فرمول رفتار با زبان فارسی

زبان فارسی جزو فرهنگ ما و جزئی از سنت های ما محسوب می شود، ما با این سنت چه کرده ایم؟ از خود ما گرفته تا دیگران! یک وقت ]ممکن...

  فرمول رفتار با زبان فارسی

زبان فارسی جزو فرهنگ ما و جزئی از سنت های ما محسوب می شود، ما با این سنت چه کرده ایم؟ از خود ما گرفته تا دیگران! یک وقت ]ممکن است[ یک انسانی نسبت به بعضی چیزها در زبان فارسی، بعضی لغات و بعضی دستور زبان ها و ... جاهل باشد، می رود می پرسد، مقداری می فهمد و بر همان اساس می نویسد، این آدم رفته پرسیده تلاش کرده که خودش را اصلاح کند؛ حالا در حد نوشتن و خواندنش را سعی کرده است فارسی باشد، این بندة خدا را نمی شود زیاد سرزنشش کرد، به هر حال تلاش خودش را کرده است.
اما یک وقت است مجموعه ای از آدم ها اساساً هیچ علاقه ای به استفاده از لغات فارسی ندارند، یک جورهایی ننگشان می آید از زبان بومی شان استفاده کنند، چرا باید این گونه باشد؟ اسلام سفارش می کند به اینکه سنت های نیکو لازم است حفظ شود و نباید به آنها زیان وارد کرد.
قبول کردیم که باید زبان فارسی را به عنوان بخشی از سنت و فرهنگ مان حفظ کنیم، فرمول رفتار با زبان فارسی چیست؟ با این زبان باید چگونه تعامل کنیم؟ با این زبان باید چگونه رفتار کنیم؟
رفتار با زبان فارسی در فرمول زیر آمده است:

«تعمیق + گسترش – ورود لغات بیگانه»


زبان فارسی نیازمند تعمیق است، تعمیق از همان عمق می آید که مثلاً در استخر به کار می بریم، این تعمیق یعنی اینکه وارد عمق زبان فارسی بشویم، در سطح نمانیم، این به هر حال کار پژوهشگران است که وارد عمق زبان فارسی بشوند و مسائل مختلفی را که در این خصوص وجود دارد، بررسی کنند؛ شیوه های آموزشی، لغات مختلفی که وارد می شود و نیاز به معادل سازی دارد، شیوه های نوشتن و ... تمام مسائلی که در خصوص زبان فارسی مطرح است و حتی بررسی همین هجمه ها و مسائلی که علیه زبان فارسی اتفاق می افتد، جزو تعمیق محسوب می شود. درست است که کار اصلی در خصوص تعمیق بر عهدة پژوهشگران زبان فارسی است، اما ما مردم عادی هم می توانیم در حد نیاز خودمان به زبان فارسی کمک کنیم و آن را گسترش داده و از ورود لغات بیگانه در کلام و نوشتار خودمان جلوگیری کنیم. ما می توانیم حداقل در روابط عادی روزمرة خودمان از لغات فارسی استفاده کنیم و اگر یک لغت را یاد گرفتیم کم کم لغات دیگر را هم بیاموزیم تا زمانی که تمام لغات خارجی از فرهنگ لغت نوشتاری و گفتاری مان حذف شوند.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید روزی زبان فارسی، زبان علمیِ بخش قابل توجهی از جهان بوده است، قسطنطنیه قدیم، شبه قارة هند و خیلی مکان های دیگر از زبان فارسی استفاده می کرده اند، اما بعد مهاجمان خارجی و انگلیسی ها آمدند و اولین کاری که کردند این بود که زبان فارسی را از بین ببرند و زبان انگلیسی و خارجی را در آن جا حاکم کنند.
زبان فارسی یک روزی از قسطنطنیة آن روز، از استانبول آن روز، زبان علمی بوده تا شبه قارة هند؛ اینکه عرض می کنم از روی اطلاع است. در آستانه – مرکز حکومت عثمانی – زبان رسمی در یک برهة طولانی ای از زمان، زبان فارسی بوده. در شبه قارة هند برجسته ترین شخصیت ها با زبان فارسی حرف می زدند و انگلیس ها اولی که آمدند شبه قارة هند، یکی از کارهایی که کردند این بود که زبان فارسی را متوقف کنند؛ جلو زبان فارسی را با انواع حیل و مکرهایی که مخصوص انگلیس هاست گرفتند. 2

زبان فارسی یک روزی از قسطنطنیة آن روز، از استانبول آن روز، زبان علمی بوده تا شبه قارة هند؛ در آستانه – مرکز حکومت عثمانی – زبان رسمی در یک برهة طولانی ای از زمان، زبان فارسی بوده. در شبه قارة هند برجسته ترین شخصیت ها با زبان فارسی حرف می زدند ...


امید است همه در حد فهم و توانی که داریم از این فرهنگ و سنت بومی خودمان به درستی پاسداری کنیم، تک تک ما یک رسانه هستیم و یک تبلیغ کننده و گسترش دهندة زبان فارسی. به هر حال ما از این زبان استفاده می کنیم، همین که در جامعه، در خانه، در محل کار، در کوچه و خیابان به درستی از زبان فارسی استفاده کنیم و خصوصاً از لغات بیگانه استفاده نکنیم می شود ترویج و گسترش و تبلیغ زبان فارسی. شاید که روزی تمام لغات بیگانه از زبان عزیزمان حذف شوند و اینکه ما روش ملت ها و دولت های کشورهای دیگر را پیش نگیریم که سر انجامشان شد اینکه چیزی از زبان بومی شان جز حرف هایی در لا به لای کتاب های کتابخانه های قدیمی نماند. ما به امید خدا زبان فارسی مان را به خوبی حفظ خواهیم کرد. تاریخ خواهد گفت.
«یریدُ اللهُ لِیبَینَ لَکُمْ وَ یهْدِیکُمْ سُنَنَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ»3 خدا می خواهد روش های کسانی را که پیش از شما بودند، برای شما بیان کند و شما را بدان هدایت فرماید.

منبع: کتاب زیبایی و آراستگی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی



-----------------------------------------
پی نوشت ها:
1. حضرت علی (علیه السلام) به مالک اشتر در خصوص سرزمین مصر می فرمایند: سنت نیکویی را که بزرگان این امت به آن عمل کرده اند و رعیت بر آن سنت به نظام آمده و حالش نیکو شده است را مشکن و سنتی میاور که به سنت های نیکوی گذشته زیان رساند. (نهج البلاغه، نامه 53)
2. مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، 19/09/1392.
3. نساء، 26.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر