منظور از این آیات قرآن ما هستیم

ای مرد شامی، ما همان افرادیم.‏حادثه عاشورا، از حوادثی است که مانندی ندارد حادثه ای غمناک و دردآور که قلب هر انسان آگاهی را به درد می آورد حادثه ای...

  منظور از این آیات قرآن ما هستیم

ای مرد شامی، ما همان افرادیم.
‏حادثه عاشورا، از حوادثی است که مانندی ندارد حادثه ای غمناک و دردآور که قلب هر انسان آگاهی را به درد می آورد حادثه ای که در آن حسین بن علی علیه السلام و یارانش به خاطر آرمانی مقدس جان خود را فدا کردند تا اسلام زنده بماند همچنین در این راه، اهل بیت و خاندان او به اسارت گرفته شدند، این اسیران که علی بن حسین علیه السلام نیز در میان آنها بود از تبلیغات و افشا سازی این فاجعه عظیم دست برنداشتند و هر جا که می توانستند به افشا سازی این حادثه پرداختند.
از دیلم بن عمر نقل شده که گفت: هنگامى که اسیران آل محمّد صلّى اللَّه علیه و آله را به شام آوردند من آنجا ‏بودم، پس آنان را بر پلّکان مسجد که همیشه جاى اسیران بود بر پاى داشتند و در میانشان علىّ بن حسین علیهما ‏السّلام بود، پس پیرمرد شامى نزد ایشان آمده و گفت: سپاس خداى را که شما را کشت و هلاک ساخت و شاخ فتنه ‏را برید! و از ناسزا گفتن چیزى فرو گذار نکرد.
چون سخن او به آخر رسید حضرت علیه السلام به او گفت: من سکوت کردم تا ‏سخنت به پایان رسید و آنچه در دل از دشمنی و کینه داشتى اظهار نمودى، پس تو نیز همچو من که برایت سکوت ‏نمودم خاموش باش. پیرمرد شامى گفت: بگو.‏
حضرت علیه السلام فرمود: آیا قرآن خوانده ‏اى؟ گفت: آرى. فرمود: تا حال به این آیه برخورده ‏اى: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا ‏الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى/ بگو من مزدى از شما در برابر رسالت جز محبت نزدیکانم نمى ‏طلبم‏‏»‏ (شورى/ 23) گفت: آرى.‏ فرمود: مائیم قربى و نزدیکان رسول که خواستار مودّت به ایشان شده است.
آیا در سوره بنى اسرائیل به حقّى که مخصوص ‏ماست نه دیگر مسلمین برخورده ‏اى؟ گفت: نه. فرمود:‏ آیا تا حال این آیه را تلاوت نموده ‏اى: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ‏/ مائیم که خدا به پیامبرش دستور داده که حق ما ادا شود»‏ (إسراء/ 26) گفت: آرى.‏ فرمود: مائیم آن گروهى که خداوند به رسولش امر فرموده که حقّ ایشان را بپرداز.‏
پیرمرد شامى گفت: آیا واقعاً شما همان افرادید؟ حضرت سجّاد علیه السّلام فرمود: آرى ما همان افرادیم.
آیا این آیه‏ را ‏تلاوت کرده ‏اى:‏ ‏«وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى/ بدانید هر گونه غنیمتى نصیب شما مى ‏شود یک پنجم آن، از آن خدا و پیامبر و ذى القربى (امامان اهل بیت) و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه (از خاندان پیامبر) مى‏ باشد» (انفال/ 41) گفت: آرى.‏ حضرت علیه السلام فرمود: ما ذو القربى مى ‏باشیم.
آیا در سوره احزاب حقّى که فقط مخصوص ما نه دیگر مسلمین باشد یافته ‏اى؟ گفت: نه.‏ فرمود: مگر این آیه را نخوانده‏ اى: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً/ خداوند فقط مى ‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد» (احزاب/ 33).
پیرمرد شامى ‏دست خود به آسمان بلند کرده و سه بار گفت:‏ خدایا به درگاهت توبه مى‏ کنم! بار الها از عداوت به آل محمّد توبه مى ‏کنم و از قاتلین أهل بیت محمّد صلّى اللَّه علیه و ‏آله اظهار بیزارى مى ‏جویم، تا حال قرآن تلاوت مى ‏کردم ولى متوجّه این مطالب نشده بودم.‏ (إحتجاج طبرسی ج ‏2 ص 307 احتجاجه ع بالشام على بعض أهلها...).

منظور از هدایت شدگان و برگزیدگان، ماییم.
خداوند متعال در آیه 58 سوره مریم، افرادى را که بر آنان انعام نموده معرفى کرده است و می فرماید: کسانی که خدا به آنان انعام کرده بعضى از انبیاء از ذریه آدم علیه السلام هستند و از آنهایى می باشند که خدا با نوح علیه السلام در کشتى سوارشان کرد و از ذریه ابراهیم و اسرائیلند و بعضى دیگر از اهل هدایت و برگزیده گانند که براى خداى رحمان خاضعند و چون آیات رحمان بر آنها خوانده شود به سجده مى ‏افتند و گریانند.
امام زین العابدین علیه السّلام در باره این آیه «وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا» فرمود: «نَحْنُ عُنِینَا بِهَا/ منظور از آنها، ما هستیم‏» (مناقب آل أبی طالب علیهم السلام ج ‏4 ص 129 فصل فی المقدمات).

ما وارث انبیاء و پیامبران اولو العزمیم.
بی شک ائمه علیهم السلام، وارثان انبیاء و پیامبران اولو العزم می باشند در روایات بی شماری به این مطلب اشاره شده است مانند این روایت که ابن ابى نجران می گوید:
حضرت رضا علیه السّلام فرمود: حضرت زین العابدین فرموده است که حضرت محمّد، امین خدا در زمین بود پس از در گذشت او ما اهل بیت، ورثه او هستیم پس ما امین هاى خدا در زمینیم در نزد ما عِلم بلایا و منایا است. ما شخص را به محض دیدن می شناسیم که واقعا مؤمن است یا منافق. نام شیعیان ما و نام پدران آنها در نزد ما نوشته است. خداوند از ما و آنها پیمان گرفته به هر جا وارد شویم آنها وارد می شوند و هر جا داخل شویم آنها نیز داخل می شوند.
ما رستگاران، اولاد پیامبران و اولاد اوصیاء هستیم و ما برجستگان کتاب خدا و شایسته ‏ترین افراد نسبت به پروردگاریم و ما از همه شایسته ‏تر نسبت به کتاب خدا و دین اوییم. شریعت را براى ما توضیح داد در قرآن می فرماید: «شَرَعَ لَکُمْ» اى آل محمّد «مِنَ الدِّینِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً» به ما همان سفارشاتى را کرد که به نوح کرده بود «وَ الَّذِی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ» اى محمّد «وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهِیمَ» و اسماعیل «وَ مُوسى‏ وَ عِیسى‏» و اسحاق و یعقوب به ما آموخت و ما آنچه آموختیم تبلیغ کردیم و علم آنها را به ما داد ما وارث انبیاء و وارث اولو العزم از پیامبرانیم.
«أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ» دین را بپاى دارید، اى آل محمّد «وَ لا تَتَفَرَّقُوا» متحد باشید «کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ» دشوار است بر کسانى که در باره ولایت على شرک ورزیدند و دیگرى را با او شریک کردند «ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ» دعوتى که آنها را به ولایت على می کنى «ان اللَّه یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ» اى محمّد خدا به سوى خود هدایت می کند کسى را که در ولایت على دعوت تو را بپذیرد.

(بصائر الدرجات ج ‏1 ص 118 باب 3 فی الأئمة أنهم ورثوا...).

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر