پرتوهای پرفروغ غدیر

امروزه شاهان سعودی می توانند خود را صاحب اختیار و حاکم نزول گاه قرآن و زادگاه اسلام؛ یعنی کشور عربستان بدانند و با تبعیت از امریکا به صهیونیسم جرأت و جسارت تسلط بر بخشی از سرزمین های مسلمین....

  پرتوهای پرفروغ غدیر

با خواندن خطبه غدیر جای این پرسش هست که پیام غدیر چیست؟ آیا موضوع فردی شایسته از خویشان پیامبر (صلی الله علیه و آله) است یا نه انتصاب مسلمانی کامل و شایسته است که پروردگار دانا او را ادامه دهنده راه رسولش و بیان کننده اصول و فروع دین و اجرا کننده احکام قرآن دانسته است. پیام خطبه غدیر این است: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) که دینش خاتم ادیان است، باید به امر خدای تعالی یکی از تربیت یافتگانش را برای ادامه رسالتش تعیین کند و اگر این کار را نکند؛ چنان است که 23 سال زحماتش را به دست حوادث نامعلوم تاریخ سپرده است؛ زیرا هنوز تعصب های جاهلیت موجود بود و خلق و خوی عصر شرک در بسیاری از افراد مسن ریشه کن نشد بود؛ چنان که آثارش پس از رحلت آن حضرت آشکار شد و دیدیم که بنی امیه بیشترین ستم را بر عترت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روا داشتند و فجایع ننگینی در خانه خدا به بار آوردند.
خطبه غدیر می گوید: در جامعه اسلامی که حق حاکمیت با احکام خداست، باید فقیهی متخصص در اصول و فروع دین و اسلام شناسی آگاه به زمان و جریانات سیاسی در رأس هرم حکومت قرار گیرد. او باید شخصی پارسا و دور از هوی و دل آگاه و بصیر باشد تا بتواند با یاری و مشورت با متخصصان سیاسی و اهل فن، مدیریت کلی جامعه را در دست داشته باشد و راهبر و هدایتگر شود. همچنین باید تا جایی که امکان دارد، بر اجرای عدالت علوی پای فشارد و عزت و استقلال مسلمانان و حفظ شعور کشور اسلامی را در نظر داشته باشد.
این کلیاتی است که از خطابه غدیر استنباط می شود و پیش از آن قرآن با آیاتی مانند «و من لم یحکم بما أنزل الله فاولیک هم الکافرون»[1] «و آنان که به احکامی که خدا نازل کرده است، حکم نمی کنند کافرند) این مسأله را بیان کرده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) این احکام را به ما آموخته اند و در سیره و سنت ایشان نیز اجرا شده است. شاید پرسیده شود، چرا اهل سنت چنین عمل نمی کنند و اصولاً بینش حکومتی آنها چیست؟ مطمئن ترین جواب که دور از پیش داوری یا تعصب باشد، آن است که به نقل قول علمای آنان بپردازیم.

در جامعه اسلامی که حق حاکمیت با احکام خداست، باید فقیهی متخصص در اصول و فروع دین و اسلام شناسی آگاه به زمان و جریانات سیاسی در رأس هرم حکومت قرار گیرد.


به عنوان نمونه حافظی بزرگ و محدثی معروف به نام محی الدین یحی نوَوی شافعی در شرحش بر صحیح مسلم می نویسد: «همه اهل سنت از فقها و محدثین و متکلمین بر این عقیده اند که خلیفه و حاکم به خاطر فسق و ظلم و تعطیل احکام خدا عزل و خلع نمی شود و خروج و قیام علیه او جایز نیست، فقط باید او را پند داد.»[2] مُستَملی بخارایی که دانشمندی صوفی مسلک است، پیش از او با شرح و بسط بیشتر در همین باره می نویسد: «نزدیک معتزله، چون امامت جز در اولاد علی نباید باشد، غیر ایشان خود سلطان نباشد و بر وی خروج کردن فریضه باشد و کشتن او حلال باشد و باز نزدیک اهل سنت و جماعت، سلطان جائر، همچنان سلطان باشد که سلطان عادل و نشاید بر او خروج کردن و طاعت داشتن او را در آنچه طاعت خدای عزّ و جلّ در اوست و آنچه در او معصیت است، طاعت نشاید داشتن؛ لیکن با این همه سلطان بباید دانستن و از پس او نماز باید کردن...»[3]
برای زدودن تردید و شگفتی از چنین عقاید جاهلانه و بی منطق، مطالعه کتاب «الغدیر» این مهم را روشن می کند که متکلمان و دانشمندان بزرگ اهل سنت مانند باقلانی در التمهید[4]، تفتازانی در شرح مقاصد[5]، قاضی ایجی در مواقف و دیگران نیز، همه نظیر چنین عقایدی را ابراز داشته اند و آراء سیاسی و موضع گیری آنها در برابر حاکمان ستمگر اموی و عباسی و بعد از آنان، همه بر همین اساس مبتنی بوده است. این در تاریخ مسلمانان واقعیتی روشن و تأسف آور است.
ادامه همین تفکر سیاسی و حکومتی است که امروزه شاهان سعودی می توانند خود را صاحب اختیار و حاکم نزول گاه قرآن و زادگاه اسلام؛ یعنی کشور عربستان بدانند و با تبعیت از امریکا به صهیونیسم جرأت و جسارت تسلط بر بخشی از سرزمین های مسلمین را بدهند، گویی آیه شریفه «و لاترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار»[6]؛ و دیگر آیات همانندش را نخوانده اند! اما شیعه به برکت خطبه غراء غدیر خم و احادیث معصومان از عترت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نه تنها سلطان و حاکم؛ بلکه حتی عالمی را هم که دنیا دوست و مقام پرست باشد، از نظر شرعی قابل اعتماد نمی داند؛ چرا که در روایتی از امام جعفر (علیه السلام)، رسول خدا می فرمایند: «فقیهان امانتدار پیامبران هستند تا زمانی که در دنیا وارد نشده باشند.» گفته شد ای رسول خدا! مقصود از داخل شدن آنها در دنیا چیست؟ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پاسخ فرمودند: «پیروی از سلطان که وقتی چنین کردند، از آنان درباره امور دینتان برحذر باشید.»[7]

منبع: کتاب در صحنه ی غدیر، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی


-----------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1. مائده:45 و47.
2. المنهاج، حاشیه ارشاد الساوی شرح صحیح بخاری، ج8، ص36، به نقل از حماسه غدیر، ص56.
3. شرح التعرف لمذهب التصوف، چاپ لکنهو، ج2، ص30.
4. التمهید، ص185و186.
5. شرح مقاصد، ص272.
6. هود:113.
7. الاصول من الکافی، ج1، باب الاستکمال بعلمه و المباهی به، ص46.

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر