نگاه کلی شریعت به ابزارهای نو

درباره ی بسیاری از اکتشافات و اختراعات و...، وقتی فقیهی دلیلی عقلی یا نقلی بر حرمت استفاده از آن ابزار نیافت، فتوا می دهد که استفاده از آن ابزار فی نفسه حلال است؛ یعنی تا زمانی که حرام دیگری در ضمن آن واقع....

  نگاه کلی شریعت به ابزارهای نو

امروزه تلفن همراه جزئی جدانشدنی از زندگی ما شده و در بخش های مختلف زندگی همه ما، جایی پیدا کرده است. طبیعی است که وقتی چنین ابزاری با همه شاخ و برگهای فراوانش در زندگی ما نفوذ پیدا می کند، سؤالاتمان درباره مسائل شرعی آن هم افزایش می یابد و باید به دنبال یافنن حکم شریعت در خصوص این وسیله دنیای مدرن باشیم. یکی از سؤالاتی که در این زمینه مطرح می شود، این است که از نگاه اسلام، استفاده از تلفن همراه شرعاً درست است یا خیر؟ روشن است ابزاری مانند تلفن همراه که فقط چند دهه از عمر آن می گذرد یا ابزارهای مشابه که از اختراع آنها صد سال هم نمی گذرد، در صدر اسلام وجود نداشته اند تا پیامبر و ائمه (علیهم السلام) حکم حلال بودن یا حرام بودن آن ها را بیان کرده باشند؛ اما در اسلام که دینی ابدی است، راهکارهای روشنی برای درک حکم شرعی همة موضوعات وجود دارد؛ حتی موضوعاتی که در آینده پیش می آید. اگر این راهکارها را به درستی بشناسیم، می توانیم حکم شرعی استفاده از ابزارهایی نظیر تلفن همراه را دریابیم.
در اسلام قاعده ای کلی به نام «اَصاله الحّلیه» وجود دارد که بر اساس آن تا زمانی که در شرع، دلیلی بر حرمت عملی وجود نداشته باشد، انجام دادن آن عمل، حلال و جایز است؛ یعنی اصل اولیه دربارة هر عملی حلیّت است؛ مگر خلاف آن ثابت شود. [1]
البته روشن است که تشخیص این مسئله بر عهدة کارشناسان فقه یعنی فقها و مراجع معظم تقلید است. در نتیجه دربارة بسیاری از اکتشافات و اختراعات و...، وقتی فقیهی دلیلی عقلی یا نقلی بر حرمت استفاده از آن ابزار نیافت، فتوا می دهد که استفاده از آن ابزار فی نفسه حلال است؛ یعنی تا زمانی که حرام دیگری در ضمن آن واقع نشود، استفاده از آن به خودی خود مشکلی ندارد. بر این اساس، استفاده از تلفن همراه به عنوان وسیله ای ارتباطی نیز، جزء همین مقوله بوده و اصل استفاده از آن به خودی خود حلال است. مهم، توجه به ریزه کاری های آن است تا به حرام آلوده نشویم.

منبع: کتاب رهنما 107، معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی


----------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1. روح الله خمینی، القواعد الفقهیه و الاجتهاد و التقلید، ج1، قم، اسماعیلیان، ص352.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر