site.title

جزئیاتی از طراحی و ساخت ضریح پنجم

آیا می‌دانید که ضریح فعلی، شاهکاری از ترکیبِ اصیل‌ترین هنرهای اسلامی است و ساخت آن، هفت سال زمان برده است؟


طراحی ضریح پنجم را استاد محمود فرشچیان، در سال ۱۳۷۲ش، آغاز کرد. قلم‌زنی، خاتم‌کاری و زرگریِ ضریح را استاد خدادادزادۀ اصفهانی و خوشنویسیِ آن‌را استاد موحّد برعهده داشت. ساخت این ضریح مقدس، با کیفیت عالی و در نهایتِ استحکام، به وزن ۱۲ تُن، به‌ابعاد ۷۳/۳ در ۷۸/۴ متر و ارتفاع ۹۶/۳متر، با روکش طلا و نقره، در مدت هفت سال انجام پذیرفت.
این ضریح یکی از آفرینش‌های اصیل و بدیعِ هنر اسلامی در دورۀ اخیر به‌شمار می‌رود و تمام نقش‌هایی که در آن به‌کار رفته است، بارِ فرهنگی دارد. در اطراف ضریح مطهر، به‌نشانۀ چهارده‌معصوم، چهارده دهانه به‌شکل محراب، طراحی و اجرا کرده‌اند. سِیر نقش‎ها و جهت قوس‎های آن، یکدیگر را همراهی و تکمیل می‌کند و مدارِ یگانۀ آن‌ها که نهایتاً به مرکز و نقطۀ واحدی می‎رسد، تداعی‌کنندۀ اصل اصیلِ عرفانی مشاهدۀ وحدت‌درکثرت و کثرت‌در‌وحدت می‎باشد و نیز وحدانیتِ ذات باری‎تعالی و قائمیت او و نیز بازگشت‌پذیریِ کائنات و ممکنات به او را متجلّی می‎سازد. 
همچنین، گل‌های آفتاب‌گردان، به‌نشانۀ شمس‌الشموس، و گل‌های هشت‌پَر، به‌نماد هشتمین امام، و گل‌های پنج‌پَر، به نشانۀ پنج تَن آل‌عبا، به‌صورت زیبایی طراحی شده است و سورۀ مبارکۀ یس و انسان، به‌خط ثلث، با طلا و نقره روی آن نقش گرفته و دورِ خارجیِ ضریح را مزیّن کرده است. سقف و جدار داخلیِ ضریح را به‌سَبک بسیار زیبایی خاتم‌کاری‌ و مکتوباتی بر آن درج کرده‌اند.

منبع: رهنما 49، نکته هایی پیرامون حرم شناسی

 

صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ
وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ
صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ