؛ چون نه تنها موجب به وجود آمدن علاقه و انگیزه در زندگی ما می شود، بلکه در ما اعتماد به نفس نیز ایجاد می کند. اما ناتوانی در کنترل خویش و جلوگیری از نشان دادن واکنش های شدید، موجب بروز حالتی ناخوشایند در فرد می شود. شما خود را در شرایطی احساس می کنید که می خواهید چه در منزل و چه در محیط کار به همه پرخاش کنید. در عین حال، چنان خسته اید که نمی توانید درست فکر کنید و بر خود مسلط باشید. حال که این گونه است، می توانیم با کاهش فشار روانی مهارت خود را در ابراز وجود افزایش دهیم.

یک روان شناس مشهور می گوید: «اگر از من بخواهند بهترین راه کنترل فشار روانی را انتخاب کنم، احتمالا داشتن رابطه با دیگران و کسب حمایت اجتماعی را بر می گزینم؛ اگرچه انسان ها برای تحقق این امر مجبورند پا پیش بگذارند و در این راه وقت، نیرو و تلاش بسیاری را صرف کنند».[3]

منبع: کتاب خودی نشان بدهید، نوشته علی محمد صالحی

-----------------------------------------

پی نوشت ها:

[1]. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حکمت 175.

[2]. حجرات، 13.

[3]. ر.ک: جرالد اس. گرینبرگ، کنترل فشار روانی، ترجمه محسن دهقانی.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر