رهنما 39 | عصمت زلال محض

پنج پرسش زیر را، در این نوشتار، پاسخ می گیرید:
1. واژۀ عصمت از چه زمانی در معنای امروزیِ آن به کار رفته است؟
2. اگر عصمت امری اِعطایی است، آیا مصونیت پیامبران و امامان از گناه، جبری نخواهد بود؟ دراین صورت، دلیل برتری آنان بر سایر انسان ها چیست؟
3. هیچ انسانی خالی از امیال و شهوات نفسانی نیست؛ بنابراین، چگونه می توان امکان معصوم بودنِ انسانی را پذیرفت؟
4. شیعیان بر اساس چه دلایلی امامان خود را معصوم می دانند؟
5. آیا اعتقاد به عصمت پیامبران و امامان، تأثیری منفی بر زندگی فردی و اجتماعی شیعیان نمی گذارد؟