مرزبانی از اسلام در صحیفه سجادیه

یک روز مرزبانی در راه خدا از یک ماه نماز و روزه (مستحب) بهتر است، و کسی که در حال مرزبانی در راه خدا بمیرد برای او تا روز قیامت پاداش مجاهد (در راه خدا) نوشته می شود ...

  مرزبانی از اسلام در صحیفه سجادیه

مریم بلوچیان طرقی، مدرس حوزه و دانشگاه

چکیده:
این نوشتار به قسمتی از دعای (27) امام سجاد (علیه السلام) در صحیفه سجادیه که درباره مرزداران اسلام است، می پردازد. حضرت از خداوند می خواهند تا آن چه را که مرزداران نمی دانند به آنان بیاموزد و چشمانشان را بر ذخایر دنیایی بسته و به سوی حقیقت باز نماید و بهشت برین نصیبشان کند. در مقابل در دل دشمنان اسلام رعب و وحشت انداخته و نسلشان را نابود کند، تا زمین آماده شود برای عبادت خداوند متعال، و مردم در مسیر تکامل قدم بردارند.
کلیدواژه ها: امام سجاد (علیه السلام)، مرزداری، مرزبانان، دعای 27، صحیفه سجادیه.

مقدمه:
اسلام دارای مرزهای اعتقادی، معنوی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و طبیعی است و برای هر یک از این مرزها مرزدارانی است که مسئولیتشان در پاسداری از هر یک از این مرزها بسیار عظیم است. اگر مرزداران به مسئولیت الهی و انسانی خود نسبت به مرزها به آن شکلی که واجب است، توجه نکنند بدون تردید دشمنانِ حق و حقیقت، از مرزها گذشته و به تسخیر دژهای اسلام اقدام می نمایند و از این راه ضربه های جبران ناپذیری به اسلام و مسلمین وارد می سازد.
اهمیت و ارزش مرزهای مادی و معنوی اسلام و مسئولیت بسیار سنگین و پر منفعت مرزداری آن قدر زیاد است و آن چنان مورد توجه حق و اولیای الهی است که به عنوان واجبی از واجبات الهیه و حکمی از احکام شرعیه در قرآن و روایات از آن یاد شده است.

1. مرزداری، برتر از نماز و روزه مستحبی
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «یک روز مرزبانی در راه خدا از یک ماه نماز و روزه (مستحب) بهتر است، و کسی که در حال مرزبانی در راه خدا بمیرد برای او تا روز قیامت پاداش مجاهد (در راه خدا) نوشته می شود.» [1] (جوادی آملی، مفاتیح الحیات، ص470؛ ابن ابی جمهور، عوالی اللالی، ج1، ص87)

2. مرزداری، صدقه جاریه
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «کسی که هنگام نگهبانی و مرزداری از دنیا برود ثواب کارش برای وی جریان خواهد داشت و از نعمت های جاری برخوردار خواهد بود و از فرشته آزمون گر (در قبر) در امان خواهد بود.» [2] (جوادی آملی، همان؛ متقی هندی، کنزالعمال، ج4، ص284)
پاسداری از مرزهای اسلامی کار انبیاء و اولیای الهی است و مرزداران باید بدانند که کار آنها به خاطر همگونی با کار انبیاء و اولیاء در پیشگاه حضرت حق از اجر عظیم و ثواب نامحدود برخوردار است. (انصاریان، تفسیر و شرح صحیفه سجادیه، ج10، ص 12)

پاسداری از مرزهای اسلامی کار انبیاء و اولیای الهی است و مرزداران باید بدانند که کار آنها به خاطر همگونی با کار انبیاء و اولیاء در پیشگاه حضرت حق از اجر عظیم و ثواب نامحدود برخوردار است.


3- طلب نعمت بصیرت
«خداوندا، ‌بر‌ محمد ‌و‌ ‌آل‌ محمد علیهم السلام درود فرست و‌ ‌آنچه‌ ‌را‌ ‌که‌ (از فنون جنگى) مرزداران بدان محتاج اند ‌و‌ ‌آن‌ ‌را‌ نمى دانند ‌به‌ آنان بیاموز ‌و‌ آنان ‌را‌ نسبت ‌به‌ گمراهى پنهان، بینا گردان.» [3] (صحیفه سجادیه، دعای 27، ص126)
در میان نعمت های حضرت حق، نعمت الهام و نعمت عرفان و نعمت علم بی معلم و نعمت بصیرت و باز شدن چشم دل برای دیدن آن چه همه نمی بینند، جایگاه خاصی دارد.
البته راه رسیدن به این گونه نعمت های خاص راه آسانی نیست؛ این مسئله شرایط بسیار سنگینی را طلب می کند که بدون تحقق آن شرایط، رسیدن به آن نعمت ها امکان ندارد. ایمان به حضرت حق و عشق به او و باور و اعتقاد به قیامت، نبوت، امامت، ملائکه و عقیده به کتب آسمانی و تصفیه ظاهر و باطن از تمام گناهان عملی و اخلاقی و ادای واجبات و ترک محرمات از شرایط رسیدن به فیوضات و عنایات معنوی حضرت محبوب است. (انصاریان، همان، ص 15)

در میان نعمت های الهی نعمت بصیرت و باز شدن چشم دل برای دیدن آن چه همه نمی بینند، جایگاه خاصی دارد.


4- طلب از یاد بردن دنیا
«خداوندا، ‌بر‌ محمد ‌و‌ ‌آل‌ محمد (علیهم السلام) درود فرست و‌ ‌آن‌ گاه ‌که‌ مرزبانان ‌به‌ مصاف دشمنان ‌مى‌ روند، دنیاى نیرنگ باز ‌را‌ ‌از‌ یاد آنان ببر ‌و‌ خطر مال فتنه ‌گر‌ ‌را‌ ‌از‌ قلوب آنان محو گردان.» [4] (صحیفه سجادیه، همان)
دنیا با مظاهر زیبا و جلوه های فریبنده اش هر دلی را جذب می کند و هر زانویی را در برابر خود سست می نماید، مال دنیا و ثروت مادی و به عبارت دیگر طلا و نقره و پول، مایه تحریک و باعث غفلت از حق و حق پرستی است.
البته زر و زیور دنیا و مال و منال جهان، وسیله کسب و کار و گذران زندگی و معیشت است و اسلام انسان را به کار تشویق و از بیکاری منع می کند ولی همین ها وسیله فریب و عامل جدایی انسان از حق و حقیقت هم هست. یک دنیا پرست، یک شهوتران، یک برده ی مال و منال و یک بنده ی مقام و جاه، هرگز نمی تواند برای اسلام و برای وطن اسلامی، مرزدار باشد.
لذا حضرت سجاد (علیه السلام) می فرمایند:
«الهی هنگام روبه رو شدن با دشمن، فکر دنیای فریبنده ی گول زننده را از یادشان ببر و اندیشه ی مال گمراه کننده را از دل هایشان پاک کن». (انصاریان، همان، ج10، ص 18)

یک دنیا پرست، یک شهوتران، یک برده مال و منال و یک بنده مقام وجاه، هرگز نمی تواند برای اسلام و برای وطن اسلامی، مرزدار باشد.

از هوس بگذر و دل پاک از آلایش کن ترک باطل کن و جان را به حق افزایش کن
سر و تن را به زر و سیم چه می آرائی دل و جان را به کمال و هنر آرایش کن

(فیض کاشانی، دیوان اشعار، غزلیات، غزل ش749)


5- نعمت هاى آخرت، نعمت هایى برتر ‌از‌ تصور
«خداوندا، بهشت برین ‌را‌ نصب العین مرزداران اسلامى گردان ‌و‌ منازل جاویدان ‌و‌ ‌با‌ کرامت ‌و‌ حوریان زیبا قامت ‌را‌ ‌در‌ مقابل دیدگان ‌و‌ قلب آنان جلوه ‌گر‌ ساز ‌و‌ نیز نهرهاى روان بهشتى ‌را‌ ‌که‌ آکنده ‌از‌ انواع نوشیدنى ‌ها‌ است ‌و‌ درختان پوشیده ‌از‌ میوه هاى گوناگون ‌را‌ ‌به‌ آنان ارائه فرما، ‌تا‌ فکر برگشت ‌و‌ ‌یا‌ فرار ‌از‌ رقیب ‌در‌ خاطر هیچ ‌یک‌ ‌از‌ آنان راه نیابد.» [5] (صحیفه سجادیه، همان، ص128)
خداوند دنیا ‌را‌ کوچک ‌تر‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌مى‌ داند ‌که‌ این موجود متعالى (انسان) ‌و‌ زبده ‌ى‌ کاینات خود ‌را‌ ‌به‌ ‌آن‌ فروخته ‌و‌ روح متعالى خود ‌را‌ ‌به‌ ‌آن‌ وابسته نموده ‌و‌ رشته ‌ى‌ محبت خود ‌را‌ ‌به‌ ‌آن‌ گره بزند، بلکه ‌او‌ ‌را‌ مکلف نموده است ‌که‌ تنها ‌آن‌ ‌چه‌ ‌را‌ ‌که‌ براى ‌او‌ ضرورى است ‌در‌ اختیار گیرد ‌و‌ ‌در‌ غیر این صورت روى ‌از‌ ‌آن‌ برتابد ‌و‌ ‌دل‌ ‌از‌ ‌آن‌ بر کند، ‌که‌ خداوند متعال بهتر ‌از‌ ‌آن‌ ‌را‌ براى ‌او‌ ذخیره فرموده است؛ چنان ‌که‌ ‌در‌ قرآن کریم ‌مى‌ فرماید :
«فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِی لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْین ؛ هیچ ‌کس‌ ‌از‌ نور چشمى هایى ‌که‌ براى آنان نهان ساخته شده است، خبر ندارد.» (سجده: 17)
امام سجاد (علیه السلام) ‌در‌ این فراز، ‌به‌ انسان هشدار ‌مى‌ دهد ‌که‌ خود ‌را‌ ارزان مفروش؛ زیرا هرگز نمى ارزد ‌که‌ انسان ‌به‌ طمع اشباع غرایز حیوانى، ‌یا‌ ‌در‌ اندیشه ‌ى‌ گسترش مال ‌و‌ منال و داشتن زندگى مرفه در دنیای کوتاه و زودگذر، عمر جاویدان، گرانمایه و ‌با‌ شکوه آخرت ‌و‌ دست یافتن ‌به‌ املاک گسترده ‌و‌ انبوه ‌و‌ باغستان هاى پوشیده ‌از‌ درختان ‌و‌ میوه ‌ها‌، را از دست بدهد و آخرت ‌را‌ ‌به‌ سراى اندک دنیا بفروشد، ‌که‌ کوتاهى عمر ‌دنیا و‌ پیش آمد رخدادها ‌و‌ پیدایش ناملایمات، ‌از‌ لوازم حتمى ‌آن‌ است، ‌بر‌ خلاف جهان دیگر ‌که‌ خداوند متعال گذشته ‌از‌ ‌آن‌ ‌که‌ تمامى خواسته هاى انسانى ‌را‌ ‌در‌ نظام جاویدان براى ‌او‌ فراهم ساخته، لذایذ ملایم ‌و‌ نعمت هاى فزاینده ‌ى‌ ‌آن‌ جهان ‌را‌ فوق تصور نیروى عقل ‌و‌ خیال انسان توصیف کرده است. (رک: ممدوحی کرمانشاهی، شرح صحیفه سجادیه، ج2، دعا برای مرزداران) ‌چنان چه در‌ حدیث قدسى آمده است: «براى بندگان خود، نعمت هایى ‌را‌ آماده کرده ‌ام‌ ‌که‌ ‌نه‌ چشمى دیده ‌و‌ ‌نه‌ گوشى شنیده ‌و‌ ‌نه‌ ‌بر‌ قلب انسانى خطور کرده است.» [6] (ابن فهد حلی، عده الداعی، ص109؛ مجلسی، بحارالانوار، ج8، ص191)

«فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِی لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْین؛ هیچ ‌کس‌ ‌از‌ نور چشمى هایى ‌که‌ براى آنان نهان ساخته شده است، خبر ندارد.» (سجده: 17)


6- امداد غیبى ‌در‌ غلبه ‌بر‌ دشمن
«خداوندا، دشمنان مرزداران اسلامى ‌را‌ پراکنده ‌و‌ پریشان ساز ‌و‌ چنگال آنان ‌را‌ بچین ‌و‌ آنان ‌را‌ ‌از‌ سلاحشان دور گردان و‌ اطمینان ‌و‌ اعتماد ‌به‌ نفس آنان ‌را‌ ‌از‌ نهادشان برگیر و‌ آذوقه ‌و‌ تدارک جنگى ‌را‌ نصیب آنها مگردان ‌و‌ ‌در‌ اندیشه ‌ى‌ کارزار ‌و‌ راه یابى، ‌به‌ حیرت ‌و‌ گمراهى گرفتارشان گردان و‌ نیرو ‌و‌ شماره ‌ى‌ آنان ‌را‌ بکاه ‌و‌ قطع فرما و دل هایشان را از ترس آکنده ساز ‌و‌ دست هایشان را از ظلم ‌و‌ زبان هایشان ‌را‌ ‌از‌ سخنورى کوتاه فرما ‌و‌ نیروى پشتیبان آنها ‌را‌ پراکنده ساز؛ آن چنان ‌که‌ ‌به‌ ناتوانى ‌و‌ ترس ‌و‌ خوارى مبتلا شوند ‌و‌ موجب عبرت همه ‌ى‌ کافران گردند.» [7]
امام زین العابدین (علیه السلام) ‌در‌ این فراز ‌از‌ خداوند متعال درخواست فرموده است ‌که‌ دشمن ‌را‌ ‌در‌ محاصره قرار دهد؛ محاصره ‌اى‌ ‌که‌ هرگز براى لشکر غالب ‌و‌ فاتح میسور نیست، زیرا ‌آنچه‌ ‌را‌ نیروى انسانى ‌در‌ دست دارد، ایجاد فروپاشى ظاهرى ‌و‌ فیزیکى بیش نیست، ولى ‌آنچه‌ ‌در‌ توان خداوند متعال است بسیار فراتر ‌از‌ این است، چرا ‌که‌ تنها او ‌مى‌ تواند ارکان وجودى دشمن ‌را‌ ‌در‌ نظام جنگى ‌از‌ اختیار ‌او‌ گرفته ‌و‌ قدرت مقابله ‌را‌ براى همیشه ‌از‌ آنها بگیرد.
«سَنُلْقی فی قُلُوبِ الَّذینَ کفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَکوا بِاللهِ ؛ به‌ زودى ‌در‌ ‌دل‌ کافران ترس ‌را‌ فرو ‌مى‌ باریم، زیرا آنان براى خدا شریک قایل اند.» (آل عمران: 151)
«وَ إِذْ یریکمُوهُمْ إِذِ الْتَقَیتُمْ فی أَعْینِکمْ قَلیلاً؛ خداوند ‌به‌ هنگام برخورد شما ‌با‌ دشمن، آنان ‌را‌ ‌در‌ چشم شما اندک ‌و‌ ناتوان نشان داد.» (انفال: 44)
‌در‌ واقع، امداد غیبى نوعى تصرف ‌در‌ نهاد دشمن ‌و‌ باطن جان ‌او‌ است ‌که‌ ‌در‌ طول تاریخ بسیار اتفاق افتاده ‌و‌ خداوند منان، حزب ‌و‌ یاران خود ‌را‌ ‌با‌ ‌آن‌ مدد ‌و‌ کمک کرده است (رک: ممدوحی کرمانشاهی، همان)[8]

7- نابودى کافران، زمینه ساز جامعه ‌ى‌ توحیدى
«بار خدایا نسل کفار را برانداز، و نسل چهارپایان و شتر و گاو و گوسفندشان را قطع کن و آسمانشان را در باریدن و زمینشان را در روئیدن اذن و فرمان مده (تا سرگردان و نگران باشند)» (رک: صحیفه سجادیه، همان)
این بخش از نفرین، انسان را به یاد حضرت نوح (علیه السلام) می اندازد که می فرماید:
«وَ قالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکافِرینَ دَیاراً * إِنَّک إِنْ تَذَرْهُمْ یضِلُّوا عِبادَک وَ لا یلِدُوا إِلاَّ فاجِراً کفَّاراً؛ و نوح گفت: پروردگارا، هیچ کس از کافران را بر روى زمین مگذار، چرا که اگر تو آنان را باقى گذارى، بندگانت را گمراه مى کنند و جز پلیدکارِ ناسپاس نزایند.» (نوح: 26و27)


امام سجاد (علیه السلام) ‌در‌ این ‌جا‌ ‌از‌ خداوند متعال قطع نسل کافران ‌را‌ ‌از‌ گستره ‌ى‌ زمین درخواست نموده است، ‌که‌ ‌در‌ واقع تقاضاى تقویت روح تقوا ‌و‌ خداطلبى ‌و‌ رهایى ‌از‌ خودفراموشى ‌و‌ اشتغال ‌به‌ حیوانیت ‌و‌ خروج ‌از‌ فطرت انسانى است ‌و‌ این منش خاص حضرت سجاد (علیه السلام) ‌از‌ قبیل درخواست هدایت انسان ‌ها‌ ‌به‌ سوى خویش ‌و‌ ‌از‌ خودشناسى ‌به‌ سوى خداشناسى است ‌و‌ درخواست فراهم آورى زمینه ‌ى‌ ‌به‌ ثمر نشستن بذرهاى هدایت است، زیرا ‌تا‌ موانع ‌و‌ عوامل بازدارنده ‌از‌ ‌سر‌ راه برداشته نشود، هرگز جامعه ‌ى‌ انسانى ‌به‌ پذیرش صراط مستقیم عبودیت ‌و‌ بندگى رهنمون نخواهد ‌شد‌. (ممدوحی کرمانشاهی، همان)

‌تا‌ موانع ‌و‌ عوامل بازدارنده ‌از‌ ‌سر‌ راه برداشته نشود، هرگز جامعه ‌ى‌ انسانى ‌به‌ پذیرش صراط مستقیم عبودیت ‌و‌ بندگى رهنمون نخواهد ‌شد‌.


‌بر‌ این اساس، امام زین العابدین (علیه السلام) ‌در‌ جمله هاى اخیر این فراز ‌از‌ خداوند متعال تأیید مسلمانان ‌و‌ تقویت قدرت ‌و‌ مکنت آنها ‌را‌ درخواست نموده است. یکی از عوامل زمینه ساز نفرت و دشمنی در بین انسان ها تعصب و ارتباط نژادی و قومی است؛ زیرا بدون شک انسان به هر سرزمینی وابستگی داشته باشد به آن عشق می ورزد در این پیوند و علاقه به خاک وطن و قوم و قبیله، نسل در نسل نه تنها عیب و کمبودی نیست بلکه عامل سازنده ای برای همدلی و همکاری اجتماعی آنان است ولی اگر وابستگی از حد تعادل بگذرد به شکل افراطی ویران گر و فاجعه آمیز خواهد بود و در نتیجه تبدیل به برتری نژادی و قبیلگی می گردد و پلیدتر از این گروهی از انسان های ثروتمند یا دانشمند به نام خدمت به بشر یا حقوق بشر به ستم گران و کافران روی زمین یاری می رسانند و آتش فتنه و تجاوز را در سراسر گیتی شعله ور می سازند؛ (حسن انصاریان، همان) لذا حضرت در این فراز از دعا عواملی که سد راه عبودیت خداوند در زمین می شوند را نفرین می کند تا زمینه های تکامل انسان ها در پرتو عبادت خداوند فراهم شود.

نتیجه
هدف از جنگ در ادیان الهی به ویژه اسلام، کشور گشایی یا به خاطر تعصب های جاهلی یا غرور نژادی نمی باشد، بلکه اسلام اهداف والاتری دارد؛ چنان چه حضرت نوح (علیه السلام) قوم خویش را نفرین می کند تا گمراهی باقی نماند و زمین محلی آرام برای عبودیت خداوند واقع شود. امام سجاد (علیه السلام) نیز همین نفرین را در حق دشمنان دین که دیگر امید هدایت بر ایشان نمی رود می کند؛ زیرا با وجود این افراد زمین مکانی مناسب برای موحدان نمی باشد تا سیر تکاملی خویش را سیر نمایند.

منابع
* قرآن کریم
* صحیفه سجادیه
1. بحارالانوار، مجلسی، محمدباقر، دوم، بیروت، داراحیاء التراث، 1403ق.
2. تفسیر و شرح صحیفه سجادیه، انصاریان، حسن، قم، دارالعرفان، 1393.
3. شرح صحیفه سجادیه، ممدوحی کرمانشاهی، حسن، قم، سماء، 1381.
4. عده الداعی، ابن فهد حلی، احمد بن محمد، بی جا، دارالکتب الاسلامی، 1407ق.
5. عوالی اللالی، ابن ابی جمهور، محمد بن زین الدین، قم، سیدالشهداء، 1405ق.
6. کنزالعمال، متقی هندی، علی بن حسام الدین، قم، تبیان، 1387.
7. مفاتیح الحیات، جوادی آملی، عبدالله، دوازدهم، قم، اسراء، 1391.


--------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1. رِبَاطُ یَوْمٍ‏ فِی سَبِیلِ اللهِ خَیْرٌ مِنْ قِیَامِ شَهْرٍ وَ صِیَامِهِ وَ مَنْ مَاتَ مُرَابِطاً فِی سَبِیلِ اللهِ کَانَ لَهُ أَجْرُ مُجَاهِدٍ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.
2. وَ إن ماتَ مُرابِطاً جَرَی عَلَیهِ عَمَلُهُ وَ اُجرِیَ عَلَیهِ رِزقُهُ وَ أمِنَ مِنَ الفَتّانِ.
3. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَرِّفْهُمْ مَا یَجْهَلُونَ، وَ عَلِّمْهُمْ مَا لایَعْلَمُونَ، وَ بَصِّرْهُمْ‏ مَا لایُبْصِرُون‏.
4. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِکْرَ دُنْیَاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُون‏.
5. وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ نُصْبَ أَعْیُنِهِمْ، وَ لَوِّحْ مِنْهَا لِأَبْصَارِهِمْ مَا أَعْدَدْتَ فِیهَا مِنْ مَسَاکِنِ الْخُلْدِ وَ مَنَازِلِ الْکَرَامَةِ وَ الْحُورِ الْحِسَانِ وَ الْأَنْهَارِ الْمُطَّرِدَةِ بِأَنْوَاعِ الْأَشْرِبَةِ وَ الْأَشْجَارِ الْمُتَدَلِّیَةِ بِصُنُوفِ الثَّمَرِ حَتَّى لایَهُمَّ أَحَدٌ مِنْهُمْ بِالْإِدْبَارِ، وَ لایُحَدِّثَ نَفْسَهُ عَنْ قِرْنِهِ بِفِرَارٍ.
6. أَعْدَدْتُ‏ لِعِبَادِی‏ مَا لا عَیْنٌ‏ رَأَتْ‏ وَ لا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لا خَطَرَ بِقَلْبِ بَشَر.
7. اللَّهُمَ‏ افْلُلْ‏ بِذَلِکَ‏ عَدُوَّهُمْ‏، وَ اقْلِمْ عَنْهُمْ أَظْفَارَهُمْ، وَ فَرِّقْ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ أَسْلِحَتِهِمْ، وَ اخْلَعْ وَثَائِقَ أَفْئِدَتِهِمْ، وَ بَاعِدْ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ أَزْوِدَتِهِمْ، وَ حَیِّرْهُمْ فِی سُبُلِهِمْ، وَ ضَلِّلْهُمْ عَنْ وَجْهِهِمْ، وَ اقْطَعْ عَنْهُمُ الْمَدَدَ، وَ انْقُصْ مِنْهُمُ الْعَدَدَ، وَ امْلَأْ أَفْئِدَتَهُمُ الرُّعْبَ، وَ اقْبِضْ أَیْدِیَهُمْ عَنِ الْبَسْطِ، وَ اخْزِمْ أَلْسِنَتَهُمْ عَنِ النُّطْقِ، وَ شَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ وَ نَکِّلْ بِهِمْ مَنْ وَرَاءَهُمْ، وَ اقْطَعْ بِخِزْیِهِمْ أَطْمَاعَ مَنْ بَعْدَهُمْ.
8. اللَّهُمَّ عَقِّمْ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ، وَ یَبِّسْ أَصْلابَ رِجَالِهِمْ، وَ اقْطَعْ نَسْلَ دَوَابِّهِمْ وَ أَنْعَامِهِمْ، َا تَأْذَنْ لِسَمَائِهِمْ فِی قَطْرٍ، وَ لا لِأَرْضِهِمْ فِی نَبَاتٍ.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر