امام رضا (ع): حق صحبت و همنشینی هریک ازهمنشینان خود را ادا می کرد ، تا چنان نباشد که یکی چنین بیندیشد که دیگری را براو برتری داده است.[1]
برابری همه ی انسانها و مبارزه با هر گونه برتری و بزرگی گری ،از آموزه های تردید ناپذیراسلام است ، که در رفتار پیامب رشکوفا شده است.
در روابط پیامبر با مردم ، جایگاه اجتماعی، برتری های قبیله ای، پول وثروت ،رنگ و نژاد ،پست ومقام اجتماعی وهیچ چیز دیگر کمترین امتیازی شمرده نمی شد.
آنان که درمجلس پیامبر می نشستند همه از برخوردی یگانه ومهر و محبتی یکسان برخوردار می شدند، تا کسی گمان نکند چون ثروتمند است، یا از خانواده ی اشراف است ، یا سفید پوست است و...نزداو برتراست ، وبردیگران امتیاز دارد.
پیامبر با رفتاری مساوی با سیاه وسفید و برده وآزاد و فقیر و غنی و...در عینیت وعمل، برتری های موهوم را زیر پا نهاد. او ازهمه ی قشرها جامعه ای یکسان و پولادین ساخت، و راه را بر اندیشه های شیطانی طبقه گرایی ونژادپرستی و پندارهای سرمایه داری و اشرافیگری به کلی بست.
برای اینکه امتیازهای جاهلیت وفرهنگ پوچ قبیله گرایی و اشرافیگری و نژادپرستی به کلی از میان برو د؛پیامبر اصل بزرگ همنشینی با بینوایان وژنده پوشان را مورد تاکید قرار داد، و بر آن بسیار پای فشرد و یاران خویش راهمواره بدان فراخواند وخود نیز سراسر عمرچنین رفتاری داشت.
امام علی (ع) شاگرد و یار پیامبر(ص) به برادرش عقیل می گوید: (برادر) من و تو دراستفاده از آن (بیت المال عمومی) مانند یکی دیگر از مسلمانانیم (وهیچ امتیازی برکسی نداریم.) [2]
امام علی(ع) با پیروی از مکتب پیامبر در برابر زیاده خواهان و برتری طلبان ایستاد و با آنان به مجادله پرداخت. هنگامی که طلحه و زبیر ازاو خواستار امتیاز زیادتی نسبت به دیگران شدند، فرمود : آیا سابقه ی شما بیشتر است یا سابقه ی من؟
گفتند: سابقه شما.
فرمود: آیا خویشاوندی شما با پیامبر بیشتر است یا خویشاوندی من؟
گفتند: خویشاوندی شما.
فرمود: آیا رنج کشیدن شما برای اسلام سنگین تر بوده است یا رنج کشیدن من؟
گفتند: رنج کشیدن شما.
فرمود:به خدا سوگند که من و این کارگرم در یک مرتبه قررداریم (بدون هیچ تفاوت وامتیازی) ، وبادستش به آن مزدور اشاره کرد.[3]
مشکل توده های انسانی دراجتماعات بشری همین امتیازخواهی اقلیت هاست که همواره دست اکثریت را از حقوقشان کوتاه کرده است.مشکل بشریت کنونی نیزهمین است.
پیامبر(ص) : مردمان از زمان آدم تا امروز، همچون دانه های شانه اند ،نه عرب را برعجم، برتری هست ونه سرخ را بر سیاه مگر به پرهیزکاری.[4]
این ها راه و روش پیامبر بود که نخست خود آن را در رفتار با همگان نشان داد و در تعالیم خود آن را به یارانش آموخت وامام علی(ع) و دیگر یاران وفادارش آن را به طور کامل انجام دادند و مساوات اسلامی را تحقق بخشیدند.
امام صادق(ع) : مساوات بی مانند در مکتب و رفتار جد بزرگوار خویش را چنین ترسیم می کند: پیامبر(ص) نگاه های خود را میان یارانش تقسیم می کرد، و به این یک و آن یک به صورت یکسان نظرمی انداخت.... پیامبر هرگز پاهای خود را دربرابر اصحابش دراز نکرد.[5]
مساوات حتی در نگاه های پیامبر به اطرافیان خود بی مانند است.

منبع:کتاب سیره ی پیامبر (ص) به روایت امام رضا (ع) - نوشته محمد حکیمی



----------------------------------------------------------
پی نوشت
[1] عیون اخبارالرضا«ع»1/318
[2] مناقب2/108
[3] الحیاه5/185
[4] الحیاه5/178
[5] وسائل8/499؛الحیاه2/392

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر