site.title

تظاهر، يك بلاى بزرگ اجتماعى‏

ارزش هر عمل بستگى به «انگيزه» آن دارد، و يا به تعبير ديگر از ديدگاه‏ اسلام، اساس هر عمل را، «نيت» تشكيل مى‏دهد، آن هم «نيت خالص.»
اسلام قبل از هر چيز پرونده نيت را مورد بررسى قرار مى‏دهد، و لذا در حديث معروفى از پيغمبر اكرم صلی الله علیه و آله آمده است كه:
إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَ لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى‏؛ هر عملى بستگى به نيت او دارد، و بهره هر كس مطابق نيتى است كه در عمل دارد.
و در ذيل اين حديث آمده است: آن كس كه براى خدا جهاد كند اجرش بر خداوند بزرگ است، و كسى كه براى متاع دنيا پيكار كند، يا حتى نيت به دست آوردن «عقال» (طناب كوچكى كه پاى شتر را با آن مى‏بندند) كرده باشد بهره‏اش فقط همان است.(1)
اينها همه به خاطر آن است كه «نيت» هميشه به عمل شكل مى‏دهد، آن كس كه براى خدا كارى انجام مى‏دهد، شالوده آن را محكم مى‏كند، و تمام تلاش او اين است كه مردم از آن بهره بيشتر گيرند، ولى كسى كه براى تظاهر و رياكارى عملى انجام مى‏دهد، تنها به ظاهر و زرق و برق آن مى‏پردازد، بى آنكه به عمق و باطن و شالوده و بهره‏گيرى نيازمندان اهميت دهد.
جامعه‏اى كه به رياكارى عادت كند، نه فقط از خدا و اخلاق حسنه و ملكات فاضله دور مى‏شود، بلكه تمام برنامه‏هاى اجتماعى او از محتوا تهى مى‏گردد، و در يك مشت ظواهر فاقد معنى خلاصه مى‏شود، و چه دردناك است سرنوشت چنين انسان، و چنين جامعه‏اى؟! روايات در مذمت «ريا» بسيار زياد است، تا آنجا كه آن را نوعى شرك ناميده‏اند، و ما در اينجا به ذكر سه روايت تكان دهنده قناعت مى‏كنيم:
1. در حديث از پيغمبر اكرم ص آمده است:
سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ تَخْبُثُ فِيهِ سَرَائِرُهُمْ وَ تَحْسُنُ فِيهِ عَلَانِيَتُهُمْ طَمَعاً فِي الدُّنْيَا لَا يُرِيدُونَ بِهِ مَا عِنْدَ رَبِّهِمْ يَكُونُ دِينُهُمْ رِيَاءً لَا يُخَالِطُهُمْ خَوْفٌ يَعُمُّهُمُ اللَّهُ بِعِقَابٍ فَيَدْعُونَهُ دُعَاءَ الْغَرِيقِ فَلَا يَسْتَجِيبُ لَهُمْ؛ زمانى بر مردم فرا مى‏رسد كه باطنهاى آنها زشت و آلوده مى‏شود، و ظاهرشان زيبا، به خاطر طمع در دنيا اين در حالى كه علاقه‏اى به پاداشهاى پروردگارشان ندارند، دين آنها ريا مى‏شود، و خوف خدا، در دل آنها وجود ندارد، خداوند همه آنها را به عذاب سختى گرفتار مى‏كند، و هر قدر خدا را مانند شخص غريق بخوانند هرگز دعايشان مستجاب نمى‏شود.(2)
2. در حديث ديگرى از امام صادق علیه السلام مى‏خوانيم كه به يكى از يارانش به نام «زراره» فرمود.
مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى النَّاسِ إِنَّ كُلَّ رِيَاءٍ شِرْكٌ؛ کسى كه براى مردم عمل كند ثوابش بر مردم است، اى زراره! هر ريايى شرك است!(3)
3. در حديث ديگرى از پيامبر اكرم ص آمده است:
إِنَّ الْمُرَائِيَ يُدْعَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَرْبَعَةِ أَسْمَاءٍ يَا كَافِرُ يَا فَاجِرُ يَا غَادِرُ يَا خَاسِرُ حَبِطَ عَمَلُكَ وَ بَطَلَ أَجْرُكَ وَ لَا خَلَاقَ لَكَ الْيَوْمَ فَالْتَمِسْ أَجْرَكَ مِمَّنْ كُنْتَ تَعْمَلُ لَهُ؛ شخص رياكار در روز قيامت با چهار نام صدا زده مى‏شود: اى كافر! اى فاجر! اى حيله‏گر! واى زيانكار! عملت نابود شد، و اجرت باطل گشت، امروز هيچ راه نجاتى ندارى، پاداش خود را از كسى بخواه كه از براى او عمل كردى.(4)
منبع: کتاب تفسير نمونه، ناصر مکارم شیرازی، ج ‏27، ص 363-366.
----
پی نوشت ها:
1. وسائل الشيعه، جلد اول صفحه 35 (ابواب مقدمه العبادات باب 5 حديث 10).
2. اصول كافى، جلد 2 باب الرياء حديث 14.
3. وسائل الشيعه، جلد اول صفحه 49، ذيل حديث 11.
4. وسائل الشيعه، جلد اول صفحه 51، ذيل حديث 16.
 

صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ
وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ
صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ