250 سال غربت

اینکه بعضی از ائمۀ (علیهم السلام) بزرگوار ما در غربتِ زیادى بودند، واقعاً همین طور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما ...

250 سال غربت

اینکه بعضی از ائمۀ (علیهم السلام) بزرگوار ما در غربتِ زیادى بودند، واقعاً همین طور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما در کنار این، دربارة این سه امام از حضرت جواد تا حضرت عسکرى نکتة دیگرى وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دورة حضرت عسکرى جلوتر مى رویم، این غربت بیشتر مى شود. حوزة نفوذ ائمه (علیهم السلام) و وسعت دایرة شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق و امام باقر (علیهما السلام) شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبى است.

شاید علت اینکه اینها را این طور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود.

حضرت هادى و حضرت عسکرى (علیهما السلام) در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود، یک  شهر بزرگِ آن چنانى نبود؛ پایتخت نوبنیادى بود که سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدرى از مردم عادى که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند، توانسته بودند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیاى اسلام تنظیم کنند. وقتى ما ابعاد زندگى ائمه (علیهم السلام) را نگاه کنیم، مى فهمیم اینها چه کار می کردند. بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند. در موضع «امام» با همان معناى اسلامىِ خودش قرار مى گرفتند و با مردم حرف مى زدند. به نظر من، این بُعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. شما مى بینید که حضرت هادى (علیه السلام) را از مدینه به سامرا مى آورند و در سنین جوانى چهل و دو سالگى ایشان را به شهادت مى رسانند؛ یا حضرت عسکرى (علیه السلام) در بیست و هشت سالگى به شهادت مى رسند؛ اینها همه نشان دهندة حرکت عظیم ائمه علیهم السلام و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده. با اینکه دستگاه خلفا، دستگاه پلیسىِ با شدت عمل بود، در عین حال ائمه علیهم السلام این گونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید.

در هیچ زمانى ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیاى اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادى و حضرت عسکرى (علیهم السلام) نبوده است. وجود وکلا و نُوّاب و همین داستانهایی که از حضرت هادى و حضرت عسکرى (علیهما السلام) نقل می کنند که مثلاً کسى پول آورد و امام معین کردند چه کارى صورت بگیرد، نشان دهندة این معناست. یعنى على رغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد (علیه السلام) به نحوى، و حضرت رضا سلام الله علیه به نحوى، ارتباطات با مردم همین طور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا (علیه السلام) هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلى زیادى در این امر داشته است.

ائمة ما (علیهم السلام) در طول این 250 سال امامت از روز رحلت نبى مکرم اسلام صلى الله علیه و آله تا روز وفات حضرت عسکرى (علیه السلام)، 250 سال است. خیلى زجر کشیدند، کشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برایشان گریه کنیم؛ مظلومیتشان دل ها و عواطف را به خود متوجه کرده است؛ اما این مظلومها غلبه کردند؛ هم مقطعى غلبه کردند، هم در مجموع و در طول زمان.

منبع: کتاب انسان 250 ساله مقام معظم رهبری

مطالب مرتبط
دیدگاه خود را ارسال کنید
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
ویژه ها
عید در حرم امام رئوف

عید در حرم امام رئوف

9224

عید در حرم امام رئوف


عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

عکس حرم مطهرامام رضا علیه السلام

8634

فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز حرم مطهرامام رضا علیه السلام


زائر حرم امام رضا علیه السلام

زائر حرم امام رضا علیه السلام

7963

دولت دراین سرا و گشایش دراین در است ... السلام علیک یا انیس النفوس یا علی بن موسی الرضا(ع) #امام_رضا_علیه_السلام #حرم_امام_رضا_علیه_السلام #حرم_مطهر_رضوی


ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

ضریح حرم مطهر امام رضا علیه السلام

8911

قلب مرا به پای ضریح ات گره بزن بیمارم و دخیل شفای تو می شوم


دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

دربانان حرم مطهر امام رضا علیه السلام

9693

از رهگذر خاک سر کوی شما بود؛ هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد


بیشتر